Jag måste få hjälp så provar att lägga det i detta forumet istället. Andra tråden kan plockas bort.


Det är dags att börja återisolera taket på vinterträdgården. Då uppstår frågor om hur det görs på bästa sätt.

Tidigare satt det panel i innertaket och ovanpå låg det isolering ända upp mot sponten. Taket är platt och består av papp.

Nu är frågorna hur man bygger upp på bästa sätt.

Ovanför fönsterna sträcker sig taket och reglarna med ett överhäng på ca 20 cm där det är öppet rakt ut. (Se bilder)

Min tanke är följande:
Ångbroms hela vägen ut även i överhänget.
Ovanför ångbroms mineralull i skivor som fyller hela utrymmet.
Under ångbroms läckt och gips.

Det finns ingen luftspalt idag och det fanns inte tidigare. Jag hoppas att taket kan andas mha ångbromsen. Men är det en risk att lägga isolering ända upp mot sponten ändå?

Skulle man sätta en ångspärr så stänger man ju in ev fukt mellan pappen och spärren så det kan ju inte vara något bra.

Tacksam för all hjälp.
 
  • Träpanel och gröna balkar i tak, tegelvägg, altandörr, vinterutsikt, stege, renoveringsprojekt under tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trästruktur med kablar, möjlig undervåning eller mellanrum, med damm och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk träyta med damm och sprickor, skymd av övre skuggig del. Fokus på textur och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår jag rätt att enda skillnaden mot hur det var tidigare blir ångbromsen? Har det varit några problem tidigare eller varför tog du ner isoleringen? Skall utrymmet värmas?

Jag tror att man brukar anse att takpappen inte är tät. Så en ångspärr borde inte hindras av den orsaken. Som jag förstått finns det två problem man kan stöta på när man monterar byggplast i ett gammalt tak. Det ena är att man inte får det tätt längs kanterna så att fukten ändå kan komma in i taket. Det andra är att man inte märker om det kommer in vatten utifrån. Det kan bli stora rötskador innan man förstår att något är fel.
 
taket har läckt på ca 10 ställen när det blåst riktigt mkt. Men det har fått chansen att torka mellan varven så ingen röta men däremot svarta fläckar.

Det har därmed inte helle är varit vindtätt. Det har suttit elradiatorer och mig veterligen ingen dörr utan öppet mot vardagsrum så som vi tänker ha det.

Du menar att det skyddar mot vatten utifrån men inte spärrar mot ångan?
 
ingen annan med info på tillvägagångssätt?
 
R
Om du inte vill bygga en luftspalt så hade jag skruvat upp tex. 3-5st tunna läkter i råsponten i varje fack för att få lite luft som kan lättare torka ut eventuellt fukt..
 
R Rejäl skrev:
Om du inte vill bygga en luftspalt så hade jag skruvat upp tex. 3-5st tunna läkter i råsponten i varje fack för att få lite luft som kan lättare torka ut eventuellt fukt..
Jo jag kan absolut ha en luftspalt men jag tänkte bara om det var nödvändigt eftersom det inte fanns där sen tidigare.

Men det kanske är sånt man har lärt sig under dessa 60 åren sen det byggdes?

Då sätter man luftspalten så att det kan luftas ner över överhänget på fönsterna?
Så att varje fack iaf kan lufta sig individuellt.
 
R
Kan du inte få uteluft? Varm inomhusluft är inget bra…
 
jag skulle ha luftspalt iochmed att du har lite svarta fläckar etc kvar. Finns luftspaltskivor av papp som du enkelt trycker in mellan takstolarna.tex som dessa https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/produktoversikt/byggisolering/vindavledare/

Sen kań du ha isolering nedanför dessa. Ångbromsen ska sitta på den varma sidan som man säger. Dvs uppefråntaket räknat: luftspalt, isolering, ångbroms, innertak.

PS Har du säkrat taket utanpå ordentligt och tätat alla läckor ?
 
M manner skrev:
jag skulle ha luftspalt iochmed att du har lite svarta fläckar etc kvar. Finns luftspaltskivor av papp som du enkelt trycker in mellan takstolarna.tex som dessa [länk]

Sen kań du ha isolering nedanför dessa. Ångbromsen ska sitta på den varma sidan som man säger. Dvs uppefråntaket räknat: luftspalt, isolering, ångbroms, innertak.

PS Har du säkrat taket utanpå ordentligt och tätat alla läckor ?
Precis. Ok det låter bra.

Japp fönsterna är nya och takpappen är ny så allt som läckt är åtgärdat. Skall bara spruta fläckarna också innan vi börjar bygga.

Då kör vi på det!
 
Ok. Nästa fråga då.
Vilket isolermaterial är lämpligast att använda.
Hade tänkt köra glasfiber som i övriga huset men då höjden blir begränsad till ca 15 cm så finns det kanske något material som ger bättre värde på samma tjocklek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.