Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt har grannen och tidigare ägare av grannens fastighet använt vägen dagligen sedan 80-talet. Borde inte de allmänna hänsynsreglerna då tolkas som att man ger grannen meddelande om att upphöra med det gamla bruket att använda vägen i god tid så att grannen har en chans att anlägga sin egen utfart. Vad är skälig hänsyn här? Ska vi gissa att rätten skulle finna 6 mån som skälig hänsyn och en månad som oskäligt kort tid? Så någonstans där emellan?
Denna rimlighetstid gäller för nedtagning av grenar etc. Detta är ju en avsevärt större olägenhet. Om man tex ger infon lagom till när snö och källe komemr. Så har man kanske inte ens rimlig tid för åtgärd med 6-8 månader. Finns säkert en mix av juridisk rimlighet och moralisk rätt. Då grannen helt blir av med möjlighet att ta sig till sitt hus, på ett sätt som varit möjligt i 40 år, och åtgärden kräver en hel del både planering och kostand. Så hade jag nog tyckt att man bör hitta en lösning med en betydligt generösare tidsplan. MAn kan oavsett rätt inte helt bortse från att den av tidiagare grannar anlagts gemensat öevr båda tomtgränserna, i samråd för att nyttjas till dessa två fastigheter. Man kan därför inte helt säkerställa att det inte skulla vara omöjligt att tvinga in ett officialsservitut, kosatr ju lite emr än ett lass grus, och ahn lär få svart på vitt att han har underhållsansvar. Så kanske inte den bäsat lösningen för grannen heller.
 
Claes Sörmland
M mojjen skrev:
Denna rimlighetstid gäller för nedtagning av grenar etc. Detta är ju en avsevärt större olägenhet. Om man tex ger infon lagom till när snö och källe komemr. Så har man kanske inte ens rimlig tid för åtgärd med 6-8 månader. Finns säkert en mix av juridisk rimlighet och moralisk rätt. Då grannen helt blir av med möjlighet att ta sig till sitt hus, på ett sätt som varit möjligt i 40 år, och åtgärden kräver en hel del både planering och kostand. Så hade jag nog tyckt att man bör hitta en lösning med en betydligt generösare tidsplan. MAn kan oavsett rätt inte helt bortse från att den av tidiagare grannar anlagts gemensat öevr båda tomtgränserna, i samråd för att nyttjas till dessa två fastigheter. Man kan därför inte helt säkerställa att det inte skulla vara omöjligt att tvinga in ett officialsservitut, kosatr ju lite emr än ett lass grus, och ahn lär få svart på vitt att han har underhållsansvar. Så kanske inte den bäsat lösningen för grannen heller.
Vad som bedöms som skäligt i rätten är i grund och botten tyckande från rätten. Det är en av de subjektiva delarna av vår rättsapparat.

När byggnadsnämnder beslutar om förelägganden så får man sällan så generösa tider... Vinter är inget hinder för grannen att anlägga en uppfart, det går utmärkt att schakta på vintern. Bara att ta in några offerter från markentreprenörer i områden och uppfart är fixat på några veckor.

Kan TS schakta så kan grannen schakta vid samma tidsperiod tänker jag.

Men om nu TS vill göra detta, varför balansera på gränsen. Ge 6 mån så finns hela vårvintern, våren, försommaren och sommaren att få detta utfört för grannen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Utan ha någon insikt i bakgrunden eller just den här situationen så får man ha förståelse för att folk har olika uppfattning om vad underhåll är. Likna det vid gräsmattan, det finns personer som ligger med nagelsaxen och klipper och det finns folk som klipper varannan månad. På samma sätt finns det personer som springer ut med skyffeln och salt vid första snöflingan och det finns folk personer som tänker att det där töar väl bort till helgen och rycker på axlarna.

Personligen hade jag inte gjort detta till en grej, det blir inte bättre för att du "markerar" mot grannen och säger att du skall gräva av uppfarten för du anser att de inte skött underhållet. Det är bättre att du bara informerar om att du kommer göra om uppfarten på din fastighet, bredda den och ordna till den och säg NÄR du kommer göra detta, t.ex. till våren/sommaren eller liknande. Och då att detta tyvärr kommer innebära att deras möjlighet att nyttja uppfarten på din tomt försvinner. Koppla det inte till att det är en bestraffning för dom.
 
  • Gilla
Morkl och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad som bedöms som skäligt i rätten är i grund och botten tyckande från rätten. Det är en av de subjektiva delarna av vår rättsapparat.

När byggnadsnämnder beslutar om förelägganden så får man sällan så generösa tider... Vinter är inget hinder för grannen att anlägga en uppfart, det går utmärkt att schakta på vintern. Bara att ta in några offerter från markentreprenörer i områden och uppfart är fixat på några veckor.

Kan TS schakta så kan grannen schakta vid samma tidsperiod tänker jag.

Men om nu TS vill göra detta, varför balansera på gränsen. Ge 6 mån så finns hela vårvintern, våren, försommaren och sommaren att få detta utfört för grannen.
Lite därför jag skriver ur juridisk och moralisk utgångspunkt..

Man kanske skall vara lite generös med tid om det inte ställer till det. Inte alls säkert att det som är en enkel match för TS som redan gått och planerat, budgeterat mm att ordna schakt och anläggning, är lika enkelt för grannen. Varken insatsmässigt eller ekonomiskt.

TS gör ändå en stor förändring på något som fungerat, på det stora hela i 40 år. men nu gnager då man är oense med underhåll. Det kan ju vara så att grannen är för lam med sin vilja, och TS för nitiskt med hur han vill ha det. En uppdelning kan ju då vara rätt väg att gå. Men man kan ju vara lite ödmjuk, då man oavsett rätt, är den som faktiskt tar det stora steget till förändring.

Båda verakr ju köpt sina fastigheter med förutsättning att det finns en gemensam uppfart av enkalre snitt (grusad).

Jag är mao på TS linje att han äger frågan, menjag hade, om det inte ligger annat groll i botten försökt jobba med en mer generös tidsplan. Där grävmaskinen kommer fram först när det steget måste tas. Inte som ett första tag för att markera. Skall han gräva av sin väg del, så behöver han nog oavsett säkerställa att det blir gjort på ett sätt så att grannes del av vägen som kvarstår behåller sin bärighet hela vägen ut i hans tomtgräns. Han kan mao inte göra en schaktning exakt på sin gräns, så grannens del börjar falla samman om han kör på den. Nu spekulerar jag bara , har verkligen inget som stödjer min syn, men tycker det är rimligt..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Varför hålla på och gräva? Montera ett staket, typ gunnebostängsel, vid tomtgränsen. Snabbt gjort och hindrar grannen att köra på din mark.

Om grannen river eller kör på det så blir det skadegörelse.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
RoTe
E Eld skrev:
Varför hålla på och gräva?
Du har förklaringen i tråden. Uppfarten är smal.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stubben90 skrev:
Har efter grannens dåliga uppförande och ovilja att sköta underhållet på uppfarten som vi delar bestämt mig för att gräva av den och bredda den på min sida för att få en egen uppfart. 2/3 av uppfarten ligger idag på min tomt och det finns inget servitut gällande denna uppfart. Finns det något som ändå skulle kunna hindra mig från att göra detta? Jag har godkänt från vägsamfälligheten att bredda min uppfart. Grannen kommer såklart behöva bredda sin med.
Om du gräver av vägen till grannen så gör du ett grovt lagbrott då du hindrar utryckningsfordon att ta sig till din granne. Men visst kan du gräva av och sedan får du ta straffet... go ahead, make his day.
 
Varför inte erbjuda grannen att du fixar breddning av hans infart (på enklast möjliga sätt) i samband med att du fixar din infart. Merkostnaden för dig borde inte bli mer än några tusenlappar om alla maskiner finns på plats. Då slipper du dela uppfart med grannen och grannsämjan blir bättre.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
B
S Steelnecks skrev:
Om du gräver av vägen till grannen så gör du ett grovt lagbrott då du hindrar utryckningsfordon att ta sig till din granne. Men visst kan du gräva av och sedan får du ta straffet... go ahead, make his day.
Med tanke på att detta är den juridiska delen av forumet, så antar jag att du har en källa till detta påstående?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Royne M Royne M skrev:
Varför inte erbjuda grannen att du fixar breddning av hans infart (på enklast möjliga sätt) i samband med att du fixar din infart. Merkostnaden för dig borde inte bli mer än några tusenlappar om alla maskiner finns på plats. Då slipper du dela uppfart med grannen och grannsämjan blir bättre.
Det är något att överväga :)

Royne M Royne M skrev:
Varför inte erbjuda grannen att du fixar breddning av hans infart (på enklast möjliga sätt) i samband med att du fixar din infart. Merkostnaden för dig borde inte bli mer än några tusenlappar om alla maskiner finns på plats. Då slipper du dela uppfart med grannen och grannsämjan blir
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Med tanke på att detta är den juridiska delen av forumet, så antar jag att du har en källa till detta påstående?
Det har jag fått reda på när jag pratade med polisen efter att en granne misshandelshotade mig efter att jag slyröjt efter min infartsväg. Lantmäteriet säger samma sak.
 
S Steelnecks skrev:
Om du gräver av vägen till grannen så gör du ett grovt lagbrott då du hindrar utryckningsfordon att ta sig till din granne. Men visst kan du gräva av och sedan får du ta straffet... go ahead, make his day.
Du kan vara helt lugn, jag har inte tänkt utföra ett överraskningsmomentet och ta skydd i mörkret och gräva av uppfarten mitt i natten utan förvarning. 6månaders varsel är ett förslag jag fått.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
S Steelnecks skrev:
Det har jag fått reda på när jag pratade med polisen efter att en granne misshandelshotade mig efter att jag slyröjt efter min infartsväg. Lantmäteriet säger samma sak.
Lantmäteriet utreder inte brott.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ska du nu stensätta så se till att göra det snyggt!
Denna uppfart kostade 1.500 kr per kvm för stenen och arbetet.
Gatstenar som är omlagda, byggarbetsplats, verktyg på marken, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person lägger stenblock för trädgårdsgång eller kant, arbete utomhus, sommar, stenläggning, gräsmatta, byggnad, klädd i shorts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Belagd uppfart med oregelbundna stenplattor, olika nyanser av grått och rött. Ser fuktig ut. Bakgrund visar byggnadsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En våt kullerstensuppfart med olika nyanser av brun och grå, troligen efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Stubben90 skrev:
Jag har haft tanken på att göra det ett tag även innan grannarnas dåliga uppförande, den tomtyta jag förlorar är idag döyta, en slänt ner mot vägen. Har haft tanken att jag vill göra en stenläggning vilket blir svårt då grannen inte ens vill betala för ett gruslass vilket uppfarten är i behov utav.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
S Stubben90 skrev:
Du kan vara helt lugn, jag har inte tänkt utföra ett överraskningsmomentet och ta skydd i mörkret och gräva av uppfarten mitt i natten utan förvarning. 6månaders varsel är ett förslag jag fått.
S Stubben90 skrev:
Lantmäteriet utreder inte brott.
Javisst, jag har ett liknande problem där jag bor där en granne äger marken som min infartsväg passerar, för 4 år sedan så var grannen hit och tyckte att vi använde vägen för mycket och då körde vi möjliigtvis tur & retur 4 dagar i veckan. Grannen försöker på alla sätt hindra oss att bo i vår fastighet då huset dom senaste 75 åren varit fritidshus. Huset är byggt i slutet av 1800 talet.
Efter forskning från min sida så fick jag reda på att vägen fanns här redan i slutet på 1700 talet, alltså innan laga skiftet och att vägen är en samfällighet skapad av 3 olika fastigheter tillsammans år 1876.
Vägen är 300 meter lång innan den kommer till vår tomtgräns och växtligheten är väldigt tät, så pass tät att större fordon såsom varuleveranser vägrar att köra in då växtligheten tar i hytten på lastbilarna.
Jag vill rensa bort träd som hindrar infart men när jag gjorde det så blev jag attackerad av grannen, nu är det ju faktiskt så att eftersom vägen är enskild väg och inte privat väg så får jag enligt lagen även rensa bort växtligheten och träd 200 cm ifrån vägkanten bara jag informerar markägaren, jag kapade kvistar som hängde in på körbanan !!! En privat väg ägs av en enskild fastighet, men en enskild väg ägs av en samfällighet, om min granne tycker att han kan ta lagen i egna händer och hindra mig så kan jag beställa in en lantmäteriförättning som kommer att garantera för mig att jag har en infartsväg, man har ju hört att det kan bli snuskigt dyrt, men det blir ju faktiskt så att andelsägarna får dela på kostnaden som lantmäteriet tar och det kan som sagt bli mycket dyrt.
Detsamma gäller din granne som även han kan ta in Lantmäteriet som utför en förrättning som garanterar hans infart, det betyder också att du blir av med marken som hans infartsväg ligger på.
 
  • Gilla
Maxwell70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.