S
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Fenomenal hjälp. Tack alla!

Har ni några tips med länk på enkel väg och produkt för att isolera - främst bjälklagsbiten men kan även kika på i taket?

Tusen tack igen!
 
S
K Kird3rf skrev:
Fenomenal hjälp. Tack alla!

Har ni några tips med länk på enkel väg och produkt för att isolera - främst bjälklagsbiten men kan även kika på i taket?

Tusen tack igen!
Sök på brandmatta
 
I din manual står det att kanalen ska vara minst 150 mm och det ser ut som att du har 125 mm. 150 mm finns ej men 160 mm finns. Ang t-stycket med renslucka så behövs den för att rengöra kanalen. Alternativet är en 90 g böj och att sätta ett psu med renslucka någon annanstans
 
Mina kanaler är 2,50m långa + höjden ner genom skåp+bjälklag (cirka 1,2m till) alltså totalt 3,7m

Siemens svarta plastkanaler är ju originaldelar så deras mått bör väl passa? Denna typ: https://www.power.se/vitvaror/koksf...kt/siemens-hz9vdsm2-plan-kanal-1-m/p-1145008/

Mina spirorör är 160mm (denna typ: https://www.luftbutiken.se/spiroror/6627-spiroror-160-langd-15.html)

Jag har beställt ut en Siemenstekniker som kommer om en vecka drygt -- men jag är orolig det inte är spisen utan kanalen som är problemet och jag frågar mig vad Siemensteknikern egentligen kan göra åt kanalen? Skulle jag inte se till att ha nya kanaldelar + byggaren som dragit kanalen på plats samtidigt som Siemens är där? I så fall behöver jag plocka hem mer+bättre delar.

Min konklusion om potentiella nya delar inkluderar:
1) 90graders böj utan renslucka
2) brandmatta (särskilt för genomgång bjälklag o grund)
3) IM-kanalslang för att ev använda istället för Siemens svarta plastkanaler i skåpet

Vilken är bästa övergången från spisens frånluftsventil till en IM-kanalslang i så fall? Har ni andra förslag på prylar som kunde förbättra flödet här?

Tusen tack igen!
 
S
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Tack! Vad är problemet med din backventil- varför undrar du om den? Blåser det in kall luft nu på vintern eller? Tack!
 
S
K Kird3rf skrev:
Tack! Vad är problemet med din backventil- varför undrar du om den? Blåser det in kall luft nu på vintern eller? Tack!
Det blir ju som en tilluftsventil när fläkten inte går. Luften tar enklaste vägen och en det är mer undertryck i en lågt sittande ventil än en som sitter nära taket.
 
En tanke!

Inte så att väggen där ditt utblås sitter har vind mot sig så vindtrycket är starkare än vad fläkten klarar suga/blåsa ut?

Om du hade bytt ventilationshuven mot en skyddad som blås ner kanske det hade förbättrat det, du kan ju lätt testa genom att tex tejpa över en bit kartong med lite silvertejp mot väggen
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Att pressa varm luft neråt förbättrar nog inte funktionen
Det vill säga du är skeptisk till själva produkten i sig?
 
Den varma luften ska ju neråt 2 ggr, först innan fläkten sen mera efter fläkten.
 
S sinuslinus skrev:
Vad är det för diameter på rören? Har de satt någon backventil som hamnat fel?

Jag satte en klaffventil/ jalusiventil . Hade en fjäderbelastad backventil först men den funkade inte så bra.[bild]

Rören måste vara brandskyddsisolerade (min 30mm) i hela deras längd (även genom grunden och bjälklaget).
Hej.
Får jag fråga vart du har köpt detta? Jag har letat ett bra tag efter ett sånt här.
 
S
W Wiesslan skrev:
Hej.
Får jag fråga vart du har köpt detta? Jag har letat ett bra tag efter ett sånt här.
Köpte från Rörfokus.
 
Angående t-röret. Testa att vrida den så att rensluckan hamnar till höger i bilden istället, så inte luften trycks tillbaka uppåt. Kan hjälpa och är lätt att testa själv. Sitter enbart med 2-3 skruvar på varje sida. 🙂
 
  • Ventilationsrör går genom söndrigt tak, röd markeringar pekar ut fel, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kird3rf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.