Z Zlingo skrev:
I mitt fall var fönsterkarmarna en del av den bärande konstruktionen, undersök om det är så i ditt fall. Vi avhandlade detta i en tråd när det begav sig.
[länk]
Jag kom ihåg den tråden, och höll på att skriva här att fönsterkarmarna kan vara bärande. Men såg sedan på bilderna att det ser ut att sitta reglar mellan fönstren.

Men räckte verkligen en 360 limbalk? Låter klent. Jag jämför lite med utbyggnaden av vårt fritidhus där vi har en nockbalk, som är 450 hög om jag minns rätt. Den har visserligen 5 m spännvid, men "bara" 6m brett tak. En nockbalk tar ju upp halva takets totala belastning.
 
R
90x360 över en 3500mm öppning lär klara sig..
Jag hade under förra året ett hus med 4000mm stor öppning där räckte 90x315 enligt Deromes takstolskonstruktör, takstolens spännvidd var 7200mm..
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi gjorde en avväxling med 4m öppning där limträbalken blev 115*315 (hellre bredare än högre i detta fall). Beräkningen gjordes av byggingenjör. Spännvidd på Takstolar var 6m.
Kan nämna att innan var det två öppningar á 3 meter med stolpe emellan och då var limträbalken 56*300... sedan ändrade vi fasaden så det blev två öppningar á 4m och 2m med en stolpe i mitten. Då landade byggingenjören i 115*315. Den gamla öppningen med limträbalken hade stått sen slutet av 70-talet.


Det ser ut som att det får plats stående reglar mellan fönsterna, men helt säker går det att vara först när det öppnas upp =) Dvs. ytskiktet tas bort.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
All sån dimensionering är beroende av t.ex. snözon så det går inte att direkt flytta dimensioner mellan hus.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Nej det går inte att bara tre a en avväxling rakt av. Mitt inlägg var mer som en vägledning, bästa är att ha en konstruktör inblandaf såklart, och i vårt fall nödvändigt med konstruktionritningar för bygglovet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag är mer nyfiken på vad ni ska göra med golvet i vardagsrummet?

För övrigt hade jag ett exakt lika dant fönsterparti i min 70-talskåk. Där jag har precis möblerat om i fasaden och satt in en större pardörr och andra fönster. I mitt fall låg det en bärlina ovanför fönstren. Och dubbla reglar mellan fönstren. Dvs takstolarna låg inte rakt ovanför de stående reglarna.
 
Sittställning
Z Zlingo skrev:
Ja väggen är bärande och du har fömodligen ett par takstolar som vilar ovan partiet, alltså en betydande last från taket att ta hand om.

Ditt hus ser ut att vara ganska likt mitt. I mitt fall var fönsterkarmarna en del av den bärande konstruktionen, undersök om det är så i ditt fall. Vi avhandlade detta i en tråd när det begav sig.
[länk]

Slutade med att jag fick växla av med en 90x360 limträbalk för att klara lasterna och spännvidden. Se till att ta i vid dimensionering av balk för att minimera nedböjning, skjut- och vikpartier är känsliga för rörelse/tryck ovanifrån.
Tror jag räknar 3 takstolar om jag minns rätt, kallt och räkna dom nu haha.

BirgitS BirgitS skrev:
All sån dimensionering är beroende av t.ex. snözon så det går inte att direkt flytta dimensioner mellan hus.
Tror set bli zon 1, minimalt med snö här, blir inte mycket på denna delen av taket heller, solpaneler som gör det glider av lite smidigt.

O Olf Oggler skrev:
Jag är mer nyfiken på vad ni ska göra med golvet i vardagsrummet?

För övrigt hade jag ett exakt lika dant fönsterparti i min 70-talskåk. Där jag har precis möblerat om i fasaden och satt in en större pardörr och andra fönster. I mitt fall låg det en bärlina ovanför fönstren. Och dubbla reglar mellan fönstren. Dvs takstolarna låg inte rakt ovanför de stående reglarna.
För att förtydliga, rummet är nu renoverat sen länge tillbaka men har nu bestämt mig för att byta ut fönster, har fruktansvärt mycket kallras här.
 
Sittställning
Golvplanken ligger så att kan skulle kunna bygga på en rad, har sparat golv så jag kommer försöka bygga på. I annat fall kommer jag lägga ett annat golv precis intill och såga rakt med sänksåg och gör en minimal fog imellan.

Om du förstår 😂
 
  • Blommigt tapet, trägolv, vit fönsterkarm och tröskel, svart elektronisk enhet på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hur reglade ni upp golvet på betongen? Jag är nyfiken. Jag ska sätta igång ett sådant projekt nu snart.
 
I köket hade vi två fönster mot dalgången nedanför.
Köksbordet framför.

Så ville vi ha ett tredje för att kunna spana ordentligt.
Helst även lite lägre.

På sidorna av fönstrena som mer eller mindre satt ihop fanns två ordentliga stolpar som bar upp en bärlina/hammarband, som en takstol vilade på. Fick tag på ett exakt lika fönster.

Gick lite drastiskt tillväga denna februari morgon.
Stängde igen köket med byggplast.
Monterade ut fönstrena och väggskivor, isolering mm.

Skissade upp på trävirket hur vi ville ha det, med hänsyn till stolpar isolering mm mellan fönstren, sänkning av alla fönster mm.

Nu var det rätt mycket snö på taket, och tre takstolar skulle omfattas av jobbet.

In med tjocka plank på golvet, rakt över ett antal golvbjälkar.
Ovanpå dessa domkrafter och typ stamps mot innertaket mitt för takstolarna. Spänner upp så att stolpen mellan fönstrena nätt o jämnt lossnade, när infästningar var kapade.
Knakade lite 😉

Rätt van med motorsåg, så den kom till användning.
Tog inte lång tid att få bort det som var i vägen, inklusiv timmer ingående i timmerväggarna av halvtimmer.

Snart hade jag och en kompis fällt in en bärlina mot de tre takstolarna och de yttersta kvarvarande stolparna.

För att inte det skulle bli för mycket trä mellan fönstrena så satte jag in tunnare stolpar, väl så tunna, med tanke på kommande snölaster.

Därför tillverkades U-balkar av tjock plåt som smögs på stolparna, hela vägen upp.
Skruvades fast ordentligt.

Ja, snart var det såpass tätt att det gick att sätta på värmen och plocka ned plasten inomhus.

Om det blev bra?

Ja
 
Redigerat:
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Jag har fått tips från någon för längesen att lägga balk över takstolar och växla av på vinden. Är det en idé!? Låter bra känns mindre bra
 
Sittställning Sittställning skrev:
Jag har fått tips från någon för längesen att lägga balk över takstolar och växla av på vinden. Är det en idé!? Låter bra känns mindre bra
Det går inte att svara på. Men, den här typen av ombyggnationer är inget man gör själv. Du måsts anlita en byggnadskonstruktör, som kan se över hur allt är byggt sedan tidigare. Sedan beräkna balkar, och annat.
Man kan inte själv, anta att snölasten är 1,0kN/m2 bara för att man inte tycker att det brukar vara så mycket snö. Du har dessutom vindlaster, samt takets egenvikt att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
I mitt fall blev det garanterat kraftigare.
 
H Hybro skrev:
I mitt fall blev det garanterat kraftigare.
Det är absolut möjligt att du har rätt. Men så säger "många", då de exempelvis använt en dubbelt så kraftig balk mot vad som erfordras. Men pga okunskap har de exempelvis inte förstärkt väggarna, eller missat att de missat avstyvning mot sidokrafter etc etc. Det är alltså inte säkert att det är starkare/säkrare bara för att man använt kraftigare material. Det är lika viktigt hur det använts.
 
Jag är säker på mitt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.