Denna tråd skulle kanske passa både i  "Altan & uteplats" och "Pool" Men jag väljer denna avdelning.

Vårt hus kommer att ha en altan på hela 12,5m x 2.4 m. I den ena änden skall vi ha en nedsänkt badtuna i trä som är 1,8m

Snickarna som skall montera huset, skall även montera altanen som kommer på plintar.

Jag skall själv göra ett hål i altangolvet för att kunna sänka ned badtunnan. Men hur skall jag kunna göra en bra grund för denna tunna?
Jag var inne på att endast göra en form som jag sedan fyller med betong och lägger denna på marken under tunnan. Räcker detta eller borde jag gräva mig ned till frostfritt för att sedan fylla på med massa och isolationsskivor och sedan betong?

Eller har ni andra bra ideér?
 
Jag har ställt min tunna på en bädd av grus och 5 betongplattor 40*40cm.
Detta har visat sig fungera väldigt bra eftersom det ibland blir mkt vatten som skall
dräneras bort. Från början anslöt jag ett rör till avloppet men det fick jag ta bort.
Minsta löv sätter igen avloppet. Bättre att ha fritt utlopp i väldränerat underlag. Alternativ brunn under avloppet.
Tunnan bör luta ngn cm mot avloppet, och kanten på tunnan bör vara minst 5-10cm från marken. Tänk även på brandrisken då du ställer tunnan
i anslutning till huset. Min tunna står ca 30 m från huset där utsikten är som bäst.
Jag har inte ångrat den placeringen. Tänk på att det är drunkningsrisk för barn när du bygger in den i verandan. Vid fri placering tar man bort trappen så rammlar ingen i där.
 
Tack för dina åsikter. Ang drunkningsrisken... Den hade jag inte tänkt på.
Tunnan är 150cm hög och den kommer ca 100cm över altangolvet. Det kanske räcker, men jag måste fundera på en säkrare lösning.

Ang brandrisk, så kommer ugnen att vara längst från huset, så den biten är jag lugn för.

Fick höra av killen som gör husgrunden att det räcker att göra marken vågrätt, sedan 15cm markisoleringsplatta och avsluta med våtrumsplyfa.
Isolering för tjälans skull.

wille_p skrev:
Jag har ställt min tunna på en bädd av grus och 5 betongplattor 40*40cm.
Detta har visat sig fungera väldigt bra eftersom det ibland blir mkt vatten som skall
dräneras bort. Från början anslöt jag ett rör till avloppet men det fick jag ta bort.
Minsta löv sätter igen avloppet. Bättre att ha fritt utlopp i väldränerat underlag. Alternativ brunn under avloppet.
Tunnan bör luta ngn cm mot avloppet, och kanten på tunnan bör vara minst 5-10cm från marken. Tänk även på brandrisken då du ställer tunnan
i anslutning till huset. Min tunna står ca 30 m från huset där utsikten är som bäst.
Jag har inte ångrat den placeringen. Tänk på att det är drunkningsrisk för barn när du bygger in den i verandan. Vid fri placering tar man bort trappen så rammlar ingen i där.
 
150 cm hög tunna låter märkligt, är det inklusive grunden? min tunna är ovanligt hög
ca 110 cm baddjup. Angånende brandrisk så sprutar det en del gnistor genom skorstenen om du använder blandved. Är oturen framme hamnar detta bland torra löv
i hängrännor eler liknande. Oavsett hur du gör grunden se till att tunnan står luftat på sin botten, inte på tunnans kant. Se till att avloppet är lättåtkomligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.