Det är två oberoende problem i tråden.

dels att hydroforen är full av vatten, men det har ingen med att det inte finns någon tryck alls.

den andre är att pumpen inte får upp någon tryck när den arbetar - det är nog det som är mest akut just nu...

Och då är frågan vad som ger den porlande ljudet när pumpen stängs av, är det runt hydroforens rör - annan del av huset eller är ljudet kommen från själva brunnshålet ??

Är det brunnshålet det porlar i så kan det har med någon slang som gått läck eller som i annan tråd med borrhålspump att slangen till själva pumpen hade lossnat från sin fäste för att infästningen hade spruckit och vattnet rusade tillbaka så fort pumpen stängdes av.

Är det porlande i någon annan del av huset tex. av sönderfrusen rör så kan den kvaravarande trycket vara så låg att ejektorpumpen har svårt att får fram vatten i någon större mängd då den behöver rätt mycket tryck på ejektortryckslangen för att få upp vatten om brunnen är djup och lång ned till vattenspegeln (och vattenspegeln kan pumpats ned till djupet av den stora mängden vatten tagits ut av av vattenläckan som kanske finns)

Finns det huvudkran efter pump och hydrofor i pumprummet och innan det når några förbrukare så skulle jag prova att stänga den och se om pumpen efter kanske en tid får upp trycket igen, och släpper du på huvudkranen igen och trycket sjunker igen så vet du att du har en stor läcka att jaga...


Om det är problem med ejektordelen och det läcker någonstanns där, lär det märkas om vatten saknas i påfyllningskoppen på pumpen högra sidan när den öppnas (den gråa stora plastpluggen) och att vid påfyllning med ny vatten i koppen så sjunker vattnet bort hela tiden - då blir det att dra upp båda slangarna samtidigt och se vad som felar efter slangen eller vid ejektorn

Ejektorn har en backventil och normalt har slangarna full hydrofortryck + höjdskillnaden till vattenspsegeln i tryck när pumpen är avstängd och när pumpen arbetar betydligt lägre tryck i sugslangen och betydligt högre tryck i ejektortryckslangen - vattenpumpen själv kan inte suga självmant mycket högre än 7 meter då vid högre undertryck så börja vattnet koka av undertrycket och av lösta gaser i vattnet, så resterande höjdskillnad är av trycket som ejektorn skapar för att få fram vatten till pumpen.
 
K kasper mortensen skrev:
Hej Dilato, av någon anledning så är det totalt verkningslöst att vrida på den svarta spaken (ventilen?) som sitter på den svarta slangen. Kommer inget vatten, och inget annat verkar hända heller.
Har du skruvat bort locket i änden efter ballofixventilen?
 
Vill börja med att tacka för alla tips - som i efterhand har visat sig vara extremt matnyttiga och vääldigt nära sanningen om vad som var fel och vad som behövde göras åt saken!

Något som jag inte nämnt är att brunnen inte bara används av mig. Huset på andra sidan vägen har servitut på vårt vatten. Detta hus ska även rivas och står tomt just nu, så servitutet kommer att upphöra...

Och det är här problemet kommer ifrån. Företaget som äger huset hade inte stängt av ventilen till sitt inkommande vatten när den sista hyresgästen flyttade ut för 3 månader sedan. Och det är ju snorkallt ute just nu - så någonting hade frusit sönder inne i grannhuset. Därmed så pissade vattnet ut på golvet för fulla muggar utan att någon märkte det - och brunnen tömdes till sådan grad att pumpen fylldes med luft.

Efter att ha spottat och fräst åt grannen över telefon så stängde rörmockarn av vattnet till grannhuset (den stora röda ratten nederst till vänster på bild 1). Sedan fyllde han pumpen med vatten genom att skruva av det stora grå locket nederst till höger på bild 2 (med pump avslagen), och samtidigt skruva bort manometern på hydroforen helt och hållet. Därmed sögs vatten in i pumpen "baklänges" från hydroforen. När han såg att vattenivån gick hela vägen upp i röret där det grå locket satt (pump fylld), så skruvade han tillbaka manometern så att suget in i pumpen upphörde, och skruvade tillbaka locket. Därmed är pumpen helt fylld igen, och går som normalt. Sedan luftade han hydroforen igen - och därmed alla problem lösta!

Nu när hela historien är avklarad vill jag avsluta med att beskriva för eventuella framtida läsare exakt hur man luftar min hydrofor, eftersom det var det jag startade tråden om;
1. Stäng av pumpen. Min brytare sitter inomhus i miin källare.
2. Stäng den stora röda ratten på bild 2. Detta gör att man inte tappar vatten ur pumpen in i hydroforen under tömningen.
3. Skruva bort den yttersta lilla bulten/locket på den svarta slangen under hydroforen (bild 3).
4. Skruva av manometern helt (bild1). Det är här luft kommer att tillföras. Utan luft in så går det inte att tömma. Ungefär som en kolaflaska som hålls upp-och-ner.
5. Öppna den lilla svarta ventilen längst ut på den svarta slangen, så töms vatten ut.
6. När man tömt, så stänger man svarta ventilen igen, återmonterar manometern och locket på den svara slangen, och slår på pumpen. Öppna stora röda ratten på bild 2 igen, och sen är det klart.

Återigen - stort tack till alla kunniga och hjälpsamma folk som svarat och försökt hjälpa mig!
 
  • Gilla
  • Älska
Piela och 3 till
  • Laddar…
K kasper mortensen skrev:
4. Skruva av manometern helt (bild1). Det är här luft kommer att tillföras. Utan luft in så går det inte att tömma. Ungefär som en kolaflaska som hålls upp-och-ner.
Det kan fungera att öppna en kran någonstans i huset i stället för att skruva loss manometern. Men förhoppningsvis dröjer det innan du behöver göra om det. Bra att det löste sig.
 
  • Gilla
kasper mortensen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.