Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ungefär vad jag ligger på sommartid (hushållsel, FTX och varmvatten vis LVVP) gör av med ca40kWh på ett dygn nu när det är -18. (bara LVVP så ingen kamin)

Nu när det är kallt är det värmen jag är mest bekymrad över men har välisolerat hus så skulle nog klara mig på en vedspis i köket.
Tänkte inte riktigt i dom tankarna när jag byggde huset så har ingen kamin.

Riktigt skön känsla när man vet att man klarar sig bra utan el, kommer ihåg snökaoset 1995 hos mina föräldrar när det var 1,5 vecka utan el. Alla i byn hade inte vedspis men det hade vi, vilken lyx!
Kokade vatten på spisen från bäcken.

Om man bygger nytt kan man t.ex. ha en brunn med handpump i källaren som då aldrig fryser och man har tillgång till vatten för att dricka och spola toaletterna.


Hur gör man med elverk/batterier om man vill koppla på huset och köra ö-drift? Tänker att då skulle jag stänga av värmen på värmepumpen, kanske köra varmvatten bara eller så får man tvätta sig med balja och trasa/svamp?

Utan vatten får det bli spontant utedass
Hej Johannes

Mina första 12 levnadsår bodde jag i ett hus (som jag fortfarande är delägare i) med självcirkulerande vattenburen värme och vedeldning. Där fick jag uppleva ett antal strömavbrott, som ibland kunde vara i dygn. Nu finns där en markvärmepump för underhållsvärme men självcirkulationen är kvar, så vid strömavbrott så fungerar vedeldningen utan extra elbehov.

Under ett antal år (jag tror det var på 1990-talet) så ingick inte skorsten vid husbyggen i det man fick låna till, därför byggdes mängder med hus med elvärme utan möjlighet till alternativ värmekälla.

Det är i dessa hus kostsamt att idag, att sätta in skorsten och vattenburen värme för alternativa värmekällor. När jag köpte hus 1994, valde jag därför bort alla hus som hade direktel och saknade skorsten.

Huset har idag bergvärme (utan elspets). Jag har valt att vid strömavbrott att värma huset med ved i två spisinsatser och jag har ett litet separat enfasnät, som matas från en 12/230V inverter som får sin kraft från batterier som kan laddas med ett enfaselverk.

Detta ger mig förenkling/överskådlighet om t.ex. ett elfel i apparater uppstår vid reservkraftdrift samt ger mig möjlighet att klara en veckas strömavbrott. Denna tid kan naturligtvis förlängas beroende på bränsletillgång.

Jag började för tre år sedan att skriva en tråd, ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” om hur jag tror jag bäst klarar mitt hus vid strömavbrott, utan en alltför stor kostnad och med rimligt hög tillförlitlighet.

Det har blivit en lång tråd, men om du t.ex. börjar på inlägg #584, så finns en del hänvisningar där till hur jag tänkt och resonerat. https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-39#post-4767825

Att bygga och använda reservkraft till sitt hus liknar att kliva i en livbåt.

Det du har förberett och har med dig i livbåten det skall du klara dig med. Rimligen så är alla, vid ett strömavbrott så upptagna, så du kan nog inte räkna med att du kan få hjälp utifrån, om problem med din reservkraft uppstår.
 
H Hybro skrev:
Vår villa

128 kvm. Djupborrat vatten. Vidbyggt garage och förråd.
Tre frysar, ett kylskåp.
Uppvärmning med centralt placerad stor tung täljstensugn med bakugn, öppen planlösning.

Ett 5 kW 3-fas elverk med hand och elstart, som körs när jag behöver påfyllning av hydropressen och när tempen blir väl hög i kyl och frysar.
Laddar PB och LiPo batterier när tillfälle då ges.

Ingen el används till datorer, TV och andra smarta strömkrävande lösningar.

Elverket medger användning av elverktyg, svetsar mm.
Verkar liknande som min situation, men du har ett 3-fas elverk, fint!
Skrev detta i "den andra tråden" men håller med om att den spårade ur totalt.
Så däför är väl det här kanske en bättre tråd för det.
Jag bor också i hus, en bit ”ute i skogen”, så har sedan ganska lång tid utvecklat system för att allting ska fungera även i strömlöst läge (på förekommen anledning).

Har en centralt placerad braskamin med inbyggd fläkt.
Fläkten blåser ut i flera rum i huset, så värmen löser jag på det sättet, och har även en fotogenkamin som reservalternativ.

För att initialt kunna hitta sakerna när det är mörkt (strömavbrott inträffar ju som bekant alltid när det är mörkt), så har jag lite automatisk nödbelysning.
Både en ”riktig” variant som lyser ca 5 timmar när strömmen faller bort, men även en hemmasnickrad i garaget som går via ett bilbatteri (några 12V LED-puckar från Jula), och dom klarar ca 100 timmar på ett bilbatteri.
Fördelen med en batterilösning jämfört med en UPS är att UPS:en tar en del ström även obelastad, så den kommer att vara tom inom mindre än ett halvt dygn om man inte slår på och av den.
Men nödbelysningen är bara för att inte bli ”blind” initialt, så den har jag på väl valda ställen, det är ju inte så roligt att vakna av att ett starkt lyse tänds i sovrummet på grund av ett kortvarigt strömavbrott, då är det bättre att det tänds i hallen och köket till exempel (dessutom kan den lätt uppfattas som "ful").
Sedan har jag flera LED-lyktor för att lösa behovet långsiktigt.

Rökdetektor i taket med statusindikator, möjligen i funktionsdugligt skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak med infällda lampor och synliga kablar mot en grå bakgrund. En större rund lampa lyser starkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller elektricitet så har jag inte gjort några ingrepp i installationen i fastigheten, utan istället skapat ett dedikerat intag, med en ”svans” på utsidan, för att slippa dra in sladdar via fönster och dörrar.
Så där tar jag in enfasigt, max 2200W, från elverket, som jag fördelar ut till de saker jag vill driva (braskamin, ladda batterier mm).

Vit adapter märkt "ELVERK" ovanpå ett vägguttag, spegelreflektion, strukturerad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit eluttag utomhus på röd vägg med sladd, märkt "ELVERK", dammigt hörn, IP54 klassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min egna vattenpump är trefasig, så där har jag en hemläxa att göra, även om jag har älven 100m bort, så skulle det kännas bra att även kunna köra upp vatten enfasigt.
Varmvattenberedaren tar 1kW enfasigt, så den går att köra via elverket, men föredrar att värma vatten med ved i bastun istället, och jag måste se till att jag har tryck i hydroforen, vilket är ett trefasproblem.
Ett trefasigt elverk skulle kunna lösa problemet relativt enkelt, men ser det som lite "overkill", eftersom jag inte har någon annan nytta av det, det enfasiga använder jag till mycket annat eftersom det är portabelt.

Mobilnätet upplever jag som bättre och bättre, men mer än 10-12 timmar räknar jag inte med, det har erfarenheten visat, så en batteridriven radio har jag faktiskt också.

I övrigt så är det nog inte så stor skillnad från många andra.
Lämplig mat, friluftskök som drivs med bensin och gas (bensin upplever jag som enkelt att hantera för då vet jag exakt vad jag har), ved, bränsle till elverket fotogenvärmaren och batterier till lampor.
I Norrland har vi ju ljust dygnet runt på sommaren, så det är lätt att glömma bort att testa saker som belysning, kolla att man har färska batterier mm.
Förvarar alltid en delmängd batterier i frysen, så håller dom väldigt länge.
Men, som sagt var – testa systemet med jämna mellanrum.
Jag har väl tur där som har en sambo som uppskattar dom återkommande ”driftprovsdagarna”, när vi kör fastigheten fristående från elnätet i kallt klimat, bara för att se att allting fungerar, och om vi saknar någonting väsentligt, och hittar prylarna.
Numera är elnätet så pass stabilt även hos mig, så jag hoppar till av lycka när det slocknar, väntar dom obligatoriska 50 sekunderna, och blir lite tillfredsställd om det inte fungerar med tillkopplingen från elnätet.

Men ser jag på vad vi har hemma så skulle jag säga att någonstans kring 10-14 dagar klarar jag i kallt klimat, sedan behöver jag mer bensin, maten klarar vi nog 3-4 veckor, och ved är ingen begränsning.
Så det finns alltid svaga punkter att fundera på och utveckla.
Elverket (ett Honda EU 22) har jag mätt upp förbrukningen på, och kör jag bara kameinens fläkt så tar det ca 0,4 liter/timme, men med ca 1800W last så är det nästan 1 Liter/timme.
Så strömavbrott på grund av väder och vind tror jag att jag klarar, men krig är ju tveksamt, då kan det dra ut på tiden, och alternativa lösningar måste fram, så tar gärna tips om det, alltid intressant.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Redigerat:
Nån som tittat på dränkbara 12V-pumpar för att få upp vatten ur brunnen? Jag har fritidsbatterier och solpaneler jag kan ladda dem med (används till annat normalt). Har en djupborrad brunn, men vattnet börjar alltid typ 2-3 meter ner, som sämst 3.5 meter i somras när det var torrt. Så även en svagare pump (t.o.m. en sugpump borde väl funka ner till ca -10 meter?) borde kunna få upp vatten, även om man kanske får ta ut endast några liter i taget och låta hålet fylla på mellan varven.
Jag har en inverter på 1600W, äkta sinus, så en 1-faspump 230V hade väl också funkat men hade varit enklare att kunna driva direkt med batterierna.
Hur som helst hade detta löst problemet med dricksvatten, vilket nog skulle vara det största problemet för oss vid ett längre strömavbrott. Vi har en sjö och bäckar relativt nära så vatten för andra ändamål går att få tag på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.