Jag och min sambo och vår lille 1 åring bygger just nu ett 1,5 plans hus som ska vara klart i februari. Men jag är faktiskt lite orolig nu under bygget efterssom jag inte får någon kontakt med Byggföretaget och de inte kontaktar mig. Detsamma skedde under säljprocessen som blev långdragen och repetitiv på grund av en säljare som ständigt lovade en massa utan att åtekomma. En teori är att de sålt för mycket och inte kan täcka alla ordrar, och därför frar ut på processen.

Vi skrev i vart fall kontrakt till slut med en annan säljare och i oktober reste man huset. Redan då grunden lades hade vi kommit överrens om att Tillverkaren skulle kontakta oss med prisförslag för olika höjder att gjuta på. Av en ren slump körde jag förbi strax innan de skulle börja med grunden och företaget hade inte någon info om att höjden inte var bestämd. Det löste sig, men utan mitt ingrepp vet jag inte.

Nu har bygget rullat vidare, redan innan grunden lades ringde platt och kakelsättaren och frågade om det var brått att lägga plattorna. När jag svarade att det inte ens fanns ett hus lät han lite förvånad. Målaren som jag ringde ang. materialval (han var listad på vår entreprenörslista) hade inte alls åtagit sig vårt hus, bara fått frågan. Han visste inte om han skulle göra jobbet. Han sa att Tillverkaren återkommer. 4 veckor senare har jag inte hört något. Jag har lämnat meddelanden till byggledaren, mailat med mera, men de hör aldrig av sig om man inte ringer konstant i flera timmar. Papperena som skulle skickas "nästa vecka" enligt vad som sades då vi sågs i september tog ett par månader att få och det efter ett par telefonsamtal.

Nu har vi fått ett slutbesiktningsdatum (vi fick det för några veckor sedan efter ett antal samtal). Vi sade därför upp lägenheten och har alltså ingenstans att bo om bygget försenas. Den senaste månaden har det i stort sett inte gått att identifiera något arbete som utförts på byggplatsen, och de gånger jag hunnit ut mellan 15 och 16 har inga arbetare synts till. Jag har svårt att se att de ska hinna bli klara tills februari med tanke på att det i stort sett bara är ett skal och några innerväggar byggda. Visst, det har kommit upp lite gipskivor och så med men med storhelgerna känns det främmande med inflytt i februari.

Allt detta har jag försökt förtränga med resonemanget att det är upp till dem och att jag inte kan något om husbyggen och därför inte skall lägga mig i. Men när jag i helgen var ute vid bygget i ösregn och noterade att man inte monterat fönsterbleck eller annat skydd mot att regnet faller in i virket/isoleringen vid fönstren blev jag fundersam. Garaget är också ett frågetecken. Det levererades som ett virkespaket efter att plattan gjutits i oktober. Virket står direkt på plattan med en trasig liten presenning över. Men det står ständigt vatten på garageplattan (trots att man fasat den i kanten för att dränera) och virket är således för det mesta genomblött. Jag vet inget om virke, men inte kan man väl bygga garaget med trä som legat i vatten i flera månader? Eller?

Dessutom har man börjat lite trevande för 1-2 månader sedan med att lägga en rad tegelstenar runt grunden men sedan avbrutit. Dessa har man sedan lag BRÄDOR över, till synes för att skydda mot regn. När jag såg brädorna blev jag orolig, för det var liksom inte fackmannamässigt att göra så, de kunde ju för helvete lagt över en pressenning om de ville ha det torrt!

Vi blev ombedda att se över elritningen för att diskutera vid "elektrikermötet". Det gjorde vi, men ingen elektriker har hört av sig och enligt planen ska han vara klar vid det här laget. Det finns massor med märkligheter i detta men jag kan inte komma på dem alla.

Frågan är nu:

Behöver jag/vi vara bekymrade över att bygget inte blir klart i tid eller blir ett fuskbygge? Vi har ju köpt totalentreprenad för att slippa just detta och förväntar oss att man hör av sig när vi ska deltaga eller om något är försenat. Jag har en känsla av att det saknas komptent folk i byggboomens sista flämtande andetag och att man bara kör på vinst och förlust med sina byggen. Men jag hoppas så klart att jag har fel.

Hur hade ni agerat?
Klarar virket att ligga på en blöt cementplatta i flera månader?
Är det normalt att inte få löpande info under bygget?
Hur sent kan företaget underrätta oss om att huset inte blir klart i tid?

Jag har ju fortfarande inte betalt för något som inte är enligt avtal och kan egentligen inte säga att företaget är dåligt eller bygger dåliga hus vilket jag tycker är viktigt att poängtera. Men det är svårt att veta var gränsen går för att man ska behöva bli besvärlig och lägga sig i processen. Hjälp?
 
Först och främst så borde du tala med din kvalitetsansvarige om fråger som rör själva kvaliteten på bygget.
Att det bara sitter gipsskivor betyder inte att de inte hinner klart, behöver inte vara så mycket kvar för snickaren för det, kanske väntar han på att elekrikerna ska bli klara. Inte heller att de inte är där klockan 16, kanske började de 06:00. Be att få tala direkt med snickaren och få hans bild över situationen. Jag har jättebra kontakt med snickaren(kör delad entreprenad), vi talas vi nästan på daglig basis. Brädorna över teglet, det är inte bara till som gångar får de som arbetar med huset?

Ställ på din kontakt på husföretaget och fråga hur allt ligger till.

Vad gäller fukten får någan expert i frågan uttala sig, tror dock inte det är så farligt med garage virke.
 
Bumpaberra-> Det kan säkert vara helt i sin ordning, det är liksom svårt att säga. Jag tyckte att det började bli lite väl mycket frågetecken dock.

Jag har tagit bort namnet på företaget ovan efterssom det ju inte finns några konkreta saker att anmärka på, det kan ju vara så att jag överreagerat eller att man har en förklaring till hur saker och ting sköts. Jag ville mest få råd från andra om vad som kan anses vara bekymrande och vad man kan ha överseende med. Det är ett ganska arbetsamt steg att ta om man ska sätta sig in i byggarens process och börja ha åsikter om hur saker och ting sköts, det är ju det man betalar dyrt för att undvika enligt mig.

Vill du ta bort företagsnamnet i ditt inlägg "Bumpaberra" så vore det ju bra.

Jag fick idag kontakt mred Företaget och de kommer att ha byggmöte med oss denna veckan. Förhoppningsvis löser sig våra frågor då. Jag kan återkomma när jag vet mer om vad som händer eller inte händer.
 
Vi har nu haft ett byggmöte och fått veta att flera hantverkare samt vår byggledare blivit "utbytta" samt att man haft mer jobb än vad man klarat av. Prel. är det ändå samma inflyttn. datum som gäller och nu har vi iaf fått kontalt med elektriker och fått den information vi sökte. Återstår att se om allt blir rätt, man har lovat att kontrollera virket till garaget och det har monterats fönsterbleck illa kvickt.

Jag tolkar det hela som att vår oro var befogad men det är fortfarande svårt att veta om det är någon idé att lägga sig i processen. Den som lever....
 
padde96 skrev:
Jag tolkar det hela som att vår oro var befogad men det är fortfarande svårt att veta om det är någon idé att lägga sig i processen. Den som lever....
Personligen tycker jag att man alltid ska vara observant och att ingen fråga är fel att ställa. Vi byggde också totalentreprenad, mycket för att vi inte har någon som helst kunskap om snickeri och husbygge. Men det betyder inte att vi litade helhjärtat på arbetarna, och eg. hade vi väl inte så mycket frågor under byggets gång, däremot har vi fått vara på dem några gånger efter att huset är klart med diverse småfel. Och jag tycker att det är helt okej.
Det står ganska mycket på spel, både ekonomiskt och mentalt och så sånt med att man måste lämna ett boende för att flytta in i nästa...Oro är helt okej att känna. Men med dialoger med trevliga arbetare så att man vet vad som händer och varför så dämpas ju mycket av oron, helst till obefintlighet.
 
Jag tycker det är bra att du skriver ut namnet på hustillverkaren, du har varit VÄLDIGT noga med att påpeka att det är information du saknat, det är också bra input. Om du är nöjd när ni får tillträde så var då lika noga med att skriva att du är nöjd, så får folk en bra bild av tillverkaren. Att man får ett bra byggt hus men att man måste vara noga med att få den information man vill ha. Företaget har alla möjligheter att få bra reklam om de sköter sig... :)
 
Har aldrig byggt nytt, men väl byggt ut och en sak som känns bra så här i efterhand är att vi fotade mycket under processens gång. Vi är supernöjda, men skulle det dyka upp några frågetecken någon gång känns det ju skönt att kunna backa och kolla hur det faktiskt såg ut när arbetena pågick.
 
padde96 skrev:
1) Klarar virket att ligga på en blöt cementplatta i flera månader?
2) Är det normalt att inte få löpande info under bygget?
3) Hur sent kan företaget underrätta oss om att huset inte blir klart i tid?
1) Ja, om det får en chans att torka.

2) Ja, tyvärr. Dock kan man som kund vara aktiv och söka/kräva information om man inte får det spontant. Då är det lättare att få löpande information.

3) Ibland kan det "mörkas" till slutbesiktningen då besiktningsmannen inte godkänner slutbesiktningen. Vad man då ALDRIG skall göra är att gå med på att ta huset i besittning ändå. (vilket tyvärr alltför många går med på) Då försvinner chansen att få full ersättning för förseningen. Dock har ni då rätt att få förseningsvite. Om detta vitet inte täcker era merkostnader (räntor, extra boende, lagring av bohag etc.) så har ni rätt att få dessa kostnader täckta om ni kan styrka dem (kvitton, fakturor etc.)
Av denan anledning tycker jag aldrig att man skall säga upp sitt boende från samma dag som övertagandet. Man bör ha minst en vecka till. Då får man en chans att organisera alternativ om huset visat sig bli försenat. Se också till att ni håller inne 10% av totalsumman. Dessa pengar kan användas för att räkna av vite etc. Om man inte håller inne betalning så är det svårare att få loss pengarna.
 
Tack för eran input, det är som sagt inte helt enkelt att veta när man ska börja bekymra sig. Hustillverkaren har medgett att de sålt "dubbelt så mycket som de räknat med" och att folk fått sparken och gått in i väggen. Det är alltså inte en nojja från min sida att det blivit lite struligt- det har varit en enda röra även för dem tydligen.

Det viktiga är ju dock slutresultatet som vi inte vet något om än.

Det som bekymrar mig just nu är att elektrikern gett oss tipset att leta efter ett extra boende eftersom tidsplanen inte kommer att hålla. Jag har också hört det från ett annat håll, men tillverkaren som ju har ansvaret för delentreprenörerna har fortfarande inte hört av sig om nåt nytt slutbesiktningsdatum. Jag tänker inte förekomma dem utan se hur det hela sköts. Vi har ett vite i kontraktet på 5000/vecka vid försening, men det täcker nog knappt räntor, boende, förvaring och andra merkostnader för en småbarnsfamilj. Jag tror fortfarande det här blir bra, även om jag är ganska säker på att det kommer att bli försenat med 3-4 veckor. Men det känns som att byggbranchen just nu inte hinner med och att det kan få konsekvenser för "vanligt folk" som säkert kommer upp i media inom en tid.
 
En liten fråga bara; När får du vitet utbetalt, iom. att förseningen har uppstått eller när bygget är klart?
 
För vår del kvittades det mot slutbetalningen. Byggföretaget Roxistenhus försökte att vi först skulle betala in hela beloppet som återstod efter slutbesiktningen och sedan skulle de ge oss vitesbeloppet, men vi vägrade...
 
Det fallet innebär alltså att man sitter med extrakostnader som får tas ur egen ficka framtill huset är besiktigat och klart.
 
kommer ihåg plus programmet på tv,där gavs rådet att hålla inne en bra slant för detta hus verkar ha många fel på G.
man får förutsätta du inte betalat allt på ditt hus.
du har rätt att hålla inne det som är fel.
 
Hej!
Tycker synd om er när jag läser hur ni har det.
Känner igen oron och ovissheten.
Vi bygger också hus, med A-hus. Ska flytta in i slutet av januari, men huset är nästan klart redan nu! Våran säljare menade att det sällan blir fördröjt.
Samarbetet med hustillverkaren har varit bra. Huset kom i tid. Alla ändringar (nästan) var korrekta och evt felaktigheter har gått att lösa utan större mankemang. Vi är nöjda.
Däremot har vi haft smärre problem med de enskilda entreprenörerna . Visst slarv har förekommit från snickarsidan. Vi är heller inte kunniga inom byggnadsområdet, därför har vi också byggt nyckelfärdigt. Egentligen skulle vi inte behöva blanda oss i någonting, och huset hade alldeles säkert stått färdigt i tid, men min man (som tar en i princip daglig tur till huset) menar att han flera gånger uppdagat slarv. Han har genast påpekat det och man har då åtgärdat detta. Vissa gånger har kvalitetsansvarig fått komma ut och göra en bedömning.
Det tycker jag ni skulle göra om man nu behandlar virket på detta vis och missat sätta fönsterbläck. Vi har också försökt memorera "alla fel" till besiktningen för att ytterligare en gång få det bedömt. (Vi har en väldigt tuff besiktningsman också!)
Med tanke på byggtiden måste jag säga att det går väldigt snabbt inomhus när de väl startar. Flera snickare på samma byggplats hinner långt på en månad!
Hoppas detta löser sig till det bästa! Var tuffa och obekväma, det är ERT hus och ERA pengar!

Mvh Annika
 
Uffe_Ulrika skrev:
En liten fråga bara; När får du vitet utbetalt, iom. att förseningen har uppstått eller när bygget är klart?
man får väl inte det utbetalat???man drar vitet mot slutfakturan !!
och som allt annat man köper som privat person,konsument köplagen gäller så betala inte förrän du är nöjd.
vem 17 köper mjölk som är för gammal t,e,x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.