Hej!

Vi har en gjuten betongplatta på 15 m2 som behöver flyttas cirka 16cm åt vänster (felplacerat enligt bygglov). Arbetsledaren (som lagt plattan åt oss) sa att detta är enkelt att flytta med en stor grävmaskin.

1) Är det verkligen möjligt att flytta plattan utan att den går sönder?

2) Tanken är att vi skall bygga ett förråd ovanpå. Finns det inte en risk att flytten gör att plattan kan bli ostabil / gå sönder i framtiden?


Plattan ser ut så här:
Byggarbetsplats med fundament, byggmaterial, lätt snötäcke, vinterdag.

Tack på förhand!
 
Att flytta den är inga stora problem. Den är förvisso tung, så det går troligtvis inte att lyfta. Men det bör gå fint att skjuta den fram några cm. Det håller den nog för också. Det svåraste är nog bara att få den att hamna helt rakt. Samt att den ska ha stöd överallt under.
Ett annat väldigt stort problem är om plattan är isolerad.
 
Kanske enklare såga/bila av 16 cm och gjuta ny?
 
  • Gilla
namnbyte och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Att flytta den är inga stora problem. Den är förvisso tung, så det går troligtvis inte att lyfta. Men det bör gå fint att skjuta den fram några cm. Det håller den nog för också. Det svåraste är nog bara att få den att hamna helt rakt. Samt att den ska ha stöd överallt under.
Ett annat väldigt stort problem är om plattan är isolerad.
Är det detta vita du syftar på som avser isolering?
Förgrundsbyggnadsarbete, isolerplattor och betongblock, byggarbetsplats, grus och byggmaterial, ingen människa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om isoleringen är slät i botten så är det inga problem med att flytta den sålänge den är välarmerad. Vikten är inga problem heller
 
R
Hur tänker man att det ska gå till att flytta den då det är frigolit runt om samt ett rör som kommer upp i plattan?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
K kaskanen skrev:
Är det detta vita du syftar på som avser isolering?
[bild]
Ja, det vita är "frigolit", som används som markisolering. Det känns som väldigt stor risk att den förstörs om man flyttar på plattan. Finns även risk att något/några L-stöd/kantelement lossnar, då de enbart är gjutna mot isolering.
 
  • Gilla
lisaguld
  • Laddar…
Teoretiskt går det. Att buffa den åt sidan ska fungera och troligtvis skulle den gå att lyfta om fästpunkter borras in i plattan men det involverar ju en kran som jag förutsätter att entreprenören inte tänker sig här.

Praktiskt om plattan ska hasas över marken 16cm så måste man frilägga till underkant av kantelementen. Säkerställa att ytan dit plattan ska hasas är paddad och i rätt höjd (vilket den normalt borde varit innan utsättning av kantelement. Sedan måste det inkommande röret friläggas (el?) så detta ej dras av. På en paddad markbädd om denna är gjord som den borde ser jag inte att cellplasten undertill kommer smulas sönder allt för mycket på denna korta sträcka. Utmaningen blir nog snarare att lista ut hur man antingen ska buffa plattan alt fästa punkter för att dra denna då kantelementen mestadels är isolering under sitt utterskal och inte direkt är hållfasta nog för att hantera en sådan belasting

Jag förutsätter att någon dränering inte finns här. Annars måste denna ev flyttas ut så den ej täcks av plattans nya läge
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Teoretiskt går det. Att buffa den åt sidan ska fungera och troligtvis skulle den gå att lyfta om fästpunkter borras in i plattan men det involverar ju en kran som jag förutsätter att entreprenören inte tänker sig här.

Praktiskt om plattan ska hasas över marken 16cm så måste man frilägga till underkant av kantelementen. Säkerställa att ytan dit plattan ska hasas är paddad och i rätt höjd (vilket den normalt borde varit innan utsättning av kantelement. Sedan måste det inkommande röret friläggas (el?) så detta ej dras av. På en paddad markbädd om denna är gjord som den borde ser jag inte att cellplasten undertill kommer smulas sönder allt för mycket på denna korta sträcka. Utmaningen blir nog snarare att lista ut hur man antingen ska buffa plattan alt fästa punkter för att dra denna då kantelementen mestadels är isolering under sitt utterskal och inte direkt är hållfasta nog för att hantera en sådan belasting

Jag förutsätter att någon dränering inte finns här. Annars måste denna ev flyttas ut så den ej täcks av plattans nya läge
Tack för info! Plattan är flyttad och det gick hur bra som helst. De gjorde precis som du sa: borrade in fästpunkter i vardera sida och använde en grävmaskin för att dra den inåt (några cm åt gången). De fick även gräva runt plattan innan 👍
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.