Kolla säkringen i elcentralen som matar det du vill driva.
Hur många ampere är den på?
 
J Jockose skrev:
Tanken kring strömavbrott för mig som har fjärrvärme slog mig och jag tog en sökning på detta och hamnade här.
Om man skaffade ett elaggregat för att koppla in fjärrvärmesystemets ström i, vad är minimumkraven på detta?
För hos mig så har jag bara en vanlig 220 kontakt in i vägguttaget som driver hela systemet. Men har ingen aning om hur mycket ström det krävs för att driva runt allting.
Hej, Jockose

Det torderäcka med ca 60 W eller mindre beroende på hur mordern fjärrvärmecentral du har.

Det finns ett moment 22 problematik gällande beredskap för strömavbrott vid fjärrvärme eftersom både cirkulationen i fjärrvärmenätet vehöver fungera samtidigt som villans fjärrvärmecentral behöver strömförsörjas.

I inlägg #1 349, här, beskrivs behovet av att strömförsörja den egna fjärrvärmecentralen.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-90#post-5389518

I inlägg #1 489, här, beskrivs att ”Pite energi är förberedda vid kris” genom att försörja fjärrvärmecentralen med reservkraft.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-100

Tänk om vi, likt Piteå energi kunde starta ett hemberedskaps-samarbete mellan de som levererar fjärrvärme och de som är fjärrvärmekunder i Sverige gällande denna fråga.

Det skulle rimligen ta en hel del tid att genomföra. Men det skulle dramatiskt minska stressen bland fjärrvärmekunder och öka landets robusthet mot strömavbrott.
 
Keiller Keiller skrev:
Skulle det vara en fråga om ren överlevnad ... Kunde man klara sig utan el för 150 år sen ska det väl gå nu också, även om det inte är så särskilt trevligt.
Det blir annorlunda för oss som bor i relativt nybyggda, täta hus där vi förlitar oss på FTXventilation. Det räcker alltså inte att fixa tillfällig värme. FTX'en var hos mig avstängd någon knapp sommarmånad och trots att dörrar och fönster var öppna blev det en distink skillnad när FTX'en kom igång.
Den här tråden gav mig ny insikt - jag fokuserade tidigare bara på att få värme i huset vid strömavbrott vintertid 😳.
 
Vann Byggahus Air Fryer.

Undras just om elverket orkar med denna?

Då blir matlagningen enkel sägs det.
Nystekt frukostbröd, till Primuskokt kaffe☺️
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tränar just nu på krissituation.
-28, klart väder.
Hunden var extra snabb ute. Under tiden jag rev åt mig tidningen.
Eldar som vanligt i täljstensugnen. Håller värmen fint i bodelen.

Frysarna i förrådet kopplades från i går 14.00. Då -21 grader i båda.

Testar skarpt elverket senare i dag.
Hur lång tid det tar att köra ned tempen och hur mycket diesel det tar på i princip tomgång/timme.
 
I dag matas täljstensugnen med rundkubbar några timmar på morgonen. Gör sen eld först i kväll.
 
  • Vedeldad kamin med brinnande vedstockar, orange lågor, och aska inne i eldstaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När min panna går på pellets eller ved så har jag en förbrukning på under 270kWh i månaden, så tror jag skulle klara mig med ett helt vanligt elverk helt och hållet faktiskt, utan att börja snåla ihjäl mig på nåt..
 
Jo, jo... Glädjekalkyl😉

Du kan väl speca även årskostnaden för pellets.
89 kr / säck?

Inte bara elförbrukningen.
 
H Hybro skrev:
Jo, jo... Glädjekalkyl😉

Du kan väl speca även årskostnaden för pellets.
89 kr / säck?

Inte bara elförbrukningen.
Frågan var ju om man klarar ett längre strömavbrott, och hur man kan lösa egen strömförsörjning, inte vad jag har för total uppvärmningskostnad i min villa..

Men, med dagens pellets priser är den ju allt annat än låg, det håller jag med om, men min elförbrukning är inte högre för det 😜
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Avgörande i ditt fall är om det räcker med ett 1-fasverk.
Förslagsvis dieselverk
 
H Hybro skrev:
Avgörande i ditt fall är om det räcker med ett 1-fasverk.
Förslagsvis dieselverk
Har militärt trefasverk, så den saken är biff 🤓
 
Violina Violina skrev:
När min panna går på pellets eller ved så har jag en förbrukning på under 270kWh i månaden, så tror jag skulle klara mig med ett helt vanligt elverk helt och hållet faktiskt, utan att börja snåla ihjäl mig på nåt..
Det är ungefär vad jag ligger på sommartid (hushållsel, FTX och varmvatten vis LVVP) gör av med ca40kWh på ett dygn nu när det är -18. (bara LVVP så ingen kamin)

Nu när det är kallt är det värmen jag är mest bekymrad över men har välisolerat hus så skulle nog klara mig på en vedspis i köket.
Tänkte inte riktigt i dom tankarna när jag byggde huset så har ingen kamin.

Riktigt skön känsla när man vet att man klarar sig bra utan el, kommer ihåg snökaoset 1995 hos mina föräldrar när det var 1,5 vecka utan el. Alla i byn hade inte vedspis men det hade vi, vilken lyx!
Kokade vatten på spisen från bäcken.

Om man bygger nytt kan man t.ex. ha en brunn med handpump i källaren som då aldrig fryser och man har tillgång till vatten för att dricka och spola toaletterna.


Hur gör man med elverk/batterier om man vill koppla på huset och köra ö-drift? Tänker att då skulle jag stänga av värmen på värmepumpen, kanske köra varmvatten bara eller så får man tvätta sig med balja och trasa/svamp?

Utan vatten får det bli spontant utedass
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ungefär vad jag ligger på sommartid (hushållsel, FTX och varmvatten vis LVVP) gör av med ca40kWh på ett dygn nu när det är -18. (bara LVVP så ingen kamin)

Nu när det är kallt är det värmen jag är mest bekymrad över men har välisolerat hus så skulle nog klara mig på en vedspis i köket.
Tänkte inte riktigt i dom tankarna när jag byggde huset så har ingen kamin.

Riktigt skön känsla när man vet att man klarar sig bra utan el, kommer ihåg snökaoset 1995 hos mina föräldrar när det var 1,5 vecka utan el. Alla i byn hade inte vedspis men det hade vi, vilken lyx!
Kokade vatten på spisen från bäcken.

Om man bygger nytt kan man t.ex. ha en brunn med handpump i källaren som då aldrig fryser och man har tillgång till vatten för att dricka och spola toaletterna.


Hur gör man med elverk/batterier om man vill koppla på huset och köra ö-drift? Tänker att då skulle jag stänga av värmen på värmepumpen, kanske köra varmvatten bara eller så får man tvätta sig med balja och trasa/svamp?

Utan vatten får det bli spontant utedass
Jag har ett trefasuttag inkopplat i min central i källaren, där kan jag koppla in en trefaskabel från mitt elverk och ge mitt hus den el det behöver..
Har också en huvudbrytare jag måste slå på för att koppla in den och samtidigt då slå av huvudströmbrytaren från elcentralen
 
A
en ny monolog tråd...
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Men... Kul att du läser och är deltagande.

😜
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.