Hej på er!

Jag har en liten fundering rörande hur jag lämpligast ska dra vattenrören till TS.

Läste på "Säker vatteninstallation" att man ej ska dra rör genom bjälklag med golvvärme p.g.a risk för legionellatillväxt! Jag undrar hur många som inte drar rören i bjälklaget trots golvvärme ändå?

Själv hade jag tänkt att förlägga mina vattenrör till TS på mellanbjälklaget av betong. Därefter gjuta på ca 100mm EPS Cement (Som isolerar). Ovanpå EPS´n så ska vattenburen golvvärme gjutas in i golvspackel.

Mina frågor;

* Räcker EPS´n som tillräcklig värme isolering nedåt mot mina vattenrör om jag gjuter in dom i EPS? (Rör i Rör)

* Är det bättre att dra vattenrören upp i väggen, sedan genom taket (I det försänkta taket för takspottar), och sedan ner i nästa vägg till TS?
 
Jag antar att TS avser tvättställ.

Till att börja med är rikserna med legionella störst i duschen. Vad jag försått det liten risk att dricka vattnet, men farligt att andas in bakterierna.

Jga har precisis ställts inför liknande problematik.

Varför inte 5 cm EPS och 5 cm cemetbruk (t.ex. 0 - 8 mm)? Att gjuta in golvvärmen i isolerande betong verkar ju inte helt optimalt.
 
Såg nu att du tänkte spackla in rören ovanpå EPS Cementen och detta är antagligen OK. Rimligen borde också 75 mm EPS cement ge tillräckligt bra isolering för att några högre temp, men det beror också på hur god värmeavledningen är nedåt. Ligger det isolering under så kommer RiR:en ändå att bli varma.


Denna skrift kan kanske ge lite tips om farorna..

http://www.uponor.fi/upload/Documen...attensystem PEX/051103_broschyrlegionella.pdf
 
Tack för tipset SvenD! Mycket intressant läsning!

Jag tror nog att jag förlägger ledningarna mellan betongbjälklaget och EPS`n. Hoppas på isoleringsförmågan är tillräcklig.
(Den som fortfarande lever får se :) )

Mvh. Kim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.