Sittställning
Hej,

Vi försöker att komma underfund med om det går att byta våra gamla fönster till ett stort skjutparti.

Behöver lite hjälp på traven att undersöker om väggen är bärande här.

Finns det något sätt att tolka bilderna och dra en slutsats ?
 
  • Arkitektonisk ritning, planlösning, måttangivelser, vardagsrum, sovrum, del av husplan, teknisk dokumentation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över en byggnadsstrukur med tydligt markerade väggar, rum och möjliga detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet byggnadsfasad, skadad isolering, spruckna fönsterkarmar, reflekterande person i fönstret, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Yes den är bärande takstolarna landar ovan förnstrerna..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Då partiet är tvärs takstolarna och om det inte står något om en balk eller liknande över partiet så skulle jag säga att att det är bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sittställning
Som jag misstänkte... Det är väldigt klent ut när man tittar men jag ser heller ingen avväxling på vinden..

Hur bör man gå tillväga nu

1. Byte till skjutparti= växla av, jobbigt ?
2. Byte av fönster till liknande storlek = byt en i taget ok ?

Tänkte byta till pvc eller måste man ha något speciellt nu eftersom det är bärande ?
 
Sittställning
13th Marine 13th Marine skrev:
Då partiet är tvärs takstolarna och om det inte står något om en balk eller liknande över partiet så skulle jag säga att att det är bärande.
Lite tradigt att bryta upp för att undersöka, finns det något metod för att säkerställa?
 
Sittställning Sittställning skrev:
Lite tradigt att bryta upp för att undersöka, finns det något metod för att säkerställa?
Står det inte i ritningarna så har jag svårt att tro att där är en. Dessutom så ser det ut att vara stående reglar mellan fönsterna, dessa är troligtvis bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sittställning
Inte riktigt vad man hade hoppats på, får samla mod och undersöker under skalet för att sen välja rätt fönster och dörr.

Skjutparti är ju sexigt, andrahandsvalet var en bredare dörr men nu ser det nästan ut som jag måste välja sammadana storlekar så jag inte äventyrar något. Om inte jag ska sätta balk, det känns överkurs dock 😬
 
Där ser ut att vara plats för en balk ovan, men någon behöver kika på så att där man ställer balkens pelare orkar med den ökade punktlasten.

Vi har ett liknande parti, men det är avväxlat med en stålbalk och upplagt på 2st 4*4"-stolpar per sida.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sittställning
Här e en bild på insidan, jag tycker det är väldigt klent med virke mellan fönster, men det behövs kanske inte mer för att bära upp det när fönster och allt är på plats.
 
  • Katt sitter på ett fönsterbräde i ett rörigt, renoveringsklart rum med isolering och bräder på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen får du djupdyka i konstruktionsritningarna, kommunen kan ha fler.
Eller så får du öppna upp och kolla ovanför.

Såhär ser ritningarna till vårt hus ut:
Arkitektonisk ritning, sektionsdetaljer, måttangivelser, konstruktionselement, vikta hörn, skala 1:20, teknisk dokumentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan nog se hela väggen bärande men jag tror inte det är jättekritiska laster med tanke på att fönsterpartiet är som det är men jag skulle nog försöka få till utrymme för en balk ovanför oavsett. Behöver nog inte vara värre än två liggande 2x8 eller nåt sånt som spikas ihop.
 
Jag tror iofs. att det kan vara en rätt rejäl belastning på den delen av väggen. Spännvidden ser ut att vara drygt 3,5m (räknar facken i golvet). Om vi gissar att takstolarna har en spännvidd på 7m och om vi sedan grovgissar att snölast och egenvikt på taket är 400 kg/kvm (mycket grov, ogrundad gissning). Så hamnar hälften av ca 10 ton på den här delen av väggen.

Det där bör en byggnadsingenjör räkna på. Om man har ett glasparti med skjutdörrar, så vill man dessutom ha mindre nedböjning än man annars kanske kan acceptera.
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Ja väggen är bärande och du har fömodligen ett par takstolar som vilar ovan partiet, alltså en betydande last från taket att ta hand om.

Ditt hus ser ut att vara ganska likt mitt. I mitt fall var fönsterkarmarna en del av den bärande konstruktionen, undersök om det är så i ditt fall. Vi avhandlade detta i en tråd när det begav sig.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ersaetta-gammal-yttervaegg-med-ny-uppbyggnad-bilder.295770/

Slutade med att jag fick växla av med en 90x360 limträbalk för att klara lasterna och spännvidden. Se till att ta i vid dimensionering av balk för att minimera nedböjning, skjut- och vikpartier är känsliga för rörelse/tryck ovanifrån.
 
  • Gilla
mgranbom och 4 till
  • Laddar…
En gissning från att ha sett liknande är att det finns en "balk" ovanför fönstren i form av en sandwichkonstruktion - ganska klent virke ihoplimmat med asfaboard som tillsammans ger en delvis bärande balk som fördelar ner laster till fönsterkarmarna. Om det ligger till på det viset så går sannolikt fönsterkarmarna ner hela vägen till syllen och hela fönsterpartiet blir en bärande del av väggen.
 
Tittade närmare på den utvändiga bilden igen och sannolikt ser det ju ut att vara stående virke mellan fönstren så det är ju en ganska normal vägg egentligen. Jag trodde först det såg ut att vara helt tomt under fönstren och det svarta var längre in i väggen.
Så ska man öppna upp helt krävs det nog förstärkningar man räknar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.