Vi har bestämt oss för att lägga vattenburen golvvärme i hus från 1939 med befintlig källare. Vi har fjärrvärme redan i huset.
Takhöjd i källaren är idag 2,1m.

Vi klurar på 3 olika alternativ.

1: Behålla samma takhöjd
Bila bort betonggolv ca 100 mm och gräva ur ca 300 mm ytterligare.
Bygga upp igen med:
Makadam 100
Isolering cellplast 200
Betongplatta 100

2: Öka takhöjden ca 100 mm
Bila bort betonggolv ca 100 mm och gräva ur ca 300 mm ytterligare.
Bygga upp igen med:
Isolering Isodrän 200
Betongplatta 100
Vinst 100 mm takhöjd

2: Behåll takhöjd men med mer isolering
Bila bort betonggolv ca 100 mm och gräva ur ca 300 mm ytterligare.
Bygga upp igen med:
Isolering Isodrän 300
Betongplatta 100

I alla fallen gräver man ur till ovansidan på källarens grundsula då sen ligger ungefär 300mm under betonggolvet idag enligt ritning på huset, se bild. Går ju att gräva ännu djupare men kommer kosta mer och risk för sättningar.

Vi kommer dränera om huset samtidigt och sätta 100mm isodrän på utsidan av källarväggarna.
Dränering kommer under grundsulan enligt bilder.

Grönmarkerat i ena bilden symboliserar ny isolering (cellplast/isodrän)

https://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/kallarvagg
 
  • Arkitektonisk sektionsritning, markerade mått och materialspecifikationer, handskrivna noteringar, tekniskt dokument, svartvitt med grönt markering.
  • Teknisk ritning, dränering vid grund, filterduk, dränerör, cementbruk, grundsula, grundmur, golvnivå, lutningsangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning som visar grundkonstruktion med isolering, dränering och markmaterial för byggnad.
  • Illustration av en byggnads grundkonstruktion med isolering, golvuppbyggnad och avjämningslager.
  • Illustration av byggnadsgrund med enkelsidig och dubbelsidig uttorkning, cellplast, dränerings- och avjämningslager, isodränskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nyligen slutfört min utgrävning/isolering/dränering av källaren med liknande förutsättningar som du har.
Jag gjorde enligt ditt alternativ 1.

Grundtanken var att sänka golvet 100mm men överkanten på grundsulorna låg bara 50mm under gamla golvet. Det hade blivit för mycket jobb att såga ur dessa för att kunna sänka golvet så jag nöjde mig med samma golvhöjd som innan.

Har 2100mm i takhöjd vilket funkar helt ok. Golven varma och sköna med ingjuten golvvärme.

Räkna med att det är tungt om du gör det själv och för hand, min rygg sa upp sig flertalet gånger.
Efter 6 månader av blod svett och tårar kan jag konstatera att det var lätt värt allt slit.

Glöm inte att byta ut det gamla avloppet som troligtvis ligger under källarplattan.
 
K Krigro skrev:
Har nyligen slutfört min utgrävning/isolering/dränering av källaren med liknande förutsättningar som du har.
Jag gjorde enligt ditt alternativ 1.

Grundtanken var att sänka golvet 100mm men överkanten på grundsulorna låg bara 50mm under gamla golvet. Det hade blivit för mycket jobb att såga ur dessa för att kunna sänka golvet så jag nöjde mig med samma golvhöjd som innan.

Har 2100mm i takhöjd vilket funkar helt ok. Golven varma och sköna med ingjuten golvvärme.

Räkna med att det är tungt om du gör det själv och för hand, min rygg sa upp sig flertalet gånger.
Efter 6 månader av blod svett och tårar kan jag konstatera att det var lätt värt allt slit.

Glöm inte att byta ut det gamla avloppet som troligtvis ligger under källarplattan.
Tack! Enligt ritning på huset så ska sulorna ligga ca 100 under befintligt källargolv så borde finnas 100 mm att ta av så att säga. Men samtidigt antar jag att man inte vill ha ovankant på sulorna längst ut på golvet i alla rum så vi kanske bara kan sänka 50 mm eller så.

Precis vi kommer dra om avloppsstammen samtidigt och dra om alla avlopp i källargolvet och sätta nya brunnar etc. Stammen ut från huset borde väl gå under sulorna eller kan det vara hål i sulorna där avloppet går ut tro?
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
Tack! Enligt ritning på huset så ska sulorna ligga ca 100 under befintligt källargolv så borde finnas 100 mm att ta av så att säga. Men samtidigt antar jag att man inte vill ha ovankant på sulorna längst ut på golvet i alla rum så vi kanske bara kan sänka 50 mm eller så.

Precis vi kommer dra om avloppsstammen samtidigt och dra om alla avlopp i källargolvet och sätta nya brunnar etc. Stammen ut från huset borde väl gå under sulorna eller kan det vara hål i sulorna där avloppet går ut tro?
Beror helt på hur djupt det ligger. Jag har nästan ingen marginal alls på djupet. Min granne har negativ marginal och får pumpa över krönet. Du behöver nästan öppna och kika för att veta säkert.
 
ullet
Jag har också gjort samma sak i vårt 30-talshus, gjorde enligt den tredje bilden du lagt in på konstruktionsförslag - ville inte gräva lägre än sulan under väggarna. Det gjorde att vi fick in 170 mm isolering under betongplattan och ca 7 cm tjock platta uppepå sulan med ingjuten golvvärme.

Källaren har blivit betydligt mer användbar efteråt, så det var helt klart värt det.

Ett annat tips är att ta in en sugbil som suger ut allt du bilat, det sparar otroligt mycket jobb (och slitage på ryggen) och kostar inte så mycket som man kan tro.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
F Fredrik Jacobsson skrev:
Tack! Enligt ritning på huset så ska sulorna ligga ca 100 under befintligt källargolv så borde finnas 100 mm att ta av så att säga. Men samtidigt antar jag att man inte vill ha ovankant på sulorna längst ut på golvet i alla rum så vi kanske bara kan sänka 50 mm eller så.

Precis vi kommer dra om avloppsstammen samtidigt och dra om alla avlopp i källargolvet och sätta nya brunnar etc. Stammen ut från huset borde väl gå under sulorna eller kan det vara hål i sulorna där avloppet går ut tro?
Våra sulor var också ritade 100mm under golvet men var bara 50mm under. Bara att provbila lite ut med väggen så märker du hur det ser ut.

Du vill också bryta köldbryggan mellan sulorna och nya golvet. Jag fäste 10mm cellplast på sulorna och upp en en liten bit på väggen innan jag gjöt. Uppsticket skar jag av efter gjut. Annars riskerar du kalla golv längs väggarna.

Våran stam gick ut på ca 1 meters djup under sulan där den också gick över till betongrör.
Jag lärde mig att det är svårt att planera allt. Det kräver lösningar efter arbetets gång.
 
  • Grop i betonggolv med rör, verktyg och kablar för konstruktions- eller reparationsarbete inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
K Krigro skrev:
Har nyligen slutfört min utgrävning/isolering/dränering av källaren med liknande förutsättningar som du har.
Jag gjorde enligt ditt alternativ 1.

Grundtanken var att sänka golvet 100mm men överkanten på grundsulorna låg bara 50mm under gamla golvet. Det hade blivit för mycket jobb att såga ur dessa för att kunna sänka golvet så jag nöjde mig med samma golvhöjd som innan.

Har 2100mm i takhöjd vilket funkar helt ok. Golven varma och sköna med ingjuten golvvärme.

Räkna med att det är tungt om du gör det själv och för hand, min rygg sa upp sig flertalet gånger.
Efter 6 månader av blod svett och tårar kan jag konstatera att det var lätt värt allt slit.

Glöm inte att byta ut det gamla avloppet som troligtvis ligger under källarplattan.
Så i kanterna blev nya plattan bara typ 40mm tjock? Antar du la lite cellplast på sulan också och sen upp längs väggen på sidan? Har du en bild på det momentet?
 
ullet ullet skrev:
Ett annat tips är att ta in en sugbil som suger ut allt du bilat, det sparar otroligt mycket jobb (och slitage på ryggen) och kostar inte så mycket som man kan tro.
Men vad smart, tack för tipset! Hur mycket gick det på ungefär?

Vi bar ut gruset från ett 6 kvm badrum i förra huset, jag bävar för att bära ut 125 kvm källare om vi får för oss att fixa hela i det nuvarande 😅 Även halva skulle nog vara för mycket.
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
Så i kanterna blev nya plattan bara typ 40mm tjock? Antar du la lite cellplast på sulan också och sen upp längs väggen på sidan? Har du en bild på det momentet?
Det blev ca 50mm längst ut mot väggarna.
Limmade syllisolering mot väggarna som jag skar efter gjut.
Övriga golvet gjöt jag 80mm, så länge det inte står bärande väggar plattan så räcker det gott och väl.

Så här såg det ut innan betongbilen kom.
 
  • Byggarbetsplats med installerat armeringsnät för gjutning av betonggolv, synliga rör och byggmaterial, parkerad bil utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maer031 och 1 till
  • Laddar…
ullet
M mrsnhp skrev:
Men vad smart, tack för tipset! Hur mycket gick det på ungefär?

Vi bar ut gruset från ett 6 kvm badrum i förra huset, jag bävar för att bära ut 125 kvm källare om vi får för oss att fixa hela i det nuvarande 😅 Även halva skulle nog vara för mycket.
Bilade ut ca 40 kvm, betalade strax under 6000 kr för sugbilen efter rot (eller om det möjligtvis var rut), men det var ca 2020. Tog inte mer än en halvdag för dom att tömma källaren, men dom ville att jag skulle ha bilat sönder betongen i typ knytnävstora bitar, större gick inte in genom slangen.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Bilade ut ca 40 kvm, betalade strax under 6000 kr för sugbilen efter rot (eller om det möjligtvis var rut), men det var ca 2020. Tog inte mer än en halvdag för dom att tömma källaren, men dom ville att jag skulle ha bilat sönder betongen i typ knytnävstora bitar, större gick inte in genom slangen.
Det låter bättre än de 2882/h +moms +arbetskraft 2personer +bränsletillägg jag åkte på. Inte exakt samma jobb, men torrsug även där men en prislapp på det tiodubbla totalt. Det kanske lönar sig att shoppa runt lite.
 
ullet ullet skrev:
Bilade ut ca 40 kvm, betalade strax under 6000 kr för sugbilen efter rot (eller om det möjligtvis var rut), men det var ca 2020. Tog inte mer än en halvdag för dom att tömma källaren, men dom ville att jag skulle ha bilat sönder betongen i typ knytnävstora bitar, större gick inte in genom slangen.
Va det bara betongen eller hade du grävt ur något som de också sög upp?
 
ullet
F Fredrik Jacobsson skrev:
Va det bara betongen eller hade du grävt ur något som de också sög upp?
I första hand betong, men även sten o grus som var under. Lera klarade dom inte av och det var det en del av också som vi fick bära ut själva, men det blev betydligt mindre att bära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.