Rostfri diskho från tvättstugan, säkert från byggtiden 1970.

Sambon är förtjust i den och vill gärna behålla den när vi nu renoverar tvättstugan. Det är lite färgrester och repor och mög.

Vad ska jag skaffa för att rengöra och polera upp den? Jag har lacknafta och en excenterslip.
 
  • Rostfri ståldiskho med kalkavlagringar och smuts kring avloppet. Behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Våtslippapper minst 1000 för att inte få en massa repor går säkert bra. Hur du ska få det att sitta fast på maskinen är en annan sak, då det inte har som kardborre på sig.

EDIT En efter med autosol är oxå bra
 
Autosol! Rostfritt blir som nytt.
 
Om det är oljefärg är kaustiksoda effektivt. Låt det stå i några timar så försvinner färgen. Är det akrylat kan aceton eller t-sprit fungera. Det finns skivor av material liknande scotch brite som man kan sätta i vinkelslip för att få bort djupare repor. Sedan kan man polera med en filtskiva eller lumpskiva och polervax.
 
H Hullken skrev:
Rostfri diskho från tvättstugan, säkert från byggtiden 1970.

Sambon är förtjust i den och vill gärna behålla den när vi nu renoverar tvättstugan. Det är lite färgrester och repor och mög.

Vad ska jag skaffa för att rengöra och polera upp den? Jag har lacknafta och en excenterslip.
Jag skulle börja med en ordentlig rengöring, spraya klorin, vänta 5 min skölja och sen gno rent/ polera med en gammal frotehandduk eller nån bommulstrasa.

Om inte det hjälper är linoljesåpa eller kristallsåpa över natten bra till färgfläckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.