Hej!

Har ett 22mm trägolv som är spikat direkt i golvbjälklaget som knarrar och har glidit isär. Jag har tänkt att använda detta gamla golv för att lägga nytt golv på.

Finns en hel del ojämnheter men planen är att skruva vid varje skarv innan nya golvet kommer på för att jämna ut ytan så mycket som möjligt och få ett stabilt golv.

Märkte häromdagen att det finns en liten kulle mellan vardagsrum och hall samt utanför toaletten som antagligen har uppkommit pga att den bärande muren och järnbalken sitter precis under. Jag är osäker på hur jag ska göra med denna, hyvlar man och försöker jämna ut så mycket som möjligt innan golvet läggs på eller hur gör man? Risken finns väl att golvet kommer sticka upp en del när man läggar ett tunnare/mjukare golv uppepå om man inte försöker plana ut golvet innan?

Se bild, rätskivan ligger på ”kullen” och glipan mellan högsta punkten ner till tröskeln på bilden är uppskattningsvis 1cm.
 
  • Närbild på vattenpass på trägolv, ljusinsläpp från fönster, inomhusmiljö, byggnadsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump
 
Du måste nästan kolla vad tillverkaren av ditt golv kräver för yta.

Inte tänkt på att slipa och ev färga in dit golv?

Hyvla ner borde väl funka, eller slipa.
Går ju att lägga masonit och dubbla lager foam, men det får inte bli för mjukt heller
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du måste nästan kolla vad tillverkaren av ditt golv kräver för yta.

Inte tänkt på att slipa och ev färga in dit golv?

Hyvla ner borde väl funka, eller slipa.
Går ju att lägga masonit och dubbla lager foam, men det får inte bli för mjukt heller
Jo visst har jag tänkt på det men det är så mycket skador och så ojämnt att det aldrig kommer bli som jag vill ha det. Nytt golv är inte inköpt ännu.
 
Brukar stå i monteringsanvisningen vilka toleranser just ditt golv har. Dom finns att ladda ner där man köper golv.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nivåskillnaden i golvbjälklaget verkar i sin tur ha resulterat i sprickor i tapeten vid dörrfodret, ser tydligt att dörren har följt med bjälklaget, även glipor under trösklarna åt ena hållet då golvet inte är jämnt, dörrarna är även dem lite tröga att stänga men dem är också 45 år gamla Bör man oroa sig för detta? Trähus byggt 82.
 
  • Ett hörn av ett rum med strukturtapet, dörrkarm i trä, och viss nötning eller fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej det tror jag inte du ska oroa dig över.
Är väl mer vanligt än ovanligt att det spricker lite här och där, hus rör sig med årstiderna.
Dörrarna får du justera eller i värsta fall kapa lite i underkant, om det är där dom tar i.
 
nino nino skrev:
Nej det tror jag inte du ska oroa dig över.
Är väl mer vanligt än ovanligt att det spricker lite här och där, hus rör sig med årstiderna.
Dörrarna får du justera eller i värsta fall kapa lite i underkant, om det är där dom tar i.
Sprickorna i tapeten är jag inte så orolig över, golvet däremot. Det lutar mot mitten av rummet över 1cm skillnad från bärande väggen till lägsta punkten, knarrar och känns lite sviktande. Blir orolig att det är något ”större” fel, bör man kontakta snickare eller får det ses som normalt att bjälklaget bågnat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.