Hej, premiärinlägg för mig! Har läst väldigt mycket men aldrig skrivit själv - hoppas nu att ni kan ge lite råd..

Jag äger ett litet (70 m2 + 30 m2 i förrådet) hus från 1974 sedan i somras och har i princip renoverat alla ytskikt hittills. Rivit en vägg för öppnare planlösning, nya golv, nytt kök, målat tak/fönster/väggar, budgetrenovering på toaletten, etc. Näst på tur står fönster- och dörrbyte till våren.

Ett mindre projekt jag behöver ta tag i asap är ventilationen. Det tog ett tag innan jag insåg det men jag har för sjutton noll ventilation hemma. Det märks tydligt när jag lagar mat, luften/oset står helt stilla trots full patte på nya köksfläkten (integrerad i häll).

Så, lösningen blir väl att installera några ventiler tänker jag. En tilluftsventil i sovrummet och en i vardagsrummet bör väl räcka? Men vart placerar jag frånluftsventilerna? Räcker en PAX-fläkt på toaletten, eller behöver jag även ha en frånluft i köket? Det är ju ett relativt litet utrymme så två frånluftsventiler kanske är överdrivet? Eller ska jag strunta i PAX-fläkt på toaletten (det är ju ändå ingen dusch där inne och kommer heller inte bli) och bara sätta en i köket?

Önskar också råd om var (placering på vilken vägg i princip) jag bör sätta ventilerna. Vilken vägg, vilken höjd, etc.

Tacksam för all hjälp/guidning jag kan få! :)

Ps. om det spelar någon roll har det suttit en braskamin i hörnet i vardagsrummet. Den är borttagen nu (hålet i taket är provisoriskt igensatt) och det ska installeras en ny kamin till nästa vinter förhoppningsvis.
 
  • Ritning av ett hus med vardagsrum, kök, sovrum, toalett, förråd och pumphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte för att det är ett svar på frågan, men har du ingen dusch?

Kör frånluft i både kök och toalett.
 
Hur är fläkten i hällen kopplad? Den har ju inte riktigt med sin dåliga ventilation att göra.

Du kan ha dålig ventilation även om matoset försvinner ut då köksfläkten (oftast) bara används vid just matlagningen.
 
A Antemoo skrev:
Inte för att det är ett svar på frågan, men har du ingen dusch?

Kör frånluft i både kök och toalett.
Jodå, i förrådet.

Tack!
 
D Dr Benz skrev:
Hur är fläkten i hällen kopplad? Den har ju inte riktigt med sin dåliga ventilation att göra.

Du kan ha dålig ventilation även om matoset försvinner ut då köksfläkten (oftast) bara används vid just matlagningen.
Det är bara kolfilter, så luften går ut i sockeln igen.
 
I IsabellaL skrev:
Det är bara kolfilter, så luften går ut i sockeln igen.
Nu är det ju individuellt hur man upplever saker men är det en IKEA häll du har så är jag inte förvånad..
 
D Dr Benz skrev:
Nu är det ju individuellt hur man upplever saker men är det en IKEA häll du har så är jag inte förvånad..
Det är det inte. Det är en Thermex. Men oavsett hur bra eller dålig fläkten bör jag nog installera några ventiler, är min uppfattning..
 
I IsabellaL skrev:
Det är det inte. Det är en Thermex. Men oavsett hur bra eller dålig fläkten bör jag nog installera några ventiler, är min uppfattning..
Den har jag ingen erfarenhet av, men jag kommer aldrig att köpa en integrerad igen. Fick hävt köpet och köpte vanlig häll och fläkt.

En integrerad KAN inte fånga upp lika mycket som en fläkt monterad ovanifrån så att du upplever matos är inget konstigt. Sen är det också beroende på hur bra kolfilterfunktionen är. Så om fläkten inte fångar upp osen så kommer den att dras igenom hela huset dit frånluftsfläktarna sitter.

Med det sagt så är det väldigt troligt att ventilationen ändå mår bra av att ses över.
 
Tilluft i sovrummet och vardagsrummet blir bra.
Vanligtvis har man frånluft på toaletten/badrummet och i köket.

Jag ser ett litet problem med att sätta tilluft på samma vägg som frånluften på toaletten. Om det går att sätt tilluft på väggen med garderober vore det kanske bättre.
Risken finns att det som dras ut från toaletten dras in i sovrummet annars. Vilket förmodligen inte är ett större problem utom ibland om någon haft lite ont i magen på toa.

(Vi har ett hus på landet där vi håller på att bygga kök och toalett. I julas upptäckte vi att det kom in dofter från toaletten direkt in i köket via gamla skafferiventilen. 🙄 Vi hade gäster och det var många som gick på den enda toaletten med frånluftsfläkt bredvid skafferiventilen...)

Går det att göra om köksfläkten så att den drar ut luften?
Jag tänker att det kan bli så att om du bara har frånluft på toaletten kan matos dras från köket till toaletten.

Ang hålet i murstocken kan ju så klart luft röra sig lite okontrollerat där när det inte är helt igensatt. Men jag kan inte tänka mig att det blir ett större problem. Kaminen kräver också tilluft, vilket kan lösas genom den vanliga ventilationen eller genom att man kopplar luft direkt till kaminen utifrån.
 
BirgitS
I IsabellaL skrev:
Jodå, i förrådet.

Tack!
Då borde du nog ha en frånluftsfläkt även där så att inte vattenångan från duschen leder till fuktskador.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då borde du nog ha en frånluftsfläkt även där så att inte vattenångan från duschen leder till fuktskador.
Absolut, det är på G en större renovering i förrådet så det kommer att sättas in såklart.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Du har alltså 100 kvm som behöver ventileras och enligt normen så bör man ha 0,35 l/s och kvm, alltså 35 l/s i ditt hus. Det täcks precis av en fläkt vid duschen som är på 15 l/s, en i köket på 10 l/s och en i toaletten på 10 l/s, samtliga de värdena är också enligt normen. Du behöver tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum för att få in tillräckligt med luft för att täcka behovet till de tre fläktarna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du har alltså 100 kvm som behöver ventileras och enligt normen så bör man ha 0,35 l/s och kvm, alltså 35 l/s i ditt hus. Det täcks precis av en fläkt vid duschen som är på 15 l/s, en i köket på 10 l/s och en i toaletten på 10 l/s, samtliga de värdena är också enligt normen. Du behöver tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum för att få in tillräckligt med luft för att täcka behovet till de tre fläktarna.
Tack snälla för nyttig info!😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.