Hej har en fråga

Om man påpekat för en hyresgäst att man måste ha luft in i förrådet annars uppstår fukt men de inte gjort så!! Kan de ändå begära ersättning. Packat lådor från golv till tak och blockerat väg till fönster samt ventilation.
 
Christian Björnqvist Christian Björnqvist skrev:
Hej har en fråga

Om man påpekat för en hyresgäst att man måste ha luft in i förrådet annars uppstår fukt men de inte gjort så!! Kan de ändå begära ersättning. Packat lådor från golv till tak och blockerat väg till fönster samt ventilation.
Nej så klart inte. De kan försöka men det är bara att neka och bestrida krävd ersättning.
 
  • Gilla
Christian Björnqvist
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej så klart inte. De kan försöka men det är bara att neka och bestrida krävd ersättning.
Tack
 
Begär ersättning för vad? Har hans grejer börjat mögla?
Är det för kallt i förrådet, så hjälper inte ventilation att få bort all fukt. Men visst är du något på spåret ändå om det nu är så att rummet kräver luftväxling och är det allt för packat så blir detta svårt.

Köp en liten fuktmätare, finns på vissa digitala termometrar. Se hur fukten ser ut på ytorna där hans förråd finns.

Ang ersättningen så vet jag ej, men mitt sunda förnuft säger att du inte är tvingad lämna ersättning. Det bör vara rimligt att man som hyresgäst också har ett ansvar att se till att man inte ställer vad som helst där. Jag har sett på forumet tidigare folk som ställer frågor om textilier går att förvara på vinden/källaren utan att de möglar - så frågan är inte helt främmande. Är förrådet hemma inne i själva bostaden så kan det kanske finnas andra krav och därför kan du kolla med hyresgästföreningen(?)

Googlade fram denna sida som skriver en hel del : https://www.flexit.no/sv/ventilation/losningsguide---rum-for-rum/forrad/
 
  • Gilla
Christian Björnqvist
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.