C Cider skrev:
Ta det lugnt! Råttor är äckliga, men det är inte så farligt som du tror.
I väntan på Anticimex kan du börja spana efter spår. Om det kommer lite nysnö, pass på och leta.
Det kan vara flera ingångar, till och med på olika sidor av huset.

Anticimex kan bekämpa råttorna på några sätt, men sen får du själv också vidtaga åtgärder.
Det är inte så svårt som det verkar.
Tack, fick panik (inte så produktivt) men har lugnat ner mig lite nu.

Vi har inte märkt av dem mer sedan vi täppte igen hålet. Vi är beredda att göra vad som helst för att bli av med detta. Behöver bara veta vad vi ska göra.

Toppentips med snön. Kom snö i natt så perfekt.

Orolig bara att de är kvar under huset när vi täpper igen utifrån och att de dör där under och det kommer lukta illa.
 
MultiMan
S sannacr skrev:
Tack alla, uppskattar alla tips och råd.

Något fågelbord har vi inte. Har satt ut fällor nu med jordnötssmör och satt för där de kom in. Och lagt mjöl utanför den dörren så vi kan se om de går in och ut.

Tänker att de kanske har fler ställen att ta sig in och ut på.

Ska ringa försäkringsbolaget i morgon. Även om ingen superhjälte kommer så har de säkert tips och råd om hur vi kan göra.

Får kanske skaffa katt..
Är det verkligen råttor är det inte säkert katter räcker. Det måste vara tuffa individer isf. En av mina katter blev biten rejält i en tassen av en råtta och han gav upp den måltiden. Tog många andra dock, men mest möss. Råttor är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är det verkligen råttor är det inte säkert katter räcker. Det måste vara tuffa individer isf. En av mina katter blev biten rejält i en tassen av en råtta och han gav upp den måltiden. Tog många andra dock, men mest möss. Råttor är en helt annan sak.
En terrier är kanske ett bättre val.

Obs! Titta inte på filmen om du inte vill se djur (även om det är råttor) gå över till andra sidan.

Men jäklar vad effektiva hundarna är.
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Är det råttor och inte vanliga möss?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Är det råttor och inte vanliga möss?

/ATW
Jag vet inte. Tror råtta. Min sambo såg den och tyckte den var stor.

Har också hittat majoriteten av bajs på ett ställe. Läste att råttor ofta har ett ställe medan möss bajsar längs väggarna.
 
Totte_S
Musbajs är 4-5 mm stora, råttbajs är nästan som pellets…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ok, så har de varit här och tittat. Det var ju en ganska trött upplevelse. Några fällor och ett lycka till typ. Inga superhjältar i sikte 😂

Föreslog också deras ”tilläggstjänster”, dessa var i princip det jag trodde försökringsbolaget skulle hjälpa till med. Men det gör de ju inte.
Utredning 4000kr
En service där man har en lucka på röret till de kommunala avloppssystemet. Så de kan gå ut men inte komma in. 3200kr per år. 3 års abonnemang.

Någon med erfarenheter/tankar/funderingar om dessa tjänster?
 
Ungefär samma respons som vi fick från vårt försäkringsbolag, ganska meningslöst alltså. Rimligen är den enda lösningen som kommer funka att varaktigt att (om möjligt) täta där de tar sig in. Hos oss hade de hittat flera vägar in i källaren och det tog rätt lång tid att hitta alla möjliga och omöjliga vägar in. I slutändan tror jag dock att vi lyckats bli av med problemet, trots att vi faktiskt inte lyckades ta kål på en enda råtta i någon fälla. (Jag fångade dock en råtta i en musfälla som försäkringsbolaget försåg oss med, men den dog inte utan fick avlivas på annat sätt).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sannacr skrev:
Ok, så har de varit här och tittat. Det var ju en ganska trött upplevelse. Några fällor och ett lycka till typ. Inga superhjältar i sikte 😂

Föreslog också deras ”tilläggstjänster”, dessa var i princip det jag trodde försökringsbolaget skulle hjälpa till med. Men det gör de ju inte.
Utredning 4000kr
En service där man har en lucka på röret till de kommunala avloppssystemet. Så de kan gå ut men inte komma in. 3200kr per år. 3 års abonnemang.

Någon med erfarenheter/tankar/funderingar om dessa tjänster?
Usch! Tänk att det numera skall tjänas pengar på allting! Jag gjorde allt själv, Lokaliserade var råttorna tog sig in, skaffade (med hjälp av en granne) grovt grus, grävde bort jord utanför grunden, lade dit gruset.
Men det är förstås olika villkor för olika hus.

Vi har en enplansvilla med en så kallad torpargrund. Råttorna upptäcktte ett par ställen där de kunde kunde gräva ner sig och krypa in under betonggrunden. Jag hade redan lagt fina natursenar intill en del av grunden: Där kunde de inte komma in.
Av Anticimex-gubben fick jag rådet att lägga ordentligt med grus där råttorna kom in. Det blev ett grovt naturgrus, som jag fick av en granne. Idén är att råttan får gruset i huvudet när den försöker ta sig in.
Först makade jag undan jorden tills jag kunde stoppa in ett finger under grunden. Drog undan jorden med en skyffel - några decimeter - och lade dit gruset istället, plus lite extra grus ovanpå.
Under altanen blev det lite extra möda: Jag tog bort tre rader trall (och numrerade dem). Gjorde sedan samma operation med grus. Tillbaks med trallbrädorna.
(Det var ett helsickes tungt jobb för en dam i min ålder.)

Under verandan fanns en ventilationsöppning som saknade galler. Jag kröp dit, kilade fast stenar och murade igen den.
Vi bestämde oss för att aldrig mer mata fåglarna - det kan grannarna som bor en bit bort, roa sig med.

Så bekämpade vi råttorna, för ungefär 10 år sedan. Inga fler rått-problem. Kostnad noll kronor.
 
  • Gilla
Annamce och 1 till
  • Laddar…
S sannacr skrev:
Ok, så har de varit här och tittat. Det var ju en ganska trött upplevelse. Några fällor och ett lycka till typ. Inga superhjältar i sikte 😂

Föreslog också deras ”tilläggstjänster”, dessa var i princip det jag trodde försökringsbolaget skulle hjälpa till med. Men det gör de ju inte.
Utredning 4000kr
En service där man har en lucka på röret till de kommunala avloppssystemet. Så de kan gå ut men inte komma in. 3200kr per år. 3 års abonnemang.

Någon med erfarenheter/tankar/funderingar om dessa tjänster?
Jag har en helt annan upplevelse - om det är Anticimex som har varit hos dig?
Vi har Länsförsäkringar som försäkringsbolag, och skadedjursbekämpning via Anticimex ingår.

Första gången jag kontaktade Anticimex (hösten 2020), var de inte så intresserade av att hjälpa. De ville inte rycka ut, men skickade musfällor (!) i posten... Råttorna tycktes försvinna efter ett tag.

Men när jag upptäckte ny aktivitet på tomten hösten 2021 (de tycks gilla att gräva sig in under attefallshuset), och kontaktade Anticimex igen, så kom de ut. Konstaterade att jag hade råttor på tomten, och ställde ut lådor med gift. Kom tillbaks med jämna mellanrum och kollade lådorna, fyllde på med mer gift och bete. Bytte giftsort när den första inte föll råttorna i smaken. När det inte längre såg ut som det fanns råttor kvar, togs lådorna bort.

Men eftersom jag har en granne som tycker om att "mata" råttor (låter högar med fallfrukt ligga och ruttna på gräsmattan i månader), så sa de att jag nog skulle få problem igen - och då var det bara att ringa. I rapporten från Anticimex står "Grannens äppelträd är det stora problemeet".

Och ungefär ett år senare, hösten 2022, var råttorna tillbaks. Ringde Anticimex, som igen kom ut, och igen ställde ut lådor med gift. Teknikern gick också förbi grannen och förklarade problematiken med fallfrukten (hjälpte inte...). Sen gick det ett par månader med återbesök, tills aktiviteten upphörde och lådorna togs bort. Anticimex sa typ "på återseende" och försvann.

Och precis som tidigare 3 vintrar - nu är råttorna tillbaks. Massor med spår i snön runt huset, och 1 råtta har jag lyckats ta i slagfälla.

Anticimex kommer på fredag - bara några dagar efter att jag kontaktade dem igen. Så vi är faktiskt väldigt nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.