1 258 läst · 15 svar
1k läst
15 svar
"Långsam" el?
Sida 1 av 2
El är inte min hemmaplan, så ha överseende om frågan är banal. Vid några tillfällen har jag startat byggfläktar i ladan nu i vinter och jag har reagerat på att de tar otroligt lång tid att komma igång. Fläkten startar extremt långsamt och det tar någon minut innan den kommer upp i full styrka. Inne i bostadshuset går de igång snabbt direkt.
Jag har testat olika byggfläktar med samma resultat. Jag undrar om det kan vara något i elen som spökar. Jag har trefas in i ladan med ny elcentral med automatsäkringar (B13). En del ledningar är nydragna medan andra ser äldre ut (förra ägaren som bytte elcentral). Inga tunga laster som står på i övrigt, dator till ett minireningsverk och en frysbox. Någon idé?
Jag har testat olika byggfläktar med samma resultat. Jag undrar om det kan vara något i elen som spökar. Jag har trefas in i ladan med ny elcentral med automatsäkringar (B13). En del ledningar är nydragna medan andra ser äldre ut (förra ägaren som bytte elcentral). Inga tunga laster som står på i övrigt, dator till ett minireningsverk och en frysbox. Någon idé?
Beror på kylanL Lind_77 skrev:El är inte min hemmaplan, så ha överseende om frågan är banal. Vid några tillfällen har jag startat byggfläktar i ladan nu i vinter och jag har reagerat på att de tar otroligt lång tid att komma igång. Fläkten startar extremt långsamt och det tar någon minut innan den kommer upp i full styrka. Inne i bostadshuset går de igång snabbt direkt.
Jag har testat olika byggfläktar med samma resultat. Jag undrar om det kan vara något i elen som spökar. Jag har trefas in i ladan med ny elcentral med automatsäkringar (B13). En del ledningar är nydragna medan andra ser äldre ut (förra ägaren som bytte elcentral). Inga tunga laster som står på i övrigt, dator till ett minireningsverk och en frysbox. Någon idé?
Moderator
· Stockholm
· 52 018 inlägg
Hur menar du med "långsam". Är det att det tar tid innan det verkar bli varmt. Eller tar det lång tid för fläkten att varva upp?
Man kanske skulle kunna tänka sig att en fas saknas.
Man kanske skulle kunna tänka sig att en fas saknas.
Det tar tid innan fläkten varvar upp ordentligt. Att det tar tid för värmen att komma igång är ju inga konstigheter.H hempularen skrev:
Spontant känns det som att fläktmotorn har gammalt segt fett i lagren. Står den inomhus och det är varmt så varvar den upp direkt. Står den i kyla så går den trögt tills elementen och värmen från lindningarna har värmt upp fettet i lagren. Hur blir resultatet om du tar en fläkt som stått i kylan och kopplar in den inne i huset utan att den får tid att bli varm?
Den byggfläkten jag har så väntar tills elementet blir varmt innan den drar på fläkten på fullt.
Moderator
· Stockholm
· 52 018 inlägg
Kan inte mycket om byggfläktar. Men brukar fläktmotorn vara trefas? Kan tänka mig att elementen går på trefas, men att det är en enfas motor. Fläkten borde ju inte behöva vara jättekraftig. OM det är en trefas motor så skulle man kunna tänka sig att en fas är borta. Lätt att mäta.
Så kan det vara. Jag testade tidigare att ta in fläkten och då gick den snabbt direkt men möjligt att den hunnit tinas upp.A Avemo skrev:Spontant känns det som att fläktmotorn har gammalt segt fett i lagren. Står den inomhus och det är varmt så varvar den upp direkt. Står den i kyla så går den trögt tills elementen och värmen från lindningarna har värmt upp fettet i lagren. Hur blir resultatet om du tar en fläkt som stått i kylan och kopplar in den inne i huset utan att den får tid att bli varm?
Jag tog in en kall fläkt från ladan nu och testade - den startade också väldigt långsamt och ökade under någon minut. Så det är fläktarna som "spökar" och inte elen då. Skönt. Tack för tips.
En trefasmotor kan inte starta utan alla tre faser. Den kommer bara stå och surra, om den har två. Enfasmotorer kan egentligen inte heller starta, direkt. De är därför utrustade med en kondensator.H hempularen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Har även jag en större byggfläkt som är seg när den är kall. Så länge fläkten börjar snurra så är det ju ingen fara på det viset. Vore ju värre om den brummade och stod still........
Medlem
· Sverige
· 5 018 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 018 inlägg
Nu är inte elmotorer någon starkare del av min kunskap.A AG A skrev:
Men beror inte det på lite om motorn är D eller Y kopplad?
Är den D kopplad och en fas försvinner så blir det ju i praktiken bara "ett" magnetfält. Men är den Y kopplad så blir det ström i 2 av 3 lindningar, från 2 olika faser. Det är ju i praktiken även det man gör med startkondensator när man kör en trefas motor på enfas med kondensator. Man skapar en andra (klen) fasförskjuten fas med kondensatorn.
D-kopplad får en lindning samma spänning, dom andra två får dela på 400VH hempularen skrev:Nu är inte elmotorer någon starkare del av min kunskap.
Men beror inte det på lite om motorn är D eller Y kopplad?
Är den D kopplad och en fas försvinner så blir det ju i praktiken bara "ett" magnetfält. Men är den Y kopplad så blir det ström i 2 av 3 lindningar, från 2 olika faser. Det är ju i praktiken även det man gör med startkondensator när man kör en trefas motor på enfas med kondensator. Man skapar en andra (klen) fasförskjuten fas med kondensatorn.
Y-kopplad får två lindningar lägre spänning för att mittpunkten förskjuts och den tredje ingen alls.
Med trefas skapas en bestämd rotationsriktning. Så sker inte med enfas. Oavsett om motorn är D- eller Y-kopplad kan den hålla sig igång åt valfritt håll när den matas med en fas. Men den kan inte starta från stillastående eftersom det är odefinierat åt vilket håll den skall gå.H hempularen skrev:Nu är inte elmotorer någon starkare del av min kunskap.
Men beror inte det på lite om motorn är D eller Y kopplad?
Är den D kopplad och en fas försvinner så blir det ju i praktiken bara "ett" magnetfält. Men är den Y kopplad så blir det ström i 2 av 3 lindningar, från 2 olika faser. Det är ju i praktiken även det man gör med startkondensator när man kör en trefas motor på enfas med kondensator. Man skapar en andra (klen) fasförskjuten fas med kondensatorn.