B BSOD skrev:
Kosta på dig en rökgastermometer om du inte har det.

Det är ingen fara att elda kontinuerligt om rökgaserna är rimligt varma. Är det 300-400c eller liknande, ja då eldar du fel, eller har en skitpanna, eller fruktansvärt sotig panna. Då kan man ju skada skorstenen vid långvarigt eldande. Annars är det ju bara att elda på i en panna.

8m3 på en vinter låter på intet sätt orimligt mycket.
Tack för svar! Ja, i och med att det inte var ovanligt mycket sot så borde ju eldningssättet från förra vinten ha varit ok. 😊
 
J jonaserik skrev:
Skaffa en rökgastermometer, borra ett hål i rökröret och elda efter temp- Sen det luckorna, går att sätta en metallbit mellan för rätt luftintag. Troligtvis en överförbännare och då blir det varma gaser. Det med luckorna, när tempen är ca 240 -250 C ,sätter du en metallbit mellan så rätt drag blir.
Jag brukar hålla dragluckan öppen med gamla bestick, funkar okay. Kanske får investera i en rökgastermometer!
 
J jonaserik skrev:
Det med termometer köp inte digital, det ska vara en riktig, som kan sitta konstant i röret men kostar lite mer.

[länk]
Tack för tipset!
 
M MissCookieMonster skrev:
Förra vinter var fösta året jag eldade och då gick det åt ca 8 kbm. (Jag stödeldar när elen är dyr eller när det är skitkallt.)
Jag tror att du kan elda dubbelt eller tre gånger så mycket om sotaren inte har nått att invända, elen kommer knappast bli billigare så det är kanske lämpligt att fundera på acctank och seriös vedeldning?
 
  • Gilla
MissCookieMonster och 1 till
  • Laddar…
Eldade i princip konstant i 3 år vintertid i min kökspanna. När det var riktigt kallt ställde jag väckarklockan och gick upp 1-2 gånger per natt och petade i några vedträn, så den brann dygnet runt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Eldade i princip konstant i 3 år vintertid i min kökspanna. När det var riktigt kallt ställde jag väckarklockan och gick upp 1-2 gånger per natt och petade i några vedträn, så den brann dygnet runt.
TS har ju tydligen även en kakelugn så det borde inte vara nödvändigt att vakna och peta in pinnar i brasan hela tiden om det finns kanske 1000kg tegel att lagra energi i .
 
F fribygg skrev:
Jag tror att du kan elda dubbelt eller tre gånger så mycket om sotaren inte har nått att invända, elen kommer knappast bli billigare så det är kanske lämpligt att fundera på acctank och seriös vedeldning?
Jag är sugen på att uppgradera till en något ”mindre urgammal” panna! Och då samtidigt investera i ackumulatortank. Fast det kräver även ombyggnad av garaget, för att få plats.

Några tips om bra, men begagnad modell på panna? 🤓
 
M MissCookieMonster skrev:
Jag är sugen på att uppgradera till en något ”mindre urgammal” panna! Och då samtidigt investera i ackumulatortank. Fast det kräver även ombyggnad av garaget, för att få plats.

Några tips om bra, men begagnad modell på panna? 🤓
Det är inte så säkert att du ens får byta till en nyare begagnad panna.
 
F fribygg skrev:
Det är inte så säkert att du ens får byta till en nyare begagnad panna.
Varför inte? 🤔
 
Har du en gammal panna i dag så kan du sätta in en lika, det är bara vid nyinstallation som kraven kommer. Sen det med ny panna, så ökar verkningsgraden avsevärt. På blocket finns de som kastar ut allt för VP och säljer till bra pris allt. Panna - reglering ´- tankar
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M MissCookieMonster skrev:
Varför inte? 🤔
menar du att de kräver att man köper en miljöcertifierad panna, som lovar att jordens temperatur sänks när man eldar den? 🙃
 
J jonaserik skrev:
Har du en gammal panna i dag så kan du sätta in en lika, det är bara vid nyinstallation som kraven kommer. Sen det med ny panna, så ökar verkningsgraden avsevärt. På blocket finns de som kastar ut allt för VP och säljer till bra pris allt. Panna - reglering ´- tankar
Jag ska börja leta under vintern, förhoppningsvis kan man få till ett byte under de varmare månaderna. Största problemet misstänker jag är att få en begagnad panna levererad, väger ju multum!
 
M MissCookieMonster skrev:
Jag ska börja leta under vintern, förhoppningsvis kan man få till ett byte under de varmare månaderna. Största problemet misstänker jag är att få en begagnad panna levererad, väger ju multum!
Levererad eller hämtad tror jag fixar sig, om pannorna inte kan rullas ut och in ur pannrummet skulle jag tycka att det vore jobbigare att få in den på plats.
 
M MissCookieMonster skrev:
Några tips om bra, men begagnad modell på panna? 🤓
Det finns en 30kW solo inova på blocket i Småland, Högby tror jag det var?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.