Hej.
Är ny på denna sidan.
Jag har ett gammalt torp som är gjort av liggtimmer.
Skall nu renovera detta till åretruntboende. hur skall jag isolera detta? hurtjock isolering krävs har funderingar på typ cellulosaisolering. nån som har erfarenhet av detta?
Mvh Calle
 
Liggtimmer isolerar faktiskt hyfsat i sig själv så länge det är vindtätt. Vi struntade i att tilläggsisolera och satte istället upp vindpapp och ny panel. Innanför timret finns också en träpanel, tretexskivor och ett antal lager tapeter (samt luftfickor) som säkert för sitt lilla till isolering. Tänk också på att yttre tilläggsisolering ger lite merjobb i form av att flytta ut fönster etc om du vill undvika ett "hålögt" hus.

Däremot kan det nog vara idé att isolera vinden rejält om det inte redan är gjort. Har inga egna erfarenheter (ännu) av cellulosaisolering men det verkar funka bra enligt folk jag känner som provat. Då slipper du dessutom att sätta in diffusions/ångspärr invändigt eftersom denna isolering låter fukten vandra genom vägger

Lämplig tjocklek etc finns det säkert andra, mer lämpade personer som kan svara dig på.



 
tack för det snabba svaret. Tycker det är lite lustigt detta med isolering. Pratade med en byggfirma och de sa att liggtimmer e kasst ur isoleringssynpunkt så minst 2x45 mm isolering skulle behövas. men jag har ju läst förut att man inte behöver isolera alls. förrutom på vinden då.
Vill gärna få fler åsikter. Det kanske kostar mer än vad det smakar å isolera. eller?
 
Man rekomenderar 40-50 cm på vinden. mer änn det så lönar det sig knappast..

Dock så kan man isolera för mycket..  Man kan få konsensproblem på vinden om man lägger på för mycket.  så en 30 cm till att börja med är nog inte helt fel.

Väggarna i nybyggen bygger man med 200mm..  
Om du tänker köra cellulosa så finns det linmattor (dyrt) att använda. annars är det typ lösull..  som man enklast blåser in.  Går att hyra maskin o göra själv eller leja bort.
Tjockleken är nog enklast att höra med en installatör (ta några offerter, räkna lite, fråga massor, gör det ev själv..).
 
calle336 skrev:
tack för det snabba svaret. Tycker det är lite lustigt detta med isolering. Pratade med en byggfirma och de sa att liggtimmer e kasst ur isoleringssynpunkt så minst 2x45 mm isolering skulle behövas. men jag har ju läst förut att man inte behöver isolera alls. förrutom på vinden då.
Vill gärna få fler åsikter. Det kanske kostar mer än vad det smakar å isolera. eller?

Beror ju lite på vart man bor.. ;) i norrland kör man nog med minst 100 mm i väggarna o tjocka tröjor & sockor.. ;)
 
haahaa jo de e ju sant. anser ju att man bor åtminstonde i mellersta sverige bor i köping dvs södra västmanland  :D
 
Isover o dom där olika isolerings tillverkarna brukar ha en kalkylator på deras hemsidor,där man kan räkna på hur mycket man behöver & vad det kan tänkas kosta & när det beräknas vara betalt.
Du får väll ta det med en nypa salt..

lika så konsumentverket har en grej som är bra att leka med..

http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/

ger iallafall en fingervisning av besparing..
 
Huvudsaken vid isolering av gamla hus är att man inte får för sig att sätta in plast och andra "täta" skickt.
Får man bara bra isolering i taket och väggar/golv fria från drag så klarar sig timmerstommar faktiskt väldigt bra vad det gäller komfort/inomhus klimat, det är i varje fall mina erfarenheter.
 
tanken har varit från början att isoler med 50mm cellulosa isolering på insidan men frågan är den om detta skulle göra någon nytta eller om det bara är bortkastade pengar?
 
Vi har ett torp som vi har isolerat grunden och taket på. Väggarna är putsade med kalkbruk på insidan, direkt på liggtimret.

Det är iofs ett semesterboende, men vi tillbringar en hel del tid där även på vintrarna.
Min känsla är att det är lätt att värma upp, håller värmen bra och ger ett gott inomhusklimat.

Jag tror inte att man kan "räkna hem" en isolering av väggarna, om man dessutom tänker på ovanstående kloka synpunkt vad gäller fönstren.

Satsa på att täta fönster och dörrar, isolera tak och ev golv (men givakt på ev fuktproblem i grunden), se eventuellt över uppvärmningstypen (vedpanna, värmepump etc).

Det är i alla fall mitt råd.
 
Ja, att du får svaret från din bygghandlare att man bör isolera är ju inte så konstigt kanske... han har ju liksom ett intersse av det...

Min erfarenhet är, liksom flera andra här varit inne på, att det knappast lönar sig att isolera väggarna i ett liggtimmerhus. Isolera på vinden, täta kring fönster och dörrar (och då menar jag inte bara nya tätningslister utan även mellan stomme och karmar) samt se över golven. Att du dessutom får ett mycket vackrare hus om du inte tilläggsisolerar är ju liksom en bonus.
 
detta är lite lustigt. Från att jag var helt säker på att tilläggsisolera så har jag nu bestämt att inte isolera alls.
Kommer bara att köpa lindrev och dreva i mellan timmerstockarna där d går sen så spikar jag på råspont på väggen. Hoppas att det blir bra. Men som sagt det kommer nog ialla fall att bli det snyggaste alternativet.
Tack för alla bra råd och tips :D
 
Gattis till insikten!
Anser att det är en av de grundläggande tankarna kring byggnadsvård som du just trillat in på - Att inte göra mer än nödvändigt.

Som kuriosa kan du ju alltid leta efter husmossa på nätet (så du vet hur den ser ut). Det är det man tidigare använde mellan stockarna och runt fönster. Finns gott om den i skogen och det är inte någon långsamtväxande mossa. Fungerar precis lika bra som lindrev dock lite osmidigare om man inte tycker om en promenad i skogen.

Lycka till.
 
haahaa jasså så det är så ;D
Får väl tacka för komplimangen.
Jodå vet hur husmossan ser ut. E bondgrabb så man kanske ska ut i skogen å plocka lite sånt 8)
 
Det tycker jag. Fungerar och är gratis, två mycket positiva egenskaper som få byggnadsmaterial i dag är beskaffade med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.