Håller på att planera en utbyggnad.

Den kan vara 4.6m x 6.6m.

Tanken är att den skall innehålla ett kontor och ett teknikrum. En vattenmantlad kamin skall installeras i befintligt rum, på andra sidan väggen av tillbyggnaden. Teknikrummet behöver ha plats för ackumulatortank(ar), nätverksprylar, "hemmaserver", samt tänker även förberett för batterilaging.

Planritning av bostad med sovrum, vardagsrum, bad, kök och tillbyggnad markerad. Enkel, handritad skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintlig byggnad: Rummen som är märkta "sovrum" och "vardagsrum" är ursprungligen från 1840. Kök, bad samt ovanvåningen (med tre sovrum) är tillbyggnad från 70-talet. "Atelje" är tillbyggnad från 2001 och väggarna i öst och väst är fönsterpartier, den har ingen ovanvåning och är öppet i nock.

Tänker att tillbyggnaden inte skall vara öppen till nock för att spara energi, utan ha oinredd vind.

När gjorde tillbyggnaden 2001 förberedde man för ytterligare en tillbyggnad söderut, så väggen (murad) i söder har förberedda dörrhål (två stycken) murade i cellplast istället för leca. Man la även en kulvert som går upp brevid befintlig golvvärmefördelare och där jag tänker mig teknikrum.

Det måste gå att stänga till kontoret, men gärna också ha det öppet för att få den öppna känslan från ateljen, och behålla långa obrutna siktlinjer.

Tycker inte jag får till något bra.

Hur mycket plats behöver jag till teknikrummet? Man vill ju ha bra betjäningsavstånd och någerlunda framtidsförberett, men samtidigt inte slösa på yta.

Om bara öppnar den västra dörröppningen och låter teknikrummet gå längre västerut så känns det som det blir en väldigt smal passage?

Ideer? Tips? Tankar?
 
BirgitS
Har du funderat på att ha teknikrummet i nedre högra hörnet i stället?
Då slipper man den här korridorkänslan innan kontorsrummet och det rummet blir nog också mer lättmöblerat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du funderat på att ha teknikrummet i nedre högra hörnet i stället?
Då slipper man den här korridorkänslan innan kontorsrummet och det rummet blir nog också mer lättmöblerat.
Ville undvika det eftersom om det är uppe till höger så är förberett med rör, samt att rör-dragningen till kaminen bara blir rakt genom väggen. Men de sakerna går såklart att lösa på andra sätt, så kanske skall prova och se hur det blir på det hållet.

tack!
 
BirgitS
När det gäller teknikrummet så är det bra att ha de största sakerna mittemot den breda dörren så att det är lätt att transportera dem in och ut ur rummet. Nätverksprylar, server etc. behöver ju bara 1-2 hyllor som kan placeras ovanför något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.