Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fundering: Om man är granne men inte gör en tillsynsanmälan. Någon annan gör det.

Man får kännedom om ärendet när byggnadsnämnden tar beslut. Har man nu rätt att överklaga beslutet som granne trots att man inte tidigare har varit involverad i fallet?
Ja, i likhet med vilket annat beslut som helst där du är berörd. Skulle jag säga i alla fall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Genomklok skrev:
Ja, i likhet med vilket annat beslut som helst där du är berörd. Skulle jag säga i alla fall.
Tänkte lite slappt att det fanns krav på att beslutet hade gått en emot. Minns att det var krav för att överklaga en detaljplan enligt PBL: Att ha lämnat in synpunkter i tid och att beslutet hade gått en emot.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänkte lite slappt att det fanns krav på att beslutet hade gått en emot. Minns att det var krav för att överklaga en detaljplan enligt PBL: Att ha lämnat in synpunkter i tid och att beslutet hade gått en emot.
Jo, ett sånt krav finns ju också. Men som granne, om vi nu antar att det är tillräckligt för att vara berörd av beslutet, är det väl rimligt att anta att det också har en negativ påverkan. Det hänger lite ihop i en sån här situation tänker jag; ingen negativ påverkan = inte berörd.

Regeln blir väl mer tydlig i nästa instans, om tex länsstyrelsen går på byggarens linje och inte grannens, så kan grannen överklaga igen till MMD. Men inte annars. Och motsvarande för byggaren.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grunden så har man som granne inte med att göra med byggnationen på en annan persons fastighet. Man har mycket litet inflytande över detta. Ens riktiga inflytande börjar vid ens egen fastighetsgräns.

Vad har man då för inflytande?

Ja man har rätt att höras av kommunen när grannen bygger något som är en liten avvikelse från detaljplanens bestämmelser. Men att man tillfrågas innebär inte att man får bestämma. Det enda man får göra är att lämna sina synpunkter. Man kan sen överklaga bygglovsbeslutet om man gör en annan bedömning om hur PBL ska tolkas än byggnadsnämnden.

Sen kan var och en, granne eller ej, anmäla åtgärder som strider mot PBL till byggnadsnämnden. Nämnden öppnar då ett tillsynsärende. Om besluten i tillsynsärendet går en emot som anmälare kan man överklaga det.
Jag förstår inte vad du menar med det. Min norra granne började för några år sedan bygga ett högt heltätt plank vid min tomtgräns. Jag gjorde en förfrågan om detta hos byggnadsnämnden. Grannen blev jättesur på mig, ha, ha ha, stort gräl, och saken löstes med att grannen föreslogs av byggnadsnämnden att plocka bort varannan bräda från planket, så blev det tillåtet. Men planket blev sedan heller inte färdigbyggt i hela sin längd, för grannen tyckte väl inte att det var lika kul längre.
Och i våras förra året ville samma granne bygga ett växthus ganska nära min tomtgräns, och vis av erfarenheten frågade dom mig först. Och jag svarade att om dom höll sig ett visst minimalt avstånd till min tomtgräns så hade jag inga invändningar, och så var dom nöjda med det.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
S StefanMJ skrev:
Jag förstår inte vad du menar med det. Min norra granne började för några år sedan bygga ett högt heltätt plank vid min tomtgräns. Jag gjorde en förfrågan om detta hos byggnadsnämnden. Grannen blev jättesur på mig, ha, ha ha, stort gräl, och saken löstes med att grannen föreslogs av byggnadsnämnden att plocka bort varannan bräda från planket, så blev det tillåtet. Men planket blev sedan heller inte färdigbyggt i hela sin längd, för grannen tyckte väl inte att det var lika kul längre.
Och i våras förra året ville samma granne bygga ett växthus ganska nära min tomtgräns, och vis av erfarenheten frågade dom mig först. Och jag svarade att om dom höll sig ett visst minimalt avstånd till min tomtgräns så hade jag inga invändningar, och så var dom nöjda med det.
Det låter som att du förstod vad jag skrev.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som att du förstod vad jag skrev.
Jag förstod vad du skrev, men jag förstod inte vad du menade i ditt första stycke.
Och det är inte samma sak.
För det stämmer inte så mycket: "I grunden så har man som granne inte med att göra med byggnationen på en annan persons fastighet."
Mitt inflytande är stort, ha ha ha...
 
Claes Sörmland
S StefanMJ skrev:
Jag förstod vad du skrev, men jag förstod inte vad du menade i ditt första stycke.
Och det är inte samma sak.
För det stämmer inte så mycket: "I grunden så har man som granne inte med att göra med byggnationen på en annan persons fastighet."
Mitt inflytande är stort, ha ha ha...
Klart om grannen svartbygger plank så kan man stoppa detta genom att ange grannen till byggnadsnämnden precis som du gjorde. Det kräver inte att man är granne, vem som helst kan göra det.

Om grannen följer lagen med sitt byggande så har man inte stort inflytande och man har inga lagliga rättigheter att stoppa grannens byggnation.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart om grannen svartbygger plank så kan man stoppa detta genom att ange grannen till byggnadsnämnden precis som du gjorde. Det kräver inte att man är granne, vem som helst kan göra det.

Om grannen följer lagen med sitt byggande så har man inte stort inflytande och man har inga lagliga rättigheter att stoppa grannens byggnation.
Ja det är ju självklart att det är svårt att stoppa ett lagligt bygge - men det var inte lagliga byggen jag åsyftade i min kommentar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.