Vi har en köksfläkt från Smeg där vi upplever kallras, till den grad att golvet blir kallt och köket upplevs kallare än andra rum.
Eldar vi i braskaminen med en skorsten ca 5 meter bort från fläktens ”skorsten” drar det ner rök till och med.

Sett andra trådar där kallrasskydd rekommenderas. Vart monteras det? Öppnar jag fläkten ser jag bara detta…
 
  • Inverterad bild av en industriell eller kommersiell ventilationssystem inuti ett tak eller liknande utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vänd bilstereo med exponerade högtalare, ledningar, och komponenter, tagna ur ett fordon, fotograferad upp och ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Kallrasskydd monteras i kanalen eller där den börjar, dvs inte utanpå fläkten du ser. Finns det verkligen inte standard på en så exklusiv fläkt? Min 25 år gamla Cylinda-fläkt för 700kr har inbyggt kallrasskydd där fläkten ansluts till kanalen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kallrasskydd monteras i kanalen eller där den börjar, dvs inte utanpå fläkten du ser. Finns det verkligen inte standard på en så exklusiv fläkt? Min 25 år gamla Cylinda-fläkt för 700kr har inbyggt kallrasskydd där fläkten ansluts till kanalen.
Jag tänkte samma sak, jag har ett svagt minne av att jag sett att där finns ett skydd men då det var 6 år sedan vi monterade fläkten så vet jag inte. Behöver jag alltså montera ner den för att se det?

Letar jag rätt på motsvarande som säljs idag står det Luftbacksventil: Ja i spec, så det kanske finns en men som eventuellt behöver ses över… kan det vara så att den sitter i ”röret” upp från själva kåpan då?
 
  • Skärmdump av webbsida; information om Smeg fläktkåpa, teknisk specifikation, Lägg i kundvagn-knapp, kundserviceagent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av onlinebutik visar rostfri Smeg köksfläkt, pris och köpknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Juliabrink Juliabrink skrev:
Jag tänkte samma sak, jag har ett svagt minne av att jag sett att där finns ett skydd men då det var 6 år sedan vi monterade fläkten så vet jag inte. Behöver jag alltså montera ner den för att se det?

Letar jag rätt på motsvarande som säljs idag står det Luftbacksventil: Ja i spec, så det kanske finns en men som eventuellt behöver ses över… kan det vara så att den sitter i ”röret” upp från själva kåpan då?
lyft röret på ovansidan så ser du slangen
lossa slangen mot flätmotorn så ser du ev kallrasskydd
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.