Funderar på att lägga el-värmeslingor i köket, huset är gammalt o jag vill inte att värmen skall läcka nedåt för mycket, kanske det inte gör om jag har en lägenhet under mig vars värme stiger?

Ifall så hur skall jag göra? Finns det någonform av tjock färg man kan rolla som fungerar som en reflektor/isolering? Jag vill inte lägga dessa metallaskivor som finns att köpa till vermegolv, verkar alldeles för dyrt och jag vill inte ha bygghöjd!
 
Hejsan..

Det finns ingen mirakel lösning. Du får helt enkelt bygga upp golvet om du ska ha golv värme. Annars kommer delar av värmen att gå nedåt. Hur dyrt det blir vet jag inte.

Det som finns som kanske bygger minst är figolit (cellplast) skivor med urfrästa spår där man lägger värme slangen borde väll finnas även för kabel.. Antar att du tänker dra El-golv.

Men det bygger några cm i allfall.

Frågan är hur mycket det kommer kosta i framtiden att värma grannen under dig´s tak..
 
Men det måste ju finnas någon special-"massa" som är rollbar och isloerande, vi lever ju på 2000-talet. ska ringa färghandeln.
 
Om man lägger ut en värmegolvet som en folie och du har trägolv så finns det en tunn isoleringsskiva som inte bygger mer än 3-6 mm eller något sånt, den är i och för sig svindyr, men bygghöjden minskas drastiskt, det måste dock vara trägolv skulle inte fungerar på klinkers tydligen.

- M
 
Hej, till vårat kök som vi ska renovera nu har vi valt EP värmegolv från www.varmegolv.nu. De hade isolerskivor på 3 alt. 6 mm som man lägger innan plasten. Det är ingen folie utan plast med slingor i. 24V dessutom så man får trixa bäst man vill själv. Dock en transformator som behöver gömmas undan.

Nu bor ju förvisso vi i hus men vi kommer lägga isolerskivorna ovanpå det spontade trägolvet, sen plasten, sen grålumpapp och som grädde på moset ett laminatgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.