A
Nä men då har du ju redan luftkammaren
Ingen anledning till ombygge
Slangen skall vara torr
Men pressostaten är nog kass
 
electroluxaren skrev:
Nä men då har du ju redan luftkammaren
Ingen anledning till ombygge
Slangen skall vara torr
Men pressostaten är nog kass
Check tack. Pressostaten? Man lär sig nya ord :) Menar du denna?
 
  • En pressostat för vitvaror med svart plasthölje och en grön klistermärka, placerat vid en vit monteringsram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jajamen
 
electroluxaren skrev:
Jajamen
Den är beställd. Stort tack för all hjälp!
 
Tyvärr hjälpte det inte med ny pressostat, bytte hela kitet som följde med.
Maskinen försöker pumpa ut vatten och inget vatten fylls på. Till slut börjar den pipa. Den försöker även pumpa ut vatten när jag har luckan öppen.
Tips på vidare felsökning?
 
A
Inget vatten i bottnen?
Hålet mellan luftkammaren och slangen öppet?
 
electroluxaren skrev:
Inget vatten i bottnen?
Hålet mellan luftkammaren och slangen öppet?
Inget vatten i botten, allt är torrt och rent - ser ut som nytt.
Japp det är öppet. Funderar om det kan vara denna som sätter stopp?
 
  • Vit diskmaskinsfyllventil, 2.5l/min, visas på webbshop, misstänkt orsak till torrt bottenproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Väldigt sällsynt att dessa havererar av sig själva
 
electroluxaren skrev:
Väldigt sällsynt att dessa havererar av sig själva
ja då vet jag inte. Har även köpt ny slang och tagit bort Aqualock så är inte den som ställer till det heller. Fyller inte på med vatten
 
  • Diskmaskins insida med ny slang och avlägsnat Aqualock, indikerar problem med vattenpåfyllning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
du får kolla flottören att den inte kärvar eller sitter fel samt att båda elkontakterna sitter på.
utöver detta så är det mycket elfel på denna plattformen kretskorten är skit elkablar går av osv.

så egentligen kan det vara vad som helst.

Om inte första försöket att laga dessa funkar så är det bara att byta hela maskinen
Jag har helt slutat att reparera dessa och dömer ut alla.
 
electroluxaren skrev:
Det är den grå ovanför de röda kablarna och den andra grå resp. Vita.
Följ den till höger så ser du den analoga givaren
Spola med varmvatten i slangen mot brunnen, se till att det inte blir förmycket.
Hjälper inte det så byt givaren.
Vill bara uttrycka min tacksamhet för din givmilda kunskap. Det är såna som dig som gör forumet så bra som det är. Hatten av!

PS. Körde med tryckluft vilket rensade ut en halv potatis...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Spännande!

Hade ingen aning om att det var så här stora problem med denna diskmaskin.
Jag har en IKEA Enastående, som börjar vara rätt många år gammal, inte riktigt 10 år, men nästan.

Problemen började rätt tidigt, med att larma för 20, tog hit en reparatör, tänkte att det kunde vara garantirelaterat.

Han tömde avloppsslangen, det var smutsigt, men inte så mycket som borde orsaka helt stopp.
Sen dess, har den larmat 20 lite då och då, kanske var tredje / varannan månad, det brukar hjälpa att klämma på avloppsslangen då den tömmer och så går den ett tag till.

Nu har den börjat jävlas mer frekvent.
Men oftast med andra felkoder, som nämns här, men inte finns i manualen.

Ofta 00 och 40, ibland i kombination.
Oftast vid uppstart av maskinen, den hinner inte göra något alls, knappt starta ett program, och så tjuter den 00, och ibland både 00 och 40.
Ser inga läckage, jag har i och för sig inte sökt supernoga.
Jag stänger av maskinen, startar igen och så går den utan bekymmer tills nästa, eller 2 diskar senare.

Därför tror jag inte på läckage, då hade det inte räckt att stänga av maskinen tänker jag.

Ska jag kolla om jag har kittet monterat som nämns i tråden, i brunnen?
 
A
T TheeDude skrev:
Spännande!

Hade ingen aning om att det var så här stora problem med denna diskmaskin.
Jag har en IKEA Enastående, som börjar vara rätt många år gammal, inte riktigt 10 år, men nästan.

Problemen började rätt tidigt, med att larma för 20, tog hit en reparatör, tänkte att det kunde vara garantirelaterat.

Han tömde avloppsslangen, det var smutsigt, men inte så mycket som borde orsaka helt stopp.
Sen dess, har den larmat 20 lite då och då, kanske var tredje / varannan månad, det brukar hjälpa att klämma på avloppsslangen då den tömmer och så går den ett tag till.

Nu har den börjat jävlas mer frekvent.
Men oftast med andra felkoder, som nämns här, men inte finns i manualen.

Ofta 00 och 40, ibland i kombination.
Oftast vid uppstart av maskinen, den hinner inte göra något alls, knappt starta ett program, och så tjuter den 00, och ibland både 00 och 40.
Ser inga läckage, jag har i och för sig inte sökt supernoga.
Jag stänger av maskinen, startar igen och så går den utan bekymmer tills nästa, eller 2 diskar senare.

Därför tror jag inte på läckage, då hade det inte räckt att stänga av maskinen tänker jag.

Ska jag kolla om jag har kittet monterat som nämns i tråden, i brunnen?
om den är så gammal och visa i40 är det inte den som man kan montera kittet i
du får börja med en riktig rengöring som beskrivs i tråden först, hjälper inte det så byt pressostat
 
electroluxaren skrev:
om den är så gammal och visa i40 är det inte den som man kan montera kittet i
du får börja med en riktig rengöring som beskrivs i tråden först, hjälper inte det så byt pressostat
Tack för svaret! Då vet jag det..

Diskmaskinen fortsätter jävlas, nu dom 2 senaste diskningarna så larmar den för 20, att den inte kan pumpa ut vattnet.
Försöker röra på slangen som jag vanligtvis gör, men det hjälper inte.

Så jag lossar slangen, och sätter den i en hink, det kommer inte ut mycket vatten, kanske 2dl eller så, men då har jag ju redan fått ut en hel del antagligen när jag kastar runt avloppsslangen i skåpet..

Men jag kör igång en sköljning med slangen lös, och sätter i hinken för att se hur den gör då, och den pumpar då ut allt vatten utan bekymmer, det kommer så pass mycket att jag är nervös att den ska fylla över hinken, hinken var dock bara på 5 liter.
Men det är ingenting som hindrar den att pumpa ut vattnet, det är då helt klart.

Jag tycker att problemen har eskalerat sen vi fick byta vattenlås, då det sprack..
Man hör att det gurglar mycket i hon då maskinen pumpar ut vatten.

Jag satte dit den här modellen.
https://www.ikea.com/se/sv/p/lillviken-vattenlas-bottenventil-1-ho-10311539/

Ska jag plocka isär maskinen och rengöra grejer på insidan menar du?
 
A
T TheeDude skrev:
Tack för svaret! Då vet jag det..

Diskmaskinen fortsätter jävlas, nu dom 2 senaste diskningarna så larmar den för 20, att den inte kan pumpa ut vattnet.
Försöker röra på slangen som jag vanligtvis gör, men det hjälper inte.

Så jag lossar slangen, och sätter den i en hink, det kommer inte ut mycket vatten, kanske 2dl eller så, men då har jag ju redan fått ut en hel del antagligen när jag kastar runt avloppsslangen i skåpet..

Men jag kör igång en sköljning med slangen lös, och sätter i hinken för att se hur den gör då, och den pumpar då ut allt vatten utan bekymmer, det kommer så pass mycket att jag är nervös att den ska fylla över hinken, hinken var dock bara på 5 liter.
Men det är ingenting som hindrar den att pumpa ut vattnet, det är då helt klart.

Jag tycker att problemen har eskalerat sen vi fick byta vattenlås, då det sprack..
Man hör att det gurglar mycket i hon då maskinen pumpar ut vatten.

Jag satte dit den här modellen.
[länk]

Ska jag plocka isär maskinen och rengöra grejer på insidan menar du?
rengör nivåkammaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.