Försöker koppla in en 230V radiator på en 400V ledning som redan används för ett gäng takspotar. Har kopplat mig till en fas (bruna) och till nollan (blå). Den bruna fasen försörjer redan 2 styck spotar, den svarta en styck spot och nollan används till alla tre spotar. Radiatorn fungerar bara när strömbrytaren till de två spotarna är på men efter ett tag slocknar spotarna varvid även radiatorn stängs av. Vad har jag gjort för fel?
 
Tommty
jadu...

för det första så har du med stor sannolikhet ingen 400v ledning. Snarare låter det som att du har enfas 230v som grenas upp i 2 tändtrådar varav du har kopplat in radiatorn på en tändtråd (?).

Inte mycket rätt om så är fallet.

Bilder behövs.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
jadu...

för det första så har du med stor sannolikhet ingen 400v ledning. Snarare låter det som att du har enfas 230v som grenas upp i 2 tändtrådar varav du har kopplat in radiatorn på en tändtråd (?).

Inte mycket rätt om så är fallet.

Bilder behövs.
Hej Tommty,

Tack för ditt svar. Tror faktiskt att det är en 400V ledning men jag kan ju mycket väl ha fel. Bifogar bilder. Skäms lite för hur rörigt det är i kopplingslådan men det är faktiskt inte jag utan en elektriker som kopplat in spotarna. Glömde nämna att de är kopplade till Plejd.
 
  • Närbild av händer som håller flexibla rörsystem för ledningar, otydlig teknisk miljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen anslutningsdosa med oisolerade kablar och skarvklämmor. Rörig och potentiellt osäker elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan vilka trådar har du mätt upp 400V? Normalt i bostäder använder man aldrig flera faser till belysningsgrupper. Slutade det att fungera permanent eller får du igång det igen? Om radiatorn bara fungerar med lampan tänd så har du inte kopplat den till fas utan tändtråd. Jag har ingen koll på plejd. Men om det finns en säkring i den så är den troligen inte dimensionerad för ett element. Den kan ha löst. Koppla ur elementet och sätt dig in i vad som är vad innan du provar igen.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Tack! Ja, inser att jag nog måste använda en elektriker för att lösa mitt problem. El är svårare än vad man (jag) tror.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
K Kuts skrev:
Tack! Ja, inser att jag nog måste använda en elektriker för att lösa mitt problem. El är svårare än vad man (jag) tror.
Ja och använd inte samma elektriker som tidigare så hoppas vi på mer yrkesstolthet.
 
Jag gissar att du kopplat radiatorn till Plejd och att Plejd har en skyddskrets som efter ett tag löser ut om effekten är för hög.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K Kuts skrev:
Tror faktiskt att det är en 400V ledning men jag kan ju mycket väl ha fel. Bifogar bilder.
Man tror aldrig någonting. Man mäter och kontrollerar.
Varken Plejd eller lampor går på 400 Volt, så varför har du dragit den slutsatsen?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Ja och använd inte samma elektriker som tidigare så hoppas vi på mer yrkesstolthet.
Inte bara yrkesstolthet som fattas i detta fall: man använder stutsar vid koppling flexrör till kopplingsdosa, även sockerbiten ser märklig ut i sammanhanget, mm. Jag betvivlar att en elektriker gjort det där.
 
  • Gilla
Rippen85 och 1 till
  • Laddar…
Och i just den kopplingsdosan kan man utan större besvär dra slangen ända in i dosan om man tar bort tätningen i dosan. Det vet var enda elektriker men kanske inte en amatör 😉
 
Blir man lurad av bilden?
 
  • Öppen eldosa med synliga kablar och skarvklämmor; oordnad kabeldragning. Risk för elektriskt fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.