Planerar att bygga om pannrummet till tvättstuga.

På golvet vill jag ha klinkers, har läst att det räcker att ha fuktspär ca 10cm upp på väggen


Väggarna är idag väldigt ojämna, går det bra att spackla dem (även ytterväggen) och sedan sätta väv och måla?

Behöver det vara någon speciell väv eller färg till väggarna?

Har även tänkt byta dörr och karm, vilket steg i renoveringen är det lämpligt att ta det?
 
Beskriv var i huset pannrummet ligger. I källar plan? Hur gammalt är huset och är pannrumet renoverat sedan det byggdes.

Några andra frrågor är
Hur gammal är golvbrunnen? Är huset dränerat nyligen.

Anledningen till dessa frågor är att det inte är säkert att det är lämpligt att lägga på ett tätskickt överhuvudtaget.
Om detta skall vara problemfritt så bör konstruktionen borga för att fuktuppträngningen underifrån blir begränsad. I annat fall är det bättre utan, så att golvet kan få "andas".

Vid renovering av min tvättstuga så: Dränerade jag om huset (behövdes ändå), isolerade/ventlerade grundmurarna under marknivå (isodrän tidiare fuktisolering med kallasfalt frästes bort så att väggen skulle kunna andas). Byte allt avlopp och isolerade golvet 20 cm med cellplast. Efter detta fick jag OK från två fuktexperter att täta hela golvet och ca 10 cm upp på vägg. I annat fall hade detta bara varit OK vid dusch och lokat runt golvbrunn. Kraven var extra höga eftersom jag passade på att gjuta in golvväme.

Om golvbrunnen är äldre än ca 20 år så bör/skall den bytas. Tidigare tror jag gränsen var 1987 men nu är de den är tidiagarelagt till1992. Osäker på årtalen.

Angående väggarna så antar jag att dessa är putsade. Om huset har några år på nacken och pannrummet ligger i källarplan så kan du ha bomt. Vanligen ca 0.5 m från golv och upp. Knacka bort allt som är bomt och putsa med Putsbruk C. Detta är ganska enkelt om man vet hur man gör, men i annat fall bör du anlita ett proffs, speciellt om du skall sätta plattor. Vissa ojämheter klarar man att justera vid plattsättningen men inte allt. Kraven beror delvis på plattornas storlek.

Om du ínte skall sätta plattorna själv så rådgör med plattsätteren så att han får ett underlag som funkar. Ett bra alternativ är att låta plattsättaren göra jobbet.

Jag gjorde mitt jobb 2002 och det har varit problemfritt sedan dess. Möjligen kan man ta en och annan genväg, men för mig betydde sista kronan/timmen mindre än att undvika ev. framtida problem.

Sven D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.