Nu har vi flyttat in i vårt nya hus och vi har en gigantisk ler/jordhög kvar att fördela ut. Nu växer det en massa ogräs på detta och jag undrar om någon har ett enkelt/snabbt förslag för att ta bort detta när det blir dags att fördela ut massan i trädgården? Tacksam för svar!
 
Antigen kan du strunta i det eftersom ogräset bara finns på ytan av högen och ogräset troligtvis dör när högen fördelas ut. Du kan också beröva ogräset ljus genom att lägga en stor pressening över högen. Ett sista alternativ är att bespruta den med ogräsmedel.
 
Fröbanken av ogräsfrön i jorden kan du svårligen få bort, det finns exempel från arkeologin där man vid utgrävningar hittat halvsekelgamla ogräsfrön som visat sig vara grobara. Däremot kan du avliva de växande plantorna genom att täcka jordhögen med en presenning under växtsäsongen. Växterna dör av brist på ljus och vatten. Men så länge är kanske svårt att vänta...
 
Totte_S
Ska du så gräs i jorden så kan du sprida ut och ta bort det som är löst. Så gräs och täck över med ljustät plast. Du kommer att få drivhuseffekt på gräsfröna, samtidigt som ogräset inte får ljus att gro av. Efter lagom lång tid tar du bort plasten och har en snygg och hyggligt ogräsfri gräsmatta.
Gjort så själv och det funkade bra.
 
Re: Totte_S. Låter som en idé för oss att göra så snart kälen släpper i marken (vi brukar ha vårtorka men ditt förslag borde kunna hålla kvar vätskan i marken också) men vad är *lagom länge*? En vecka, månad?
 
Totte_S skrev:
Ska du så gräs i jorden så kan du sprida ut och ta bort det som är löst. Så gräs och täck över med ljustät plast. Du kommer att få drivhuseffekt på gräsfröna, samtidigt som ogräset inte får ljus att gro av. Efter lagom lång tid tar du bort plasten och har en snygg och hyggligt ogräsfri gräsmatta.
Gjort så själv och det funkade bra.
Borde inte gräsfröna också lida brist på ljus?
 
Totte_S
Nu är jag ingen vetenskapsman vad det gäller växter och så, jag har fattat det som att gräsfröna gror alldeles utmärkt utan ljus. Men när gräset kommit upp behöver det ljus. Jag pratar av egen erfarenhet. Vi sådde i våras, täckte med en lättviktspressenning. Sträckte den hårt med enstaka stenar/pinnar här och var för att ge lite luftspalt. När grässtråna var ett par, tre, fyra cm långa tog vi väck den.
Fick tipset av en kompis som sådde gräs i en slänt, där han täckte med fetaste byggpressenningen för att inte regnet skulle skölja bort gräsfröna. Under hans press var det svart! Men det blev kanonfint gräs.
Det viktigaste är att man grundvattnat ordentligt innan man täcker, eftersom fukten skall räcka ett tag.
Vi sådde en rätt stor yta, men täckte inte allt. Man kan nog säga att den täckta ytan var "snygg" efter en knapp månad,( gräset kom upp efter en dryg vecka) så tog det minst två månader för resten att uppnå samma skick.
 
Jo frön behöver fukt och värme oftast för att gro, en del behöver även ljus för att trigga igång det hela. Men som du säger, så fort näringen i fröet är slut måste ju plantan börja försörja sig själv genom fotosyntesen. Har man den då täckt så kommer gräset att tyna bort, liksom "o"gräset.

Som sagt, själva groningen är nog inga problem med att låta ske i mörker, men frågan är hur länge man sedan vågar ha det täckt. Är ingen expert på gräs, så jag vet inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.