Jag tycker att det ser ut att vara färdiga element av lättbetong som lagts på delvis gjuten och murad grund. De är 500mm breda och fasade kanter.
Mörkt utrymme under byggnad med synliga rör och isolering mot betongtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror jag hittade ett ställe där jag skulle kunna skicka upp en inspektionskamera genom bjälklaget från krypgrunden. Får testa det nästa gång jag känner för att skita med mig ordentligt. Känns som stranger things ”the upside down” där nere.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Jag följer upp på min egen tråd nu när jag funnit svaret.
Jag postade ju en bild från krypgrunden där rören går upp, det är exakt rakt upp som radiatorn sitter, och det ser likadant ut underifrån för de andra två radiatorerna.
Så här ser det ut från ovansidan.
Mörkt trägolv, vit radiator, grå vägg, eluttag, renovering pågår, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga konstigheter så långt.
Men så lånade jag en rolig grej, värmekamera-tillsats till mobilen och blev det tydligt.
Termisk bild som visar värmeutstrålning, skugga av människor, rum, väggar och fönster. 28,9 °C angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk bild som visar värmevariationer, mönster på ytan, lila till gula färger, 27,7°C indikerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk bild av en korridor, visar temperaturvariationer, kallast nära golvet, varmare upptill, 25,5 grader Celsius indikerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Termisk bild visar värmeutstrålning, objekt i rum, temperaturmätning på 23,9°C, FLIR-logotyp nere till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
SC Aero och 9 till
  • Laddar…
Precis som du beskrev @Argastesnickaren
@Huddingebo hade också rätt. Det är golvvärme. Den ligger mellan lättbetong-bjälklaget och trägolvet.

Inte särskilt energi-effektivt, skulle jag tro. Men ja, varmt och skönt är det i rummet.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Precis som du beskrev @Argastesnickaren
@Huddingebo hade också rätt. Det är golvvärme. Den ligger mellan lättbetong-bjälklaget och trägolvet.

Inte särskilt energi-effektivt, skulle jag tro. Men ja, varmt och skönt är det i rummet.
Fina beskrivande foton!

Eftersom du har krypgrund kan du säkert med fördel isolera underifrån med tex 10cm frigolit som limmas fast.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fina beskrivande foton!

Eftersom du har krypgrund kan du säkert med fördel isolera underifrån med tex 10cm frigolit som limmas fast.
Jag har samma sitation och har funderar på detta. En del nämner fuktproblematik, men det finns ju inget organsikt här ändå. Dock kan armeringen i betongen rosta!

Någon som har gjort detta?
 
S sandos skrev:
Jag har samma sitation och har funderar på detta. En del nämner fuktproblematik, men det finns ju inget organsikt här ändå. Dock kan armeringen i betongen rosta!

Någon som har gjort detta?
Om du isolerar någonting så höjer du ju temperaturen. Det gör att det blir torrare.
Alla hus har ju isolering under, vad skulle risken vara?

Jag har 10cm frigolitisolering i taket på min krypgrund.
Ovan det vanligt bjälklag med glasull.
Torrt och fint.
 
Är inte helt klar över vad problemet är.

Fukt i krupgrunden är ju ett vår-problem, alltså när varm fuktig luft kommer in och möter något som är kallare. Det blir ju mest utanpå isoleringen i sig så borde inte vara ett problem. Blir väl än värre om det kondenserar emellan isolering och bjälklag tänker jag. Vi har ju tex. en radonsug så den borde egentligen fixa problemet delvis, då luft inte kommer vilja röra sig uppåt in i huset. Men då kanske vi får motsatta problemet istället, varm fuktig luft sugs ut på vintern ned och fastnar mellan bjälklag och isolering? Känns långsökt dock. Isoleringen kommer ju vara varm-ish.


Men det här känns ganska teoretiskt ej applicerbart då man har golvvärme framförallt?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fina beskrivande foton!

Eftersom du har krypgrund kan du säkert med fördel isolera underifrån med tex 10cm frigolit som limmas fast.
Märkte du en tydlig skillnad efter du isolerat?
Behöver man göra det tätt eller är det mest yta som räknas. Dvs yta av bjälklaget som täcks av frigolit?

Vilket material är ditt bjälklag?
 
För att gå tillbaka Originalinlägget: Vet du att golvet är original? Har också golvvärme i lättbetong i nästan hela huset men det gjordes för runt 20 år sedan. Någon påstod att de fräst slingorna direkt i lättbetongen!
 
H Hank_Ö skrev:
Märkte du en tydlig skillnad efter du isolerat?
Behöver man göra det tätt eller är det mest yta som räknas. Dvs yta av bjälklaget som täcks av frigolit?

Vilket material är ditt bjälklag?
Det är halva ytan på entréplan som har krypgrund, det är helt och hållet en utbyggnad som gjordes 2018.
Träbjälklag med gullfiber emellan.

10cm frigolit under som är limmat ihop så tätt som det bara går.
Så totalt 22 + 10cm isolering.

Golvet är trägolv och under fönstren finns radiatorer.

Golvet upplevs som varmt och skönt.
 
S sandos skrev:
För att gå tillbaka Originalinlägget: Vet du att golvet är original? Har också golvvärme i lättbetong i nästan hela huset men det gjordes för runt 20 år sedan. Någon påstod att de fräst slingorna direkt i lättbetongen!
Nej jag vet inte med säkerhet. Jag flyttade in för 5 år sedan. Innan dess hade det varit samma familj som bodde här under väldigt lång tid, men oklart om det var den familjen som byggde denna utbyggnad 1967.
Jag har inte öppnat golvet och kollat, har borrat genom det en gång för 5 år sedan men kommer inte ihåg vad jag lärde mig då.

Det är lättbetong-bjälklag, det ser jag, och på ovansidan är det ett plank-golv av den kvalitet man brukade ha som underlag. Det låg en heltäckningsmatta där fram till för 6 år sedan. En himmelsblå heltäckningsmatta. Borde gjort en kol-14-datering på den. Vilket årtionde var det senast populärt? När den togs bort var plank-golvet otätt så det slipades och fogades mellan planken.
Vad som är mellan träplankorna och bjälklaget kan jag endast gissa. Jag tror det är ett mellanrum med reglar och kutterspån. Golvet är inte hårt, det sviktar om man stampar lite.
Uppenbarligen finns där också rör som utgår från radiatorsystemet. Om dessa är infrästa i lättbetongen eller ligger mellan reglar vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.