El är inte min hemmaplan, så ha överseende om frågan är banal. Vid några tillfällen har jag startat byggfläktar i ladan nu i vinter och jag har reagerat på att de tar otroligt lång tid att komma igång. Fläkten startar extremt långsamt och det tar någon minut innan den kommer upp i full styrka. Inne i bostadshuset går de igång snabbt direkt.

Jag har testat olika byggfläktar med samma resultat. Jag undrar om det kan vara något i elen som spökar. Jag har trefas in i ladan med ny elcentral med automatsäkringar (B13). En del ledningar är nydragna medan andra ser äldre ut (förra ägaren som bytte elcentral). Inga tunga laster som står på i övrigt, dator till ett minireningsverk och en frysbox. Någon idé?
 
#el
L Lind_77 skrev:
El är inte min hemmaplan, så ha överseende om frågan är banal. Vid några tillfällen har jag startat byggfläktar i ladan nu i vinter och jag har reagerat på att de tar otroligt lång tid att komma igång. Fläkten startar extremt långsamt och det tar någon minut innan den kommer upp i full styrka. Inne i bostadshuset går de igång snabbt direkt.

Jag har testat olika byggfläktar med samma resultat. Jag undrar om det kan vara något i elen som spökar. Jag har trefas in i ladan med ny elcentral med automatsäkringar (B13). En del ledningar är nydragna medan andra ser äldre ut (förra ägaren som bytte elcentral). Inga tunga laster som står på i övrigt, dator till ett minireningsverk och en frysbox. Någon idé?
Beror på kylan
 
S Järnspett skrev:
Beror på kylan
Tack för svar. Även fast det bara är någon minusgrad?
 
Hur menar du med "långsam". Är det att det tar tid innan det verkar bli varmt. Eller tar det lång tid för fläkten att varva upp?

Man kanske skulle kunna tänka sig att en fas saknas.
 
H hempularen skrev:
Hur menar du med "långsam". Är det att det tar tid innan det verkar bli varmt. Eller tar det lång tid för fläkten att varva upp?

Man kanske skulle kunna tänka sig att en fas saknas.
Det tar tid innan fläkten varvar upp ordentligt. Att det tar tid för värmen att komma igång är ju inga konstigheter.
 
Spontant känns det som att fläktmotorn har gammalt segt fett i lagren. Står den inomhus och det är varmt så varvar den upp direkt. Står den i kyla så går den trögt tills elementen och värmen från lindningarna har värmt upp fettet i lagren. Hur blir resultatet om du tar en fläkt som stått i kylan och kopplar in den inne i huset utan att den får tid att bli varm?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Den byggfläkten jag har så väntar tills elementet blir varmt innan den drar på fläkten på fullt.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
Kan inte mycket om byggfläktar. Men brukar fläktmotorn vara trefas? Kan tänka mig att elementen går på trefas, men att det är en enfas motor. Fläkten borde ju inte behöva vara jättekraftig. OM det är en trefas motor så skulle man kunna tänka sig att en fas är borta. Lätt att mäta.
 
A Avemo skrev:
Spontant känns det som att fläktmotorn har gammalt segt fett i lagren. Står den inomhus och det är varmt så varvar den upp direkt. Står den i kyla så går den trögt tills elementen och värmen från lindningarna har värmt upp fettet i lagren. Hur blir resultatet om du tar en fläkt som stått i kylan och kopplar in den inne i huset utan att den får tid att bli varm?
Så kan det vara. Jag testade tidigare att ta in fläkten och då gick den snabbt direkt men möjligt att den hunnit tinas upp.

Jag tog in en kall fläkt från ladan nu och testade - den startade också väldigt långsamt och ökade under någon minut. Så det är fläktarna som "spökar" och inte elen då. Skönt. Tack för tips. :)
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kan inte mycket om byggfläktar. Men brukar fläktmotorn vara trefas? Kan tänka mig att elementen går på trefas, men att det är en enfas motor. Fläkten borde ju inte behöva vara jättekraftig. OM det är en trefas motor så skulle man kunna tänka sig att en fas är borta. Lätt att mäta.
En trefasmotor kan inte starta utan alla tre faser. Den kommer bara stå och surra, om den har två. Enfasmotorer kan egentligen inte heller starta, direkt. De är därför utrustade med en kondensator.
 
Har även jag en större byggfläkt som är seg när den är kall. Så länge fläkten börjar snurra så är det ju ingen fara på det viset. Vore ju värre om den brummade och stod still........
 
  • Gilla
PM10
  • Laddar…
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Den byggfläkten jag har så väntar tills elementet blir varmt innan den drar på fläkten på fullt.
Samma på min lilla 2 kW 230V -maskin. Rätt logiskt egentligen, man har typiskt inget intresse av att ha fullt blås av kalluft när den precis satts igång.
 
A AG A skrev:
En trefasmotor kan inte starta utan alla tre faser. Den kommer bara stå och surra, om den har två. Enfasmotorer kan egentligen inte heller starta, direkt. De är därför utrustade med en kondensator.
Nu är inte elmotorer någon starkare del av min kunskap.

Men beror inte det på lite om motorn är D eller Y kopplad?

Är den D kopplad och en fas försvinner så blir det ju i praktiken bara "ett" magnetfält. Men är den Y kopplad så blir det ström i 2 av 3 lindningar, från 2 olika faser. Det är ju i praktiken även det man gör med startkondensator när man kör en trefas motor på enfas med kondensator. Man skapar en andra (klen) fasförskjuten fas med kondensatorn.
 
H hempularen skrev:
Nu är inte elmotorer någon starkare del av min kunskap.

Men beror inte det på lite om motorn är D eller Y kopplad?

Är den D kopplad och en fas försvinner så blir det ju i praktiken bara "ett" magnetfält. Men är den Y kopplad så blir det ström i 2 av 3 lindningar, från 2 olika faser. Det är ju i praktiken även det man gör med startkondensator när man kör en trefas motor på enfas med kondensator. Man skapar en andra (klen) fasförskjuten fas med kondensatorn.
D-kopplad får en lindning samma spänning, dom andra två får dela på 400V
Y-kopplad får två lindningar lägre spänning för att mittpunkten förskjuts och den tredje ingen alls.
 
H hempularen skrev:
Nu är inte elmotorer någon starkare del av min kunskap.

Men beror inte det på lite om motorn är D eller Y kopplad?

Är den D kopplad och en fas försvinner så blir det ju i praktiken bara "ett" magnetfält. Men är den Y kopplad så blir det ström i 2 av 3 lindningar, från 2 olika faser. Det är ju i praktiken även det man gör med startkondensator när man kör en trefas motor på enfas med kondensator. Man skapar en andra (klen) fasförskjuten fas med kondensatorn.
Med trefas skapas en bestämd rotationsriktning. Så sker inte med enfas. Oavsett om motorn är D- eller Y-kopplad kan den hålla sig igång åt valfritt håll när den matas med en fas. Men den kan inte starta från stillastående eftersom det är odefinierat åt vilket håll den skall gå.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.