Jag har en gammal 70-talspanna (enbart den lilla mängd vatten som ryms i pannan värms upp, ackumulatortank saknas) som jag kan värma huset med via cirkulationspump.

Nu till frågan: för kamin/öppen spis gäller ju 3-4h som maxtid för eldning för att undvika skorstensbrand. Hur funkar det med en panna, som alltså enbart eldas med ved, gäller regeln även här? I så fall har jag dessvärre överskridit det med det dubbla idag pga extremkyla...

Om det spelar någon roll: pannan är av typ järn/stål och vattentanken håller jag runt 70 C.
 
De är byggda för att eldas kontinuerligt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De är byggda för att eldas kontinuerligt.
Vad bra! 👍Betyder det att skorsten till panna är av en helt annan kaliber, eftersom kakelugnsregeln ju gäller just sotbrand i skorsten?
 
Nej, de är byggda på samma sätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de är byggda på samma sätt.
Så vad är då skillnaden? *kliar mig i skorstenen* ;-P
 
M MissCookieMonster skrev:
Vad bra! 👍Betyder det att skorsten till panna är av en helt annan kaliber, eftersom kakelugnsregeln ju gäller just sotbrand i skorsten?
Kakelugnar behöver vila mellan eldningarna för att kunna avge värmen och inte spricka.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Om du inte har problem med vedåtgången eller oroar dig för utsläppen kan du nog elda dygnet runt månadsvis mellan sotningarna i flera år till om pannan fungerar och sotaren inte har nått att anmärka på.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
M MissCookieMonster skrev:
Vad bra! 👍Betyder det att skorsten till panna är av en helt annan kaliber, eftersom kakelugnsregeln ju gäller just sotbrand i skorsten?
Har du koll på rökgastemperaturen?
Skillnaden är att om du eldar pannan rätt så blir skorstenen aldrig så varm som vid kamin eldning.

Med spjäll & draglucka rätt inställda på pannan så bör du ligga kring 250C i rökgastemperatur.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du inte har problem med vedåtgången eller oroar dig för utsläppen kan du nog elda dygnet runt månadsvis mellan sotningarna i flera år till om pannan fungerar och sotaren inte har nått att anmärka på.
Vad bra! Jag hoppades att det gick bra att elda hela dagen (eftersom jag gör det när det blir riktigt kallt), men tyckte det var konstigt, eftersom sotaren inte hade något att klaga på varken på kakelungns- eller pannskorstenen.
 
M MissCookieMonster skrev:
Vad bra! Jag hoppades att det gick bra att elda hela dagen (eftersom jag gör det när det blir riktigt kallt), men tyckte det var konstigt, eftersom sotaren inte hade något att klaga på varken på kakelungns- eller pannskorstenen.
Hur mycket ved förbrukar du i pannan varje år?
 
L lat skrev:
Har du koll på rökgastemperaturen?
Skillnaden är att om du eldar pannan rätt så blir skorstenen aldrig så varm som vid kamin eldning.

Med spjäll & draglucka rätt inställda på pannan så bör du ligga kring 250C i rökgastemperatur.
Nej tyvärr! Pannan är jättegammal och mycket är trasigt: finns ingen dragluckskedja och reglagen funkar ej. Det enda som funkar är termometern...men den värmer huset och är nysotad.
 
F fribygg skrev:
Hur mycket ved förbrukar du i pannan varje år?
Förra vinter var fösta året jag eldade och då gick det åt ca 8 kbm. (Jag stödeldar när elen är dyr eller när det är skitkallt.)
 
B
Kosta på dig en rökgastermometer om du inte har det.

Det är ingen fara att elda kontinuerligt om rökgaserna är rimligt varma. Är det 300-400c eller liknande, ja då eldar du fel, eller har en skitpanna, eller fruktansvärt sotig panna. Då kan man ju skada skorstenen vid långvarigt eldande. Annars är det ju bara att elda på i en panna.

8m3 på en vinter låter på intet sätt orimligt mycket.
 
M MissCookieMonster skrev:
Nej tyvärr! Pannan är jättegammal och mycket är trasigt: finns ingen dragluckskedja och reglagen funkar ej. Det enda som funkar är termometern...men den värmer huset och är nysotad.
Skaffa en rökgastermometer, borra ett hål i rökröret och elda efter temp- Sen det luckorna, går att sätta en metallbit mellan för rätt luftintag. Troligtvis en överförbännare och då blir det varma gaser. Det med luckorna, när tempen är ca 240 -250 C ,sätter du en metallbit mellan så rätt drag blir.
 
  • Gilla
MissCookieMonster
  • Laddar…
M MissCookieMonster skrev:
Nej tyvärr! Pannan är jättegammal och mycket är trasigt: finns ingen dragluckskedja och reglagen funkar ej. Det enda som funkar är termometern...men den värmer huset och är nysotad.
Då får du försöka ställa in spjäll, draglucka & sekundärspjäll manuellt.
  • Rökgasspjället ska bara vara så öppet så att en tändstickslåga dras in men inte slocknar om du håller den intill sekundärluftsluckan.
  • Dragluckan ska i princip vara fullt öppen (regleras egentligen med dragregulatorn som nästan stänger den vid uppnådd önsketemp).
  • Sekundärluften (övre oftast runda luckan) ska vara så öppen att lågorna knappt blir mörkröda i toppen.
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.