Har en fråga angående gammal rörisolering som finns i källaren på ett hus byggt tidigt 1900-tal men som renoverats x-antal gånger (troligen ca 1948 och 1980). Inga planer om att riva/renovera men rören har mycket trasig isolering som jag är orolig för skulle kunna avge asbest. Vi har vår tvättmaskin och torktumlare i källaren och dessutom går man ofta emot rören med huvudet vilket ju skakar till i isoleringen ibland..

Isoleringen verkar bestå av något vitt/gråaktigt trådigt fluff innerst som är lagt omlott i lager och emellan lagren finns en beige, gipsliknande skorpa som tycks vara påkletad och stelnad på fluffet, därefter ett pappliknande material som verkar vara omgivet av någon ståltråd och ytterst ljusbrun gasbinda (se bild/video)
 
  • Gamla isolerade rör med damm och smuts, i ett orenoverat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad byggnadsstruktur med exponerad armering och rörledning, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla isolerade rör med sliten isolering och synliga dammspindlar under en betongkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen asbets där du visar, det är glasullsisolering. Enda ställena som det kan vara asbets på är i kurvorna och vid ( kanske ) påstick av rör på stammen. Går hur bra som helst att måla med plastfärg och det tätar till allt. Det går att isolera där det är trasigt och linda med gasbinda runt och måla där med.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är ingen asbets där du visar, det är glasullsisolering. Enda ställena som det kan vara asbets på är i kurvorna och vid ( kanske ) påstick av rör på stammen. Går hur bra som helst att måla med plastfärg och det tätar till allt. Det går att isolera där det är trasigt och linda med gasbinda runt och måla där med.
Tack för snabbt svar! Men vad kan den här beiga skorpan vara då? Trodde det va vanligt att man geggade in asbest på rörisoleringen.

Om man nu ska igång med att linda in och måla, bör man ha skyddsutrustning på då eller känns det helt asbestfritt?
 
  • Rörledningar och isolering i dåligt skick; damm, nedbrytning och möjliga underhållsbehov markerade med röd ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En väv innanför pappen som är ytterst, den lindades runt glasfibern och smetades in med lim, ( kunde vara vanligt tapetlim ) för att bilda en skorpa. sen papp utanför. Vill ni få ordning på det, så köp rörskålar med hål i som passar rören och med dimension som mallar den gamlas yttermått. Sen en gasbinda på det och lite klister. Måla sen och det blir som nytt. Inga speciella kläder eller munskydd behövs. Klart vill ni sån ett munskydd vara på plats, om dammar lite, men glasullen dammar inte.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En väv innanför pappen som är ytterst, den lindades runt glasfibern och smetades in med lim, ( kunde vara vanligt tapetlim ) för att bilda en skorpa. sen papp utanför. Vill ni få ordning på det, så köp rörskålar med hål i som passar rören och med dim som mallar den gamlas yttermått. Sen en gasbinda på det och lite klister. Måla sen och det blir som nytt. Inga speciella kläder eller munskydd behövs. Klart vill ni sån ett munskydd vara på plats, om dammar lite, men glasullen dammar inte.
Okej, tack så mycket för hjälpen!
 
Din beskrivning "en beige, gipsliknande skorpa" är normalt sett en fras som skulle aktivera alla mina varningsklockor om jag läste... Vad gäller asbest.

Men har svårt att se någon typisk asbest på din film.

Asbest finns oftast i böjar och rörkorsningar, och ligger då gärna ensamt eller utanpå glasullen. Pågeggat liksom. Vanligen inkapslat med gasbinda ytterst. Eftersom papp inte brukar finnas som förstärkning i böjar utan bara binda så brukar gasbindan gärna varit trasig i böjarna och ser man då något pudrigt sticka fram kan man anta att det är asbest, s.k "gurmassa".

Men asbest kan också finnas närmast rören i en grå/vit kartongform, då kan man hitta den även på raksträckor.

Ett prov kostar under 400 spänn och är man osäker kan du kosta på dig det. Om det nu visar sig att det fanns asbest någonstans (alla rör behöver ju inte vara från samma årtsl eller isolerat samtidigt) och du varit där och ryckt eller målat så har du fattat ett dumt beslut rent hälsomässigt.
 
Nu är det visst en domedagsperson med och ska skrämma upp allt och inget. denna noja som vissa har och är något som alltid kommer upp när det talas om asbets. Asbets i slg är inte farligt, så länge som det inte bearbetas på något sätt. Så alla, var lite försiktiga med vad ni skriver. Om ni själva har en fobi om asbest så dyvla inte på andra era åsikter om det.
 
  • Gilla
  • Älska
Immobil och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det visst en domedagsperson med och ska skrämma upp allt och inget. denna noja som vissa har och är något som alltid kommer upp när det talas om asbets. Asbets i slg är inte farligt, så länge som det inte bearbetas på något sätt. Så alla, var lite försiktiga med vad ni skriver. Om ni själva har en fobi om asbest så dyvla inte på andra era åsikter om det.
Vet inte om du drack för mycket öl igårkväll eller vad det är frågan om. Jag skrev ett sansat inlägg om var asbest kan finnas och hur det brukar se ut, baserat på fakta helt enkelt. Det finns inte en mening i mitt inlägg som försöker piska upp någon rädsla. Jag avrådde från att rycka och bearbeta det precis som du, om hon nu misstänkte asbest, och rekommenderade istället provtagning. Läste du ens mitt inlägg eller skickade du något slags autosvar efter du läst min inledande mening?

Jisses...
 
K Krabbeluring skrev:
Vet inte om du drack för mycket öl igårkväll
Det med ÖL är inte min starka sida, så det kan du utesluta och inte ha någon kommentar om, betackar mig för en sådan kommentar. Men ändå så är det en hysteri detta med asbets, det ska alltid vara så livsfarligt i alla trådar och kommentarer. Nu är det nog lite bättre utomhus, men är du av äldre sort, så har du säkert fått MASSOR av asbets i dig vid promenad vid trafikerade farleder (inte sjö nu) men i stan. Bromsbeläggen i bilar hade asbets i sig.
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.