Snailman
Liknande de här:

http://www.marbodal.se/sv/Kok/Koksmiljoer/Tra/Ekero/Post.aspx
närbild finns om man klickar på mitten bilden under rubriken 'fler bilder'

de verkar var gjorda i tre olika massiva skikt som är limmade... ytterkanten är ganska fasad (är väl ganska omöjligt göra med fanerklätt (eller snarare dyrt kanske))

nån som försökt göra något likande själv?
Eller har tips hur man skulle kunna göra?

(man måste ju fixa material nånstans oxå, utan att det kostar skjortan)

Ska man göra nåt själv, så ska det ju bli billigare än att köpa... känner mig dum annars:D
 
Man får hoppas att de där luckorna är fanerade. Årstidsrörelserna skulle bli ganska stora om de vore massiva. Det är därför man har uppfunnit spegeldörren. Jag har med framgång använt massiva trägolv som materialkälla när jag har tillverkat snickerier. Ofta finns det något parti som är för litet för att kunna säljas som golv. Prova med någon butik som bara säljer trägolv.
 
Snailman
nej inte faner, de består alltså av tre lager i i djupled sas...
 
Med rätt maskinpark så kan man göra ramen och spegeln i spontat virke. Är dock ett jäkla pyssel och en stor bandputs är ett måste för att få dem jämna sen.
Eken är rätt dyr om man inte har kontakter på ett sågverk och sen måste den torka ett tag med.

/Kent
 
Snailman
jo jag har kollat i lite böcker hur man gör sådana med ram, men jag är inte så förtjust i de med ram, utan vill helst ha släta...

Så jag undrar mest om nån har gjort släta luckor på liknande sätt som marbodal eller ballingslöv gör? (antagligen måste man ha en hislekeligt stor press eller nåt sånt)
 
Om jag inte tar helt fel så gjorde "Gör så här" en artikel om att göra sina "egna" köksluckor.
Då var det med spelgelinfattning, visst det blev billigare men då tror jag att det var under förutsättning att man redan hade tex fräs som klarar 12 mm frässtål, fräsbord och lite annat lull lull.

Men fördelen är ju att man får luckorna som man vill, och framför allt man har GJORT DOM SJÄLV!
Det vore en go känsla :)

Men om du gör detta, så glöm inte att lägga ut lite bilder under projektets gång och färdigt resultat.
 
Man kan göra "släta" med ram, är bara att man gör fyllningen lika tjock som ramen.
Jag gjorde en sådan som prov en gång och den klarade sig rätt bra utan att spricka och då spontade jag virket i fräsen innan. Det var just ek.

/Kent
 
Har för mig att jag sett liknande luckor någonstans. De var massiva och uppbyggda i tre lager, limmade med ådringen växelvis stående och liggande. Varje lager var i sig gjort av spontant massivt trä. Hm.. det kanske inte tillförde något, nåja.
 
Vill du ha dem släta som på bilderna så kan du ju köpa typ 16 eller 19 mm MDF och lägga fanér på. Gör du de massiva kommer de inte bara vara svindyra i materielpris utan även svintunga. Med fanér så är det ju även enkelt att slipa ner med handslip så du slipper bredbandputs för att få det jämnt. Har själv däremot gjort mina i massiv träram med spegel i ek. Det där med att man gör det själv gör det extra kul när man öppnar dem.
 
Som många har uttalat förut så är dessa luckor limmade i 3 skickt vanligen stående liggande stående just för att det inte skall slå sig. Vi använder sådana till våra massiva luckor vi gör på jobbet. Finns att köpa i lite olika format sedan får man såga, putsa, borra, fräsa,lacka, hänga upp. Hör med ett snickeri nära dig om de kan få hem.
 
KG list är en tillverkare av sådana ämnen. Finns i färdiga ämnen för standardluckor. Bara att fräsa till kanterna. De görs i ett litet övermått. Rätt dyra dock. Misstänker oxå att man ska ha företag för att få köpa.
 
Jag har funderinga på liknanade material för kommande projekt och tackar för tipset. KG List finns på: http://www.kglist.se

Jag mailade dem och frågade om de säljer till privatpersoner. Jag fick snabbt svar av en Jan Svensson:
"Det är inga problem för dig att köpa direkt på fabrik. Vi har inga återförsäljare.

Om du vill hämta direkt hos oss går det bra att du betalar direkt eller via inbetalning på förskott.

Vill du att vi skickar så debiterar vi fraktkostnaden som du också betalar i förskott."

Det verkar mao inte vara några problem att handla direkt hos dem. Jag misstänker dock att frakten kan kosta en slant om man beställer enstaka skivor. Du kan hitta PDF dokument med dimensioner etc. på deras hemsida under "Ladda ner".
 
Redigerat:
Jag såg en snickeritillverkad lucka en för ett par år sedan. den var gjord av tre limmade bokskikt precis som här stående-liggande-stående ådring. Det fina var att kanterna var fasade.

Det var ingen 45° fas utan mer 3:1 fasning, alltså 10mm djup och 30mm "inåt", detta gjorde att man såg alla tre lager mycket tydligt, det var förbannat snyggt, om något har en bild eller har sett en sådan lucka så posta gärna den här.

Det kanske inte hjälpte så mycket mer än att det är möjligt att göra, vet att han inte hade någon press i sitt snickeri...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.