Tog ner en flaggstång som sjöng på sista versen, enligt tidigare ägare har inget underhåll gjorts på åtminstone på 15 år, den är dessutom senast målad med någon plastfärg.

Tanken är att slipa bort all färg på fundamentet och ersätta stången med en ny i trä senare i sommar/höst.

Här är en bit av den nedre delen på den gamla stången, skapligt tätt mellan årsringarna.
Tvärsnitt av en gammal träflaggstång med tätt årsringmönster och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadorna (mängder med torrsprickor) bekräftar bara att det var rätt beslut att kapa ner stången.

Längst ner på stången, ca. 25-30 cm från änden, satt denna stav av mässing med en mässingsbricka på vardera sida. Denna gick tvärs mot genomföringarna till fundamentet, men vad har den för funktion? Stoppa virket från att spricka nederst?
Mässingstav och mässingsbrickor i en hand, patinerade av vädret och ålder, troligen från en flaggstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den förra stången satt cirka en decimeter upp ovanför backen och jag hittade detta när jag började frilägga fundamentet.
Närbild av fundamentet till en gammal flaggstång med bränt och sprucket trä och sten runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenhårt och samtidigt surt, svart (bränt?) trä mellan hållarna som dessutom går ner i gjutningen. Här har jag endast pickat bort med stämjärn till samma nivå som betongen, tanken är att lägga någon typ av sjösten i botten sen så detta kommer inte synas.
 
Redigerat:
Det är såhär långt in i renoveringen jag kommit.
Delvis avskalad metallyta på stolpfäste med rester av gammal färg vid renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirka 70% av den gamla färgen är borttagen med denna kombon, tidskrävande men effektivt.
Renoveringsverktyg med slipborste monterat på röd vinkelslipmaskin, används för att ta bort gammal färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa sidor på hållaren är väldigt skrovlig och det är extremt svårt att komma åt att slipa bort alla gamla färgrester i groparna, hittar jag inget sätt att ta bort det så får det sitta kvar när jag börjar täckmåla med ny järnmönja.
Närbild på en metallhållare med delvis borttagen gammal färg och synliga skrovliga ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När hållaren är slipad är tanken att måla med minst två lager järnmönja och därefter tre till fyra lager med vit linoljefärg.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Torrsprickorna är inget problem på en flaggstång såvida de inte är för stora. Jag ser inget fel på sprickorna i din gamla stång men det verkar ju vara litet begynnande röta och det är värre.

Har du torkat nya stången redan?

Man väljer ju ut en niegling det vill säga en undertryckt gran som står inträngd i tät granskog då man skall ha en flaggstång. Hugger den senast i april. Då man har huggit ned och kört ut den ringbarkar man ämnet och låter det torka luftigt under tak över sommaren. Ringbarkningen gör att torksprickorna blir små och jämt spridda kring stången men de finns alltid där. Sedan barkar man bort barkringarna frampå hösten och låter den torka litet till nästa vår och så kan man hyvla och måla med oljefärg och så har man en ny flaggstång till sommaren.
 
H heimlaga skrev:
Torrsprickorna är inget problem på en flaggstång såvida de inte är för stora. Jag ser inget fel på sprickorna i din gamla stång men det verkar ju vara litet begynnande röta och det är värre.

Har du torkat nya stången redan?
Nej de små sprickorna är väl inget att oroa sig över, de kommer ju naturligt. De sprickorna som fanns på den gamla var dock betydligt större/djupare, har tyvärr ingen bild men man kunde på ett flertal ställen köra igenom en kniv utan problem tvärs genom stången, både p.g.a röta men också rena sprickor.

Planen är att köpa en färdigtorkad senare i år, det verkar finnas ett par återförsäljare om man söker runt lite!
Stången kommer senare målas med linoljefärg.

Tanken var att spara flaggstångsknoppen som såg ut att vara i hyffsat skick (aluminium?) men det lutar mer och mer åt att beställa en i mässing!
Sliten flaggstångsknop i aluminium med tecken på korrosion och mörka fläckar, liggande på ett vitt textilt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H heimlaga skrev:
Torrsprickorna är inget problem på en flaggstång såvida de inte är för stora. Jag ser inget fel på sprickorna i din gamla stång men det verkar ju vara litet begynnande röta och det är värre.

Har du torkat nya stången redan?

Man väljer ju ut en niegling det vill säga en undertryckt gran som står inträngd i tät granskog då man skall ha en flaggstång. Hugger den senast i april. Då man har huggit ned och kört ut den ringbarkar man ämnet och låter det torka luftigt under tak över sommaren. Ringbarkningen gör att torksprickorna blir små och jämt spridda kring stången men de finns alltid där. Sedan barkar man bort barkringarna frampå hösten och låter den torka litet till nästa vår och så kan man hyvla och måla med oljefärg och så har man en ny flaggstång till sommaren.
Hej, tack för bra förklaring då jag planerar att höra en flaggstång. Har ett gäng björkar som är i lämplig storlek, har Dick max 10 år på nacken. Är det en dålig idé att köra på björk som ämne istället för gran? Kan ska ta ner en av varje så får jag se vilken som klarar torkningsprocessen bäst. Är det bäst att ring,rand eller spiralbarka? Har läst lite olika.
 
Björk har inget vidare rötmotstånd och är sällan så raka och jämna som gran. Jag har gjort en av tall, de har mer knaggel vid grenar än gran. Björk skulle jag inte använda.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Björk har inget vidare rötmotstånd
Dessutom - känns som den flaggstången skulle komma att väga ett par ton 🙄
 
D Daniel 109 skrev:
Björk har inget vidare rötmotstånd och är sällan så raka och jämna som gran. Jag har gjort en av tall, de har mer knaggel vid grenar än gran. Björk skulle jag inte använda.
Ok, stort tack för svar, då går jag på jakt efter en bra gran
 
Ja gran skall det vara. Tall är skör och björk ruttnar.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.