Det skiljer sig tydligen märkbart hos de olika försäkringsbolagen när det gäller rättsskyddet. TH ersätter endast juridisk hjälp upp till 125' vilket för oss husbyggare inte förslår långt om det skulle bli problem.

Jag är mycket nöjd med TH men funderar allvarligt på att komplettera med ytterligare en hemförsäkring hos ett - i detta fall - 'bättre' bolag under byggnationstiden (ja, jag vet att man inte kan plocka ut rättskyddet från två bolag samtidigt ;)). Troligen en ganska billig lösning under en/två år.

Vad har ni för rättskydd?
 
De vanligaste försäkringsbolagen har maxersättning och självrisker enligt följande (enligt de villkor som jag har och som är högst två år gamla):

If: 200 000 kr. Självrisk 25 %. (Ombudskostnad högst 100 tim, egna kostnader högst 20 000 kr, vittnesersättning högst 30 000 kr.)

Folksam: 100 000 kr. Självrisk 20 %.

Länsförsäkringar: Samma som Folksam.

Trygg Hansa: Tre basbelopp (ca 120 000 kr). Självrisk 20 %. (Arvode högst 1206 kr / tim.)

Blir det en omfattande tvist i tingsrätt/hovrätt och man förlorar och tvingas betala motpartens kostnader räcker inte dessa ersättningar långt. En privatperson torde därför tänka sig mycket noga för innan han sätter igång en tvist på den nivån.
 
Åh kul precis vad jag (inte) ville höra! Vi har just kontaktat en advokat gällande entreprenaden av vår om/tillbyggnad. Ensam är man i dessa fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.