Jag försöker avgöra om en avskiljande vägg i mitt garage på ca. 33 kvm är bärande eller ej.

Väggen är 9 cm tjock och jag har bifogat ritningar nedan. Taket består av papp. Någon som vågar sig på en gissning eller har tips på en inte allt för kostsam lösning?
 
  • Teknisk ritning av en sektion för en garagebyggnad med måttangivelser i meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av byggnad med mått och markering av garage, teknisk specifikation och förvaringsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av linjerade fält med siffror och måtten 2"x7" % 75cm nedskrivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arseface skrev:
Jag försöker avgöra om en avskiljande vägg i mitt garage på ca. 33 kvm är bärande eller ej.

Väggen är 9 cm tjock och jag har bifogat ritningar nedan. Taket består av papp. Någon som vågar sig på en gissning eller har tips på en inte allt för kostsam lösning?
Gissar att det är väggen i mitten du vill ta ner? Hur stor öppning ska du göra? Det är en spännvidd på 6m utan väggen i mitten så utan väggen i mitten krävs en helt annan konstruktion än den som är idag. Antar att den nedersta ritningen är takplansritningen? Då verkar det som att takbjälkarna är skarvade på denna vägg, med andra ord bärande.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Gissar att det är väggen i mitten du vill ta ner? Hur stor öppning ska du göra? Det är en spännvidd på 6m utan väggen i mitten så utan väggen i mitten krävs en helt annan konstruktion än den som är idag. Antar att den nedersta ritningen är takplansritningen? Då verkar det som att takbjälkarna är skarvade på denna vägg, med andra ord bärande.
Ok, tack! Det stämmer att det är väggen i mitten. Vill helst öppna upp hela men tror det skulle göra mycket även om de vertikala reglarna blir synliga.

Den sista bilden är takplansritningen.
 
A Arseface skrev:
Ok, tack! Det stämmer att det är väggen i mitten. Vill helst öppna upp hela men tror det skulle göra mycket även om de vertikala reglarna blir synliga.

Den sista bilden är takplansritningen.
Om hela väggen ska bort så är det helt nya takstolar eller en stålbalk som gäller för att växla av.
 
T Tompafix skrev:
Om hela väggen ska bort så är det helt nya takstolar eller en stålbalk som gäller för att växla av.
Ajdå, tror inte det är värt besväret för det jag vill uppnå. Tänker jag rätt att det går bra att ta bort ytskiktet på väggen åtminstone för att på så sätt göra det lite öppnare?
 
MultiMan
Ibland fungerar skivor stabiliserande så att inte reglarna ska kunna vika sig vid tryck från sidan (vind t ex), men det kanske inte är relevant i detta fallet. Kan inte tillräckligt för att bedöma det.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Du skulle ju kunna öppna upp med balk och x-antal pelare.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Reglarna tål klart mintre om de inte stagas i sidled av något. Så även avlägsning av ytskikt kan vara problematiskt.
 
Verkar vara betydligt omständligare än jag hade tänkt mig.

Finns det något enkelt sätt att stötta reglarna förutom att behålla ytskikt på hela väggen eller att sätta in en balk?
 
BirgitS
Krysstag kanske, alltså att man mellan två närliggande reglar sätter två stycken metallstag som bildar ett kryss, bör väl upprepas ett par gånger när väggen är så lång. Det är så man stabiliserar enkla lagerhyllor som bara består av lodräta reglar och hyllplan.
 
Nej, det är knäckning jag syftade på. Jag tror inte att byggnaden blir instabil. Man skulle kunna slå på ytterligare en regel på de befintliga. Jag är inte säker på att det är ett problem. Men det är en aspekt som behöver beaktas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.