Hej

Vi har en ny spishäll med inbyggd köksfläkt Siemens ED811FQ15E (se bild 1) Utan koppling till kanelen drog fläkten ner en stor del av oset och funkade effektivt, men då flödade ju frånluften fritt nere i köksskåpen.

Vi fick rådet att dra ut fläktluften utomhus via en kanal under källartaket (se bild 2).

Idag var mina byggare på plats och monterade kanaler bakom spisen ner i kanelen i källartaket (se bild 3).

Tyvärr tappade fläkten när den kopplats på kanalen typ all effekt och istället blir hela köket fyllt med os (se film)

Vad ska vi göra för att felsöka? Finns det någon typ av expertfirma som kunde komma ut och hjälpa oss med det?

Tack på förhand för alla tips/tankar/idéer!

Vänligen,
Fredrik
 
  • Induktionshäll med Siemens-logotyp, kastrull på, röd markerad silhuett av person reflekterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vänster: ventilationssystem i tak med synlig skada. Höger: spotlight i stenmur utomhus, vintertid med snö och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskin under installation, oavslutad elkoppling, ventilationsslang, träskåp, metallklämmor, silvertejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla vinklar och meter rör minskar effekten på fläkten rejält.
Står det något i fläktens manual om kanalens utformning? Exempelvis area, antalet vinklar och max kanallängd...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Enligt bruksanvisningen behövde jag dock ställa fläkten i grundinställningar på evakuering samt om jag ökade hastigheten till boost2 så blev resultatet lite bättre - både vad man ser inomhus och vad man kände blåste ut genom uteventilen. Det ser dock ut som mycket os fortfarande stiger uppåt.

Vilken typ av installatör/servicefirma kan sånt här? Jag är för grön...
 
A
K Kird3rf skrev:
Sida 39 här: [länk]

Jag är lekman men tycker inte jag har orimligt många böjar?
jo
 
Fläktens motor är förmodligen för klen, den orkar inte trycka ut luften.
 
S
Vad är det för diameter på rören? Har de satt någon backventil som hamnat fel?

Jag satte en klaffventil/ jalusiventil . Hade en fjäderbelastad backventil först men den funkade inte så bra. Ventil på vägg täckt med papper. Grått och beige, exteriördetalj, enkel konstruktion, urban miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören måste vara brandskyddsisolerade (min 30mm) i hela deras längd (även genom grunden och bjälklaget).
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad är det för diameter på rören? Har de satt någon backventil som hamnat fel?

Jag satte en klaffventil/ jalusiventil . Hade en fjäderbelastad backventil först men den funkade inte så bra.[bild]

Rören måste vara brandskyddsisolerade (min 30mm) i hela deras längd (även genom grunden och bjälklaget).
Tack för ditt svar - mycket hjälpsamt! Jag tror inte jag är alltför långt borta från din funktion - får ge det några middagslagningar och sedan återkomma.

Visst är det så att Siemens inte är behjälpliga med kanaldragningen utan jag måste hitta en annan firma som gör det? I så fall - vad söker man på? :)

Tack igen!
 
S sinuslinus skrev:
Vad är det för diameter på rören? Har de satt någon backventil som hamnat fel?

Jag satte en klaffventil/ jalusiventil . Hade en fjäderbelastad backventil först men den funkade inte så bra.[bild]

Rören måste vara brandskyddsisolerade (min 30mm) i hela deras längd (även genom grunden och bjälklaget).
Förresten - var menar du de skulle satt backventilen i så fall? Vi har denna ventil längst ut: https://www.luftbutiken.se/yttervaggshuvar/7217-yttervaggshuv-160-rostfri.html
 
O
En sak som skulle kunna skett är att ditt hus är för tätt för att suga in luften som fläkten vill suga ut.

Vad händer om du öppnar ett fönster i köket samtidigt som du kör fläkten? Blir det skillnad?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Provade med och utan öppet fönster. Tyvärr ingen skillnad... Gammalt dragigt hus så bör inte vara det som är problemet...
 
S
Hur långt är röret? Mitt rör är 3,5 m rakt 160 mm i grunden till en 90 graders böj upp genom bjälklaget och sen en slang i skåpet.
Öppet köksskåp, synliga eluttag och rörledningar, flexibel ventilationsslang, oavslutad renovering eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle testa att ersätta den där t-kopplingen med rensluckan till en 90 graderd böj. Du förlorar nog rätt mycket där.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Hur långt är röret? Mitt rör är 3,5 m rakt 160 mm i grunden till en 90 graders böj upp genom bjälklaget och sen en slang i skåpet.
[bild]

Jag skulle testa att ersätta den där t-kopplingen med rensluckan till en 90 graderd böj. Du förlorar nog rätt mycket där.
Tack för hjälpsamt svar!

Någon särskild 90graders böj? Skulle du i så fall kunna skicka en länk tack?

Och - är du nöjd med hur din slang i skåpet fungerar? Det känns intuitivt bättre än mina Siemens plaströr med två böjar eller vad tror du? Om du håller med får du himla gärna länka även slangen! Stort tack ☺️
 
Försöker tolka bilden med den platta kanalen. Vad är det vi ser? Går den direkt in i hällen, eller finns det en U sväng bakom kopplingen vi ser?

På installationsbilden i manualen är det totalt 2 krökar. Har du mer än 2 krökar? jag tror också att T - kopplingen med rensluckan ger problem.

Och lite Off topic, hur tänker du dig brandisoleringen? Jag tänker då på genomföringen i bjälklaget. Delen som går öppet under taket tror jag är OK.
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Fotot på svarta Siemens plastkanalen är tagen från där jag står och lagar mat med näsan mot spisen. (Med ryggen mot fasaden där uteventil sitter.)

Jag behöver komplettera med brandisolering. Därför jag tyckte den där slangen från Sinuslinus såg bra ut - eller feltolkar jag den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.