@Emmerby

Det där säger ju absolut inget om vilket COP pumpen har?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
-20 nätterna och -14 på dagarna, gjort av som mest 65kwh. L/L pump! 21c inställd, håller 22 i rummen utom längst bort, 17,5-18. Mer än nöjd! Synd bara på ljudet.
 
C Cerb skrev:
@Emmerby

Det där säger ju absolut inget om vilket COP pumpen har?
Förlåt, trött å trodde du menade värmekapacitet.
 
useless useless skrev:
42 kWh gjorde jag av med en dag i höstas. Men vad ska ni med den informationen till?
Jag med. 8e Augusti.

Då har vi exakt likadana hus 🙏
 
J JSten skrev:
Kan hjälpa dig om du lär dig skillnad på, och lovar att aldrig mer skriva fel:
  • kW, kilowatt, samma som 1000 watt, samma som 1000 J/s samma som 1000 joule/s, där joule är storheten för energi. Det betyder att W är energi per tidsenhet, även kallat effekt
  • kWh, kilowattimme, samma som 1000Wh, samma som 1000 Jh/s samma som 360000J, samma som 360000 joule. D.v.s. Wh eller kWh är energi.
  • kW/timme,samma som kW/h, samma som 1000W/h, samma som 1000J/s/h, samma som 1000J/(s*h), samma som 3,6J/s^2, d.v.s. derivatan av effekt, eller med andra ord hur effekt förändras över tid.
De första två punkterna ovan, bra att ha koll på som husägare. Den tredje kan du nog leva utan att känna till och använda.

Så, slut på repetition av grundskolefysik, åter till din fråga, om vi antar att du menar verkningsgrad (COP) där du skriver effekt och kW där du skriver kw/timme så har vi följande indata:
  • verkningsgrad (COP) vid 11.83°C, utläst från diagrammet som useless postade, runt 2.5
  • förbrukning under 24 timmar, 27kWh
För att få fram effektbehovet, så dividerar vi energiförbrukningen med tidsintervallet och multiplicerar med verkningsgraden, då får vi 27kWh/24h*2.5 = runt 2.8kW. Eller om du vill veta mängden energi som måste tillföras under 24 timmar så blir det 27kWh * 2.5, d.v.s 67.5 kWh. Så om du hade haft direktverkande element eller eldat med pellets, då är det mängden energi som du skulle behöva få ut för att hålla samma inomhustemperatur.

Värt att nämna att värmepumpar inte har linjär verkningsgrad, så man kan inte riktigt räkna på medeltemperaturen om den har fluktuerat mycket inom intervallet. Det ger en fingervisning, men nödvändigtvis inte rätt.
Energibehovet är ju såklart även beroende på vilket temperatur du väljer att ha inomhus.
Tack! Vilken bra information.

Jag har nu gjort en excelfil som räknar ut mitt hus värmebehov. Är det inte konstigt att behovet är ungefär lika när det är runt 0 som vid - 8?

Gummarkerade är dagar då LLVP förbrukat mer än 20kwh.

Går det att räkna ut hur mycket av % max som min LLVP går? Kan man veta maxförbrukning per dag i kWh vid olika temperaturer och på så sätt veta hur hårt min LLVP jobbar?
 
  • Energibesparingskalkylator, kylpumpseffektivitet, datum, temperaturdata, mobilgränssnitt, färgmarkerade celler, inmatningsfält för formler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L micke880 skrev:
Tack! Vilken bra information.

Jag har nu gjort en excelfil som räknar ut mitt hus värmebehov. Är det inte konstigt att behovet är ungefär lika när det är runt 0 som vid - 8?

Gummarkerade är dagar då LLVP förbrukat mer än 20kwh.

Går det att räkna ut hur mycket av % max som min LLVP går? Kan man veta maxförbrukning per dag i kWh vid olika temperaturer och på så sätt veta hur hårt min LLVP jobbar?
Tyvärr är det inte så enkelt som att bara utomhustemperatur styr värmebehovet i ett hus, det är många andra faktorer, t.ex.:
  • Temperaturen inomhus, oftast när det blir kallare utomhus så sjunker temperaturen inomhus. Detta är speciellt sant för LLVP där spridningen av värmen i huset är sämre, då blir det kallare i rum som ligger längre bort.
  • Hur mycket det blåser och vindriktning. Blåser det mycket så kyls huset ut snabbare.
  • Termisktröghet i byggnaden. En byggnad kan lagra en hel del energi, vilket gör att klimatet i ett hus släpar efter en del utomhustemperaturen. Speciellt för sten/betonghus. Man kan se en antydan till detta i din data, t.ex. den 4e har du relativt låg förbrukning eftersom det precis har gått från mildare till kallare väder, och samma den 9e, där du har hög förbrukning relativt utomhustemperaturen, där det går från kallare till mildare.
  • Solinstrålning, har man stora glaspartier mot söder, och det är sol, så kan man få mycket energi som strålar in i huset, trots att det är kallt ute
  • Luftfuktighet utomhus, gäller väl främst LLVP och LVVP där det bildas frost/is på utomhusdelen. Vid hög luftfuktighet behöver pumpen spendera mer tid och energi för avfrostning.
Detta var bara ett axplock som jag kunde komma på nu.
Så det är inte så konstigt att du får den data du får, men om man kastar in den i ett x-y graf så ser man ändå en viss korrelation mellan energiförbrukning (x-axel) och utomhustemperatur (y-axel):
Spridningsdiagram med blå punkter, negativ trend, från vänster till höger, på en koordinataxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att räkna ut hur nära max kapaciteten som din pump ligger så behöver du veta vilken elektrisk maxeffekt som pumpen har. Vet du den så multiplicerar du effekten med 24 timmar, och får då mängden energi som krävs under ett dygn för att driva den på maxeffekt. Detta är nog dock endast ett teoretiskt max, då pumpen förmodligen behöver spendera tid för avfrostning, varvid den går på lägre effekt (och energi går förlorad till omvärlden).
Nästa frågar blir väl då, vilket elektrisk maxeffekt som pumpen har. Har själv en Daikin Caldo, och efter att snabbt skummat genom databladet så verkar det inte framgå. Den är avsäkrad med 10A, så mer än 2.3kW bör den inte dra (10A * 230V => 2.3kW), men den drar nog betydligt mindre än så.

Pass på, bara för att jag gillar data, kollade senaste 30 dagarna:
Linjediagram med tre serier som visar effekt och temperatur över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wops, max på 3kW. Ser nu i databladet att den ska avsäkras till 13A, så antar att det är det vi har (kan iofs vara mätfel också då jag tar max över 24 timmar). Oavsett ser du hur effekten varierar med utomhustemperaturen. Egentligen borde jag visa skillnaden i inomhustemperatur mot utomhustemperatur, men sambon har mer än en gång hintat åt att det är läggdags, så dags att avrunda detta inlägg... Här är iallafall en xy-plot: för samma data:
Scatterplot, temperatur mot effekt, variabel distribution, etiketter på axlar, "Panel Title", "Ute nord".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några intressanta observationer är nere till höger där det kryper ner mot -10, men vi ändå endast förbrukar 800W, samt när det är runt -1, men vi förbrukar 2kW. Den sistnämnda gissar jag är de dagarna då det blåste som bara den och vår papplåda till hus inte riktigt höll tätt...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har hyfsat räknat ut hur mycket energi mitt hus borde dra (mha isolering och u-värden, ventilation etc) vid olika utetemperaturer i förhållande till innetemperatur
Det stämmer inom 10%(oftast innom 5% tom) från vad värmepumpen säger att den levererar.
Iom att jag har solceller så har jag gjort en lätt överslagsberäking om hur mycket solinstrålningen står för och tagit hänsyn till detta.
Borde sätta in en faktor för termisk tröghet med men har inte orkat.

Men då har jag Luft/vattenvärmepump och vattenburen värme.
Vindkylning har jag inte räknat in öht. Hamnar ändå inom 10% (oftast inom 5%)
Luftguktighet ute har jag inte heller tagit hänsyntill. Samma anledning om vindkylning.

Så ... utetemp, innetemp, solinstråling, Isolering, dörrar & fönster, ventilation ... det är väl det jag tagit hänsyntill och iom att det stämmer ligger oftast innom 5% från vad VP (och nästan alltid innom 10%) säger att den levererat så är frågan om övriga saker(vindkylning,luftfuktighet ute & termisktröghet etc) eg påverkar så mycket?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Jag är uppe i söndagens elförbrukning lagom till lunch idag. DÅ stödeldar jag ändå, -19 grader är inte att skoja med när man har LLVP...
 
J JSten skrev:
Tyvärr är det inte så enkelt som att bara utomhustemperatur styr värmebehovet i ett hus, det är många andra faktorer, t.ex.:
  • Temperaturen inomhus, oftast när det blir kallare utomhus så sjunker temperaturen inomhus. Detta är speciellt sant för LLVP där spridningen av värmen i huset är sämre, då blir det kallare i rum som ligger längre bort.
  • Hur mycket det blåser och vindriktning. Blåser det mycket så kyls huset ut snabbare.
  • Termisktröghet i byggnaden. En byggnad kan lagra en hel del energi, vilket gör att klimatet i ett hus släpar efter en del utomhustemperaturen. Speciellt för sten/betonghus. Man kan se en antydan till detta i din data, t.ex. den 4e har du relativt låg förbrukning eftersom det precis har gått från mildare till kallare väder, och samma den 9e, där du har hög förbrukning relativt utomhustemperaturen, där det går från kallare till mildare.
  • Solinstrålning, har man stora glaspartier mot söder, och det är sol, så kan man få mycket energi som strålar in i huset, trots att det är kallt ute
  • Luftfuktighet utomhus, gäller väl främst LLVP och LVVP där det bildas frost/is på utomhusdelen. Vid hög luftfuktighet behöver pumpen spendera mer tid och energi för avfrostning.
Detta var bara ett axplock som jag kunde komma på nu.
Så det är inte så konstigt att du får den data du får, men om man kastar in den i ett x-y graf så ser man ändå en viss korrelation mellan energiförbrukning (x-axel) och utomhustemperatur (y-axel):
[bild]

För att räkna ut hur nära max kapaciteten som din pump ligger så behöver du veta vilken elektrisk maxeffekt som pumpen har. Vet du den så multiplicerar du effekten med 24 timmar, och får då mängden energi som krävs under ett dygn för att driva den på maxeffekt. Detta är nog dock endast ett teoretiskt max, då pumpen förmodligen behöver spendera tid för avfrostning, varvid den går på lägre effekt (och energi går förlorad till omvärlden).
Nästa frågar blir väl då, vilket elektrisk maxeffekt som pumpen har. Har själv en Daikin Caldo, och efter att snabbt skummat genom databladet så verkar det inte framgå. Den är avsäkrad med 10A, så mer än 2.3kW bör den inte dra (10A * 230V => 2.3kW), men den drar nog betydligt mindre än så.

Pass på, bara för att jag gillar data, kollade senaste 30 dagarna:
[bild]
Wops, max på 3kW. Ser nu i databladet att den ska avsäkras till 13A, så antar att det är det vi har (kan iofs vara mätfel också då jag tar max över 24 timmar). Oavsett ser du hur effekten varierar med utomhustemperaturen. Egentligen borde jag visa skillnaden i inomhustemperatur mot utomhustemperatur, men sambon har mer än en gång hintat åt att det är läggdags, så dags att avrunda detta inlägg... Här är iallafall en xy-plot: för samma data:
[bild]
Några intressanta observationer är nere till höger där det kryper ner mot -10, men vi ändå endast förbrukar 800W, samt när det är runt -1, men vi förbrukar 2kW. Den sistnämnda gissar jag är de dagarna då det blåste som bara den och vår papplåda till hus inte riktigt höll tätt...
Jag har en sumo 35 och den ska ha en driftström på max 11 ampere. Maskinen går bara upp mot dom nivåerna (2530w) när den kör avfrostning och inte under några längre tidsperioder utan då ligger den på betydligt lägre nivåer. Eller kan den gå på max (2530w) under ett helt dygn när det är kallt?

Det jag undrar är väl egentligen vad ma
G Ganescha skrev:
-20 nätterna och -14 på dagarna, gjort av som mest 65kwh. L/L pump! 21c inställd, håller 22 i rummen utom längst bort, 17,5-18. Mer än nöjd! Synd bara på ljudet.
Hej. Vad är det för LLVP du har?
 
J JSten skrev:
Tyvärr är det inte så enkelt som att bara utomhustemperatur styr värmebehovet i ett hus, det är många andra faktorer, t.ex.:
  • Temperaturen inomhus, oftast när det blir kallare utomhus så sjunker temperaturen inomhus. Detta är speciellt sant för LLVP där spridningen av värmen i huset är sämre, då blir det kallare i rum som ligger längre bort.
  • Hur mycket det blåser och vindriktning. Blåser det mycket så kyls huset ut snabbare.
  • Termisktröghet i byggnaden. En byggnad kan lagra en hel del energi, vilket gör att klimatet i ett hus släpar efter en del utomhustemperaturen. Speciellt för sten/betonghus. Man kan se en antydan till detta i din data, t.ex. den 4e har du relativt låg förbrukning eftersom det precis har gått från mildare till kallare väder, och samma den 9e, där du har hög förbrukning relativt utomhustemperaturen, där det går från kallare till mildare.
  • Solinstrålning, har man stora glaspartier mot söder, och det är sol, så kan man få mycket energi som strålar in i huset, trots att det är kallt ute
  • Luftfuktighet utomhus, gäller väl främst LLVP och LVVP där det bildas frost/is på utomhusdelen. Vid hög luftfuktighet behöver pumpen spendera mer tid och energi för avfrostning.
Detta var bara ett axplock som jag kunde komma på nu.
Så det är inte så konstigt att du får den data du får, men om man kastar in den i ett x-y graf så ser man ändå en viss korrelation mellan energiförbrukning (x-axel) och utomhustemperatur (y-axel):
[bild]

För att räkna ut hur nära max kapaciteten som din pump ligger så behöver du veta vilken elektrisk maxeffekt som pumpen har. Vet du den så multiplicerar du effekten med 24 timmar, och får då mängden energi som krävs under ett dygn för att driva den på maxeffekt. Detta är nog dock endast ett teoretiskt max, då pumpen förmodligen behöver spendera tid för avfrostning, varvid den går på lägre effekt (och energi går förlorad till omvärlden).
Nästa frågar blir väl då, vilket elektrisk maxeffekt som pumpen har. Har själv en Daikin Caldo, och efter att snabbt skummat genom databladet så verkar det inte framgå. Den är avsäkrad med 10A, så mer än 2.3kW bör den inte dra (10A * 230V => 2.3kW), men den drar nog betydligt mindre än så.

Pass på, bara för att jag gillar data, kollade senaste 30 dagarna:
[bild]
Wops, max på 3kW. Ser nu i databladet att den ska avsäkras till 13A, så antar att det är det vi har (kan iofs vara mätfel också då jag tar max över 24 timmar). Oavsett ser du hur effekten varierar med utomhustemperaturen. Egentligen borde jag visa skillnaden i inomhustemperatur mot utomhustemperatur, men sambon har mer än en gång hintat åt att det är läggdags, så dags att avrunda detta inlägg... Här är iallafall en xy-plot: för samma data:
[bild]
Några intressanta observationer är nere till höger där det kryper ner mot -10, men vi ändå endast förbrukar 800W, samt när det är runt -1, men vi förbrukar 2kW. Den sistnämnda gissar jag är de dagarna då det blåste som bara den och vår papplåda till hus inte riktigt höll tätt...
Kul med statistik. Önskar jag vore bättre på excel !

Men hur räknar man vad en LLVP kan förbruka max under ett dygn egentligen? Vår har max 11 ampere vilket betyder 2530w. Men det är den bara uppe i när den avfrostar, annars går den ner mot runt 800w när den är i läget där den sprutar ut varmluft nu när det är ca -14.

Om vi tittar på samma modell som jag har, fast 25an istället för 35an. Så ska den dra som max vid -18.cirka. Kan man tolka diagrammet så att om det är ett dygn med -18 hela dygnet så kommer LLVP dra max 44,4kwh. (1850w * 24 timmar) ?
Graf med fyra kurvor visar effekt i watt mot utomhustemperatur för olika värmepumpars avfrostningscykler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L micke880 skrev:
Jag har en sumo 35 och den ska ha en driftström på max 11 ampere. Maskinen går bara upp mot dom nivåerna (2530w) när den kör avfrostning och inte under några längre tidsperioder utan då ligger den på betydligt lägre nivåer. Eller kan den gå på max (2530w) under ett helt dygn när det är kallt?

Det jag undrar är väl egentligen vad ma

Hej. Vad är det för LLVP du har?
En Daikin RXLG25
Mitt hus är dock som byggt för en LL pump, 1-plans villa med en planlösning som fungerar ypperligt för LL pump, men störigt med blåsljudet som sagt. Så ser förbrukningen ut för mig, enbart LL pump. Den har dock fått jobba jäkligt hårt nu i Januari, kan inte minnas att det har varit så här kallt på mycket mycket länge på västkusten (Norr om Göteborg)
Mobilskärm visar app för elförbrukning med dagens användning och historik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu är det - 21,5 här. Har varit -15,4 som varmast för 24 timmar sedan. Snittar -20 på dygnet.

När det är såhär pass kallt så låter jag FLVP gå in med patron och prioriterar all värme ner i plattan för att ha ett värmepaket om något skulle haverera.
Är 22c i hela huset, 23c i badrum/wc. Alla 5 i familjen har duschat varmt och man går barfota inne, jätteskönt på golven.

Kommer nog gå en hel del idag, gissar på 114kwh på hela dygnet.

I maj och september har vi ingen värme eller kyla och har snitt 31 kWh per dygn. Hög hushållsel med servrar och extra frysar mm.
Lägg till lite mer lyse nu 2-3 kWh och motor/kupevärmare på 1,6kwh (2 bilar 2 timmar) =6,4 kWh.

Dvs 40 kWh är inte värme.
74 kWh kommer huset kosta oss i denna kylan.

Elskatt (efter höjning), elnät och elhandel är 125,5 öre kWh inkl allt inkl moms.

Kommer kosta ca 93kronor att värma en hel villa på snudd på 190 kvm med el och elpatron på ett ganska oekonomiskt sätt idag.

Skulle det fortsätta med denna kylan skulle jag tro uppvärmning av plattan som redan är gjord skulle resultera att kommande dygn strax under 100 kWh/dygn.

Även om många klagar så ser jag det som att värma kåken onödigt varmt i årets kallaste dagar och full komfort på motorvärmare, disk och tvätt för vad en dagens lunch kostar så får man lite perspektiv och anser det lätt värt det. Ingen ide att snåla än.
 
G Ganescha skrev:
En Daikin RXLG25
Mitt hus är dock som byggt för en LL pump, 1-plans villa med en planlösning som fungerar ypperligt för LL pump, men störigt med blåsljudet som sagt. Så ser förbrukningen ut för mig, enbart LL pump. Den har dock fått jobba jäkligt hårt nu i Januari, kan inte minnas att det har varit så här kallt på mycket mycket länge på västkusten (Norr om Göteborg)
[bild]
Är 26kwh max som den förbrukat under ett dygn?
 
L micke880 skrev:
Är 26kwh max som den förbrukat under ett dygn?
Å nej, det va dagens förbrukning till jag tog skärmbilden, vi har haft -20 hela natten och -11 under dagen, nu i kväll är det mildare -6, pumpen kommer dra strax över 30kwh totalt fram till 00.00 misstänker jag. Vi har haft ett par riktigt kalla dagar nu i januari och då har den som mest landat på 38kwh/dygn.
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
7-9 kWh/dygn om jag struntar i golvvärmen och bara kör pelletskaminen. Men ett par kWh extra blir det de dagar jag kör diskmaskin eller tvättmaskin eller bastu eller dammsugare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.