Jag har ett ca 10 år gammalt badrum. I duschhörnan klädd med mosaik har det längst ner på väggen, ca 10 cm, och ffa silikonfogen kommit svartmögel och ngn orange beläggning. Jag vet att fukt orsakar det, men också smuts i kakelfogarna. Tonåringarna har flythat. jag kan hålla torrt. Jag har tänkt att byta silikonfogrn.
Men HUR ska jag få bort det som är på mosaikfogarna nu? Är det någon på forumet som har lyckats? Med vilka åtgärder? har det kommit tillbaka? Efter hur lång tid?
Även om möglet senare kommit tillbaka kan man vara uppmärksam då oc h mota Olle i grind, tänker jag.
Så snälla, dela med er av era erfarenheter om ni gjort ett lyckat försök ELLER om ni gjort ett misslyckat.
 
  • Gilla
1Kocken
  • Laddar…
H Helena_Gavle skrev:
Jag har ett ca 10 år gammalt badrum. I duschhörnan klädd med mosaik har det längst ner på väggen, ca 10 cm, och ffa silikonfogen kommit svartmögel och ngn orange beläggning. Jag vet att fukt orsakar det, men också smuts i kakelfogarna. Tonåringarna har flythat. jag kan hålla torrt. Jag har tänkt att byta silikonfogrn.
Men HUR ska jag få bort det som är på mosaikfogarna nu? Är det någon på forumet som har lyckats? Med vilka åtgärder? har det kommit tillbaka? Efter hur lång tid?
Även om möglet senare kommit tillbaka kan man vara uppmärksam då oc h mota Olle i grind, tänker jag.
Så snälla, dela med er av era erfarenheter om ni gjort ett lyckat försök ELLER om ni gjort ett misslyckat.
Det oranga beläggningen är antagligen tvål och kalkrester. Ett vanligt rengöringsmedel för badrum får bort detta.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det oranga beläggningen är antagligen tvål och kalkrester. Ett vanligt rengöringsmedel för badrum får bort detta.
Det finns svampsorter som har denna färg orange och jag har skrubbat o skrubbat.
Har du ngn erfarenhet av svartmögel, hur du behandlat, har det gått bort och har det kommit tillbaka? Jag försökte för ett halvår sedan, utan bra resultat förutom att det möjligtvis bleknade lite. Ska ladda upp foton efter maten. OK?
 
Missfärjad kakelfog har jag fått rent med en smal stålborste när rengöringsmedel inte bet.
 
Det som kallas för svartmögel är olika arter som har förmåga att bilda pigmentämnet melanin. Det färgar in vissa material ordentligt, så att det är svårt att få bort. Fogar kan behöva fräsas ned, för att läggas i med ny fogmassa. Silicon kan behöva tas bort och ersättas med ny. Man kan prova vissa blekmedel, som måste sitta kvar längre tid som upp till ett halv eller ett dygn, men det är inte säkert att det hjälper, samtidigt som materialet kan ta skada.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Klorin !
Spray på.
 
drakbane drakbane skrev:
Klorin !
Spray på.
Klorin är inte bra för att sanera mögel. Det efterlämnar salt på material, som i sin tur drar åt sig fukt, så att möglet ännu lättare kan komma tillbaka. Dessutom tyder forskning på att mykotoxiner i kontakt med klor och klorin kan omvandlas till andra gifter. Klorin kan möjligen bleka möglets melanin, men det är ändå svårt att få bort.
 
Ok, jag är ingen expert.
Berättade bara hur jag gör och vad som funkade i vår dusch.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Klorin är inte bra för att sanera mögel. Det efterlämnar salt på material, som i sin tur drar åt sig fukt, så att möglet ännu lättare kan komma tillbaka. Dessutom tyder forskning på att mykotoxiner i kontakt med klor och klorin kan omvandlas till andra gifter. Klorin kan möjligen bleka möglets melanin, men det är ändå svårt att få bort.
Har du några tips på vad som faktiskt funkar?
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Sent tips men kolla in Jape Mögel-fri. Finns som sprayflaska (och på dunk om badrummet är gigantiskt ;) )
 
Sent vaknar syndarna! Jag såg denna tråd först nu och har tips för framtida sanering. Jag blandar golvrengöring, typ för industri utan tillsatser av parfymer och vax med vatten enligt rekommendationer på förpackningen. Sedan tillsätter jag väteperoxid så det blir ca 3-5 %-ig lösning. Fukta fogarna, spraya på soppan, låt sitta 20-30 minuter. Skrubba och sug upp skiten med en våtsug. Svabba av med rent vatten och sug upp det också. Jag har sanerat fogarna i flera badrum på detta sätt med mycket bra resultat. (Klorin luktar f-n, är ohälsosamt!)
 
K Klass0n skrev:
Har du några tips på vad som faktiskt funkar?
Byte av material som är mögelpåväxt är det enda sättet att helt få bort möglet med alla dess metaboliter. Hårdare material som porslin och glas kan dock rengöras bättre än t.ex. trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.