Jag har inget emot att sätta handfat lite lägre, 80 cm höjd på överkant är helt ok. Men om ni inte planerar att ha en tvättmaskin där och bara förbereda för det så går det ju bra att byta plats på KM och handfat. Måtten på badrummet gör att ni inte har så många andra alternativ..Det är dock inte omöjligt att en bygglovshandläggare hade godkänt ett handfat på långsidan, om mitten på handfatet är 1050mm från den vänstra väggen och KM där handfatet är nu, även om handfatet då skulle inkräkta lite på duschens frimått.

Hade rummet varit 3000x1700 hade ni haft en helt annan frihet.
 
  • Gilla
Dankerz
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
Jag har inget emot att sätta handfat lite lägre, 80 cm höjd på överkant är helt ok. Men om ni inte planerar att ha en tvättmaskin där och bara förbereda för det så går det ju bra att byta plats på KM och handfat. Måtten på badrummet gör att ni inte har så många andra alternativ..Det är dock inte omöjligt att en bygglovshandläggare hade godkänt ett handfat på långsidan, om mitten på handfatet är 1050mm från den vänstra väggen och KM där handfatet är nu, även om handfatet då skulle inkräkta lite på duschens frimått.

Hade rummet varit 3000x1700 hade ni haft en helt annan frihet.
Du säger att du inte har något emot att placera handfatet lägre, men vad tycker de som bor med dem sen då?
Daniel
 
Där vi gjort det har det varit uppskattat. Det är bara om alla i huset är riktigt långa som jag tycker 85cm som har blivit standard är bra. Jag är själv 185cm lång och tycker att 80-82 cm är bra! Små barn når själva och det blir mindre slask. Men om inget är hugget i sten så kanske du kan ha högre bröstning om du vill ha högre? Eller, om underkant fönsterkarm är 80, kan du sätta en 3cm stenskiva som går in i nischen och blir både fönsterbänk och toppskiva med underlimmat handfat? Då hamnar du på 83 cm över färdigt golv.
 
J Grisbacka skrev:
Där vi gjort det har det varit uppskattat. Det är bara om alla i huset är riktigt långa som jag tycker 85cm som har blivit standard är bra. Jag är själv 185cm lång och tycker att 80-82 cm är bra! Små barn når själva och det blir mindre slask. Men om inget är hugget i sten så kanske du kan ha högre bröstning om du vill ha högre? Eller, om underkant fönsterkarm är 80, kan du sätta en 3cm stenskiva som går in i nischen och blir både fönsterbänk och toppskiva med underlimmat handfat? Då hamnar du på 83 cm över färdigt golv.
Aha jag trodde standard var högre. mer som i kök 90cm. vi är inte långa men det gamla kök vi lever i nu är ändå lite lågt.
rummet är inte byggt men ytterväggar och fönster är så därför går det inte att justera just bröstningen. Jag har också funderat på om man sätter ett fristående handfat som står mera i eller på en kommod eller modul så kanske det gör mindre om den sticker upp mer... än om det är av en mer normal typ. som bilden?
 
  • Modernt badrum, vit skålformad handfat, kromkran, spegel, vita vägstycken, minimalistisk design, ljus inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
D Dankerz skrev:
Aha jag trodde standard var högre. mer som i kök 90cm. vi är inte långa men det gamla kök vi lever i nu är ändå lite lågt.
rummet är inte byggt men ytterväggar och fönster är så därför går det inte att justera just bröstningen. Jag har också funderat på om man sätter ett fristående handfat som står mera i eller på en kommod eller modul så kanske det gör mindre om den sticker upp mer... än om det är av en mer normal typ. som bilden?
Jag förstår! Nej i kök tycker jag också att t.o.m. 90 är lite lågt, där är vi ofta på 93 nu för tiden, men man spenderar ju långt mycket mer tid vid en köksbänk än vid ett handfat. Det handlar väl också lite om prioriteringar utifrån givna förutsättningar, vad blir bäst för rummet som helhet?

En lösning likt bilden kan funka, jag blir lite nervös av allt för många olika höjder intill varandra dock - en på kommoden, en på fönsternischen och en på överkant handfat, kan bli rörigt, men det beror ju helt på hur produkterna och rummet i stort ser ut. Det finns ju också lösningar med halvt nedsänkta handfat som skulle kunna vara aktuella, med kommoden i höjd med fönsterbänken och en lite lägre handfatskant som sticker upp, typ Haven/Tapwell eller liknande.

https://bhgst.imgix.net/pimages/v47...g?auto=format,compress&w=414&h=414&dpr=2&q=30
 
BirgitS
D Dankerz skrev:
Aha jag trodde standard var högre. mer som i kök 90cm. vi är inte långa men det gamla kök vi lever i nu är ändå lite lågt.
När vi renoverade badrummet satte vi kommoden på 90 cm. Jag (normallång) tycker det är onödigt högt, men sambon är över 190 cm (väldigt långt ner att böja sig när man ska spotta ut tandkrämen t.ex.) så det är en kompromiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.