Hej,
Helt färsk här på Byggahus (och inom husbygge överlag) och behöver synpunkter på planlösning för lösvirkesbyggt 1-planshus. Skissen är just nu ca 16*9 (144kvm) och vill gärna hålla kvm på den siffran. Nån som har några synpunkter, förbättringsmöjligheter eller andra kloka råd?

Passagen till vänster är just nu 150cm bred och behöver, i mitt tycke, inte vara mer än 130 vilket skulle förlänga Klk och vardagsrum som är i minsta laget. Men då livar istället inte ingången till köket med den passsagen. Nån som har nån bra idé där?

Tacksam för all hjälp!
 
  • Planritning av en lägenhet med två sovrum, vardagsrum, kök, två badrum, entré och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
BirgitS
Spontant känns det delvis trångt och instängt (kan dels bero på avsaknaden av utplacerade fönster).

Vart ska fönstren placeras? Svårt att se vilka siktlinjer som finns.

Inte så mycket förvaringsytor.

Vad ska utrymmet utanför sovrummen till vänster användas till?

Är utrymmet mitt mot den vänstra WC/D en klädkammare? Känns i så fall väldigt liten och gör sig troligen bättre som några garderober.

Entrén känns trång och mörk.

Hur ser tomten ut, hur placerar huset?

Ska det finnas uteplats? Åtkomst till den?

Inga överskåp i köket?

Köket är nog den yta som känns lite för stor, hur stort är köket - 20 kvm?

Fler kvm som går åt till passageytor.
Planritning av en lägenhet med överlagt tecknat, förvånat orangerött monster som tar över rummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat att alla tillgänglighetskrav är uppfyllda?
Det ser väl trångt ut på sina håll.
Här: [länk]

Du behöver möblera sovrummen med garderob och skrivbord också så att det går att se att de är användbara.

Rekommenderar dessa artiklar:
[länk]
[länk]
Har inte koll på exakt alla tillgänglighetskrav men rättat mig efter de jag vetat om. Exempelvis bredd på passager/korridorer och dörrar/portaler. Har du något exempel där du tycker det ser extra trångt ut som jag kan kolla upp?

Tack för länkarna!
 
BirgitS
Det är svårt att bedöma utan vare sig mått eller inredning med båda badrummen ser trånga ut. Kanske även tvättstugan med tanke på hur mycket som ska rymmas där (TM, TT, ho, värmepump, ventilationsaggregat, plats för kläder och skor). Jag tycker inte det ser ut att vara 120 cm framför alla högskåpen i köket. Avståndet mellan häll och diskho är för litet. Även i barnsovrummen ser det ut att vara för smalt för att det ska fungera att få dit skrivbord och garderob på ett bra sätt, även om det inte har med tillgänglighet att göra.

Har du utgått från någon hustillverkares planlösningar?
Det underlättar för att få till bra tillgänglighet och bra möblerbarhet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är svårt att bedöma utan vare sig mått eller inredning med båda badrummen ser trånga ut. Kanske även tvättstugan med tanke på hur mycket som ska rymmas där (TM, TT, ho, värmepump, ventilationsaggregat, plats för kläder och skor). Jag tycker inte det ser ut att vara 120 cm framför alla högskåpen i köket. Avståndet mellan häll och diskho är för litet. Även i barnsovrummen ser det ut att vara för smalt för att det ska fungera att få dit skrivbord och garderob på ett bra sätt, även om det inte har med tillgänglighet att göra.

Har du utgått från någon hustillverkares planlösningar?
Det underlättar för att få till bra tillgänglighet och bra möblerbarhet.
Badrummen är 5 respektive 5,6 kvm. Kanske litet men tycker definitivt att det räcker eftersom att det är 2 st. Det är ju självklart beroende på hur man inreder dom men tillgänglighetskraven ska gå att få till på 5kvm med endast dusch, toalett och handfatskommod.

Tvättstugans mått är 2,5*3,5m (8,7kvm). Har kollat runt på väldigt många hus hos olika hustillverkare och tycker att många tvättstugor ligger ungefär på den storleken.

Det första högskåpet i köket sett ifrån Entrén är tänkt att vara städskåp eller liknande och har dörren ute till vänster (mellan entrén och vardagsrummet).
Tack för fortsatt feedback!
 
BirgitS
1,7 x 1,9 m räcker till ett godkänt rum med toalett, kommod och dusch men då gäller det att dörren och all inredning är på exakt rätt ställe. Du ser i tillgänglighetsbroschyren vad som gäller.

Ja, om tvättstugan är 2,5 m bred så räcker det ju till för högskåp på båda långväggarna och en rullstolscirkel i mitten. Jag tyckte rummet såg smalare ut.
 
Centano Centano skrev:
Spontant känns det delvis trångt och instängt (kan dels bero på avsaknaden av utplacerade fönster).

Vart ska fönstren placeras? Svårt att se vilka siktlinjer som finns.

Inte så mycket förvaringsytor.

Vad ska utrymmet utanför sovrummen till vänster användas till?

Är utrymmet mitt mot den vänstra WC/D en klädkammare? Känns i så fall väldigt liten och gör sig troligen bättre som några garderober.

Entrén känns trång och mörk.

Hur ser tomten ut, hur placerar huset?

Ska det finnas uteplats? Åtkomst till den?

Inga överskåp i köket?

Köket är nog den yta som känns lite för stor, hur stort är köket - 20 kvm?

Fler kvm som går åt till passageytor.
[bild]
Du slår huvudet på spiken på exakt dom punkter jag har huvudbry kring. Fönstrens placeringar är inte bestämt ännu.
Det ska dock vara en altandörr (dubbeldörr) ut till en altan från matsalsrunmet. Möjligtvis också en sådan dörr från rummet utanför sovrummen till vänster. Det rummet är tänkt som ett "allrum" till barnen med plats för en mindre soffa och tv. Rummet är skissat till 10 kvm (2,5*4m) och har också funderat på om det funkar eller blir för litet. Har dock inte fått till det på nåt bättre sett utan att bredda huset vilket medför betydligt fler kvm sammanlagt..

Köket är 18kvm och också det enda rummet som jag kan tänka mig göra mindre då det inte ska vara någon matplats därinne, utan i angränsade matsalsrum. Men har även där inte fått till det på något bättre sett utan att även minska matsalsrummet som då blir för litet..

Tack för dina synpunkter.
 
Centano Centano skrev:
Är det möjligen denna planlösning du utgått ifrån?
[bild]
[länk]
Bland annat. Och även denna från Vårgårda hus som är snarlik. Jag är dock ute efter en något mer sluten planlösning men med lite större "portaler" mellan rummen för att försöka få det lite luftigare än helt sluten planlösning.
https://www.vargardahus.se/husmodeller/villa-ljung
 
  • Planritning av en lägenhet med rum, kök, badrum och möblemangsskiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.