Hej min Nibe 1255 har gått på typ 6kw dygnet om i ett par dagar. Har uppdaterat program varan och starta om den men blir inte bättre. Jätte dålig på detta men verkar som att kompressorn inte startar. Ingenting som larmar osv
 
  • Digital panel som visar status och temperaturdata för ett värmesystem, inramat av grå plast, med knappar och en grön indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för värmesystem med temperaturinformation och status, grå knappar och grön indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel, hand trycker på knapp, temperaturinformation, systeminställningar, grön indikatorlampa lyser, teknisk apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm med temperaturdata, knappar, grönt lysande indikator, någons hand trycker på OK-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand justerar kontrollpanel, skärm visar teknisk information, knappar och ratt, grönt statusljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand använder kontrollpanel med skärm och knappar, eventuellt för en apparat eller system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel med skärm som visar teknisk information, hand justerar knappar, grönt statusljus tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand trycker på OK-knapp, elektronisk skärm med tekniska data, grön indikatorlampa lyser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Donniefredriksson Donniefredriksson skrev:
Hej min Nibe 1255 har gått på typ 6kw dygnet om i ett par dagar. Har uppdaterat program varan och starta om den men blir inte bättre. Jätte dålig på detta men verkar som att kompressorn inte startar. Ingenting som larmar osv
På bilden är den på 4kw men det är för att jag tog korten en stund efter att jag starta om den . Går på 6kw nu
 
Prova att ändra från auto läge till manuellt läge och blockera elpatron . Prova sedan stänga av anläggningen någon minut och se om kompressorn vaknar till liv efter omstart
Av någon anledning så har pannan blockerat kompressorn.
Även om kompressorn går igång så har du högst sannolikt något som orsakade felet.
 
M M.sandström skrev:
Prova att ändra från auto läge till manuellt läge och blockera elpatron . Prova sedan stänga av anläggningen någon minut och se om kompressorn vaknar till liv efter omstart
Av någon anledning så har pannan blockerat kompressorn.
Även om kompressorn går igång så har du högst sannolikt något
M M.sandström skrev:
Prova att ändra från auto läge till manuellt läge och blockera elpatron . Prova sedan stänga av anläggningen någon minut och se om kompressorn vaknar till liv efter omstart
Av någon anledning så har pannan blockerat kompressorn.
Även om kompressorn går igång så har du högst sannolikt något som orsakade felet.
Ja nu har den gått i kanske 30 min men verkar inte vilja starta endå om jag förstår siffrorna rätt
 
  • Hand justerar inställningar på en värmepumps kontrollpanel med temperaturinformation och statusvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand justerar reglage på panel med skärm som visar temperaturinformation för klimatsystem. Grov textur; grön lysdiod indikerar aktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand använder en kontrollpanel med skärm som visar temperaturinformation för olika systemkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand interagerar med en kontrollpanel med skärm som visar teknisk information och grönt statusljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand använder en kontrollpanel med display som visar teknisk information och knappar för navigering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand interagerar med en kontrollenhet med skärm och knappar, visar teknisk information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du nu har den i manuellt läge, elpatron är blockerad och bara kompressor tillåts, då är nästa fråga vilket gradminutunderskott som tillåts innan tillslag? Vet inte vilken meny det är på din pump....

EDIT: meny 4.9.3
 
Donniefredriksson Donniefredriksson skrev:
Ja nu har den gått i kanske 30 min men verkar inte vilja starta endå om jag förstår siffrorna rätt
Tror det var -120, inte hemma nu så kan inte kolla.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du nu har den i manuellt läge, elpatron är blockerad och bara kompressor tillåts, då är nästa fråga vilket gradminutunderskott som tillåts innan tillslag? Vet inte vilken meny det är på din pump....

EDIT: meny 4.9.3
 
  • Digital display visar gradminställningar med knappar för navigering, grönt ljus indikerar funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinen indikerar att kompressorn går men det gör den inte! Tar det på hetgastemperaturen. Inverter eller kompressorfel killgissar jag. Ring ett serviceombud.
 
riob riob skrev:
Tar det på hetgastemperaturen
I alla bilder har den också sagt att frekvensen på kompressorn är 0, så då kan det inte gärna hända så mycket.....
 
Får ringa imorgon, den är bara 5 år så hoppas nån försäkring täcker det
 
Donniefredriksson Donniefredriksson skrev:
Får ringa imorgon, den är bara 5 år så hoppas nån försäkring täcker de
Om maskinen är såld i Sverige så kom den med en 6 års försäkring via Arctic
 
riob riob skrev:
Om maskinen är såld i Sverige så kom den med en 6 års försäkring via Arctic
Kikade och den försäkringen fanns, stog dock på förra ägaren så får ringa och prata med dom imorgon och ändra, tack för tipset 👍🏻
 
Digital kontrollpanel med text på svenska, grön lysdiod, säkerhets- eller justeringsinställningar visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ja då har jag slut på idéer, jag skulle nog ringa service. Kan tyvärr inte denna pump tillräckligt bra för någon mer avancerad felsökning av inställningarna, du har testat det grundläggande och det fungerar ändå inte.
 
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]
ja då har jag slut på idéer, jag skulle nog ringa service. Kan tyvärr inte denna pump tillräckligt bra för någon mer avancerad felsökning av inställningarna, du har testat det grundläggande och det fungerar ändå inte.
Min felsökningkompetens slutade vid norskreset så om inte annat har du lärt mig ett steg ytligare steg till nästa gång den felar
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.