Planerar just nu kommande altanbygge till nybyggt hus. Det är första projektet öht för mig så försöker läsa på och ta så mycket hjälp jag kan.

Det ska vara en låg altan med plattor på mark som grund. Huset är ett Villa Nidingen från Ahus och det har lite speciella vinklar som adderar till utmaningen.

Som det ser ut nu planerar vi för en altan med 90 graders vinklar i motsats till att den ska följa husets vinklar.
Se bild nedan för exempel. När jag kollar instagram etc verkar de flesta med samma husmodell inte bygga "raka" altaner så jag har ingen uppfattning om hur stommen ska utformas för att upp nå resultatet vi är ute efter.

Har börjat försöka lära mig sketchup så inkuderar ritningen såhär långt nedan. Ser ut som skit nu men kanske blir bra med lite övning.

Hur hade ni utformat stommen med målet att altanen ska se ut som på övre bilden givet vår husmodell?

Modernt enfamiljshus med stora fönster, terrass, i skogsbryn, ljus fasad, lugn miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En 3D-modell av en byggnad och en person i ett ritprogram med axellinjer och punkter.
 
Det verkar vara en enkel och okomplicerad altan, bara att sätta reglar med cc 600 eller mindre och täcka med trall.

Jag skulle istället överväga marksten, snyggare, hållbarare och med mindre framtida underhåll/ utbyte.
 
Jag har kanske kommit in på fel spår då jag sett hur andra med samma hus oftast gör sina stommar. Dvs. Typ 3 fyrkantiga delar och sedan två vinklade stommar emellan.

Det kanske är så enkelt som att man bara bygger två rektangulära delar? Känns bara som att skruvreglarna i vinkeldelen skulle bli väldigt långa då?
 
Det är ju en enkel och okomplicerad konstruktion i ett plan nära backen, den kommer du få ihop och få stadig utan större problem om du inte har tummen mitt i handen.

Tänk på att låta altanen luta något ut från kåken så vattnet rinner av lättare.
 
Först ska du bestämma hur trallen ska ligga.
1 samma riktning på all trall
2 Parallellt med två väggar
3 Rakt ut (90 grader) från två väggar
4 Parallellt med tre väggar
5 Rakt ut från tre väggar.
6 Fiskbensmönster med 1 m långa bitar i två olika kulörer.

Alt 1 ger antingen "generallskarvar" dvs alla skarvar på samma reglar eller löpande där du skarvar när trallbrädan tar slut (räkna ut det så att brädan har stöd av, minst, tre skruvreglar). Det senare är enklare att få bra men vid generallskarv kan du dubblera skruvreglarna för att lättare lyckas. Du kan också lägga en eller flera brädor 90 grader mot de andra vid skarvarna dvs en så kallad fris.
Alt 2 t o m 5 kräver att du planerar en eller flera skarvar för ändrad riktning. Antingen att brädorna möts kortsida mot kortsida eller möts vid en fris.Tänk också på standardlängderna på trallvirket.
Alt 6 kräver td för flera samtal med en psykolog.

Nät du vet hur trallen dra ligga och hur tjock du vill ha den så kan du rita ut regelverket.
 
Tack för att ni tar er tiden att ge feedback!

Bilden nedan visar hur jag tänker i väldigt grova drag.
De röda + träfärgade delarna visar hur jag tänker mig stommen.
De blå delarna visar tänkta trallriktningen.
Det vita är huset.

Givet att trallriktningen är vettig, är det som vållar mig mest huvudbry det inringade området i vinkeln.
Är det vettigt att sätta bärlinor och skruvreglar så? Har inte sett andra göra på liknande sätt.

Ps. Kan tillägga att altandörren är mitt på det inringade vita partiet.

Skiss av arkitektonisk struktur, färgade linjer, perspektiv, parkerade bilar, person, markerat cirkelområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.