B
Ett extra eluttag behövs i ett rum där det är lite fattigt med eluttag. Är det "ok" att dra ca 70 cm flexslang i glipan mellan parkett och väggens gipskant (gips + renoveringsgips, dvs 19 mm)? Sista biten upp mot apparatdosa sedan i kort spår i gips och sedan bakom gipsen.
 
Går bra, bara att slangen liksom sjunker ner, så inte spikning av sockeln ställer till det, med att spik går igenom slangen. Bara gör som du tänker. Men då ska slangen gå in i dosan du tar ut den från.
 
B
J jonaserik skrev:
Går bra, bara att slangen liksom sjunker ner, så inte spikning av sockeln ställer till det, med att spik går igenom slangen. Bara gör som du tänker. Men då ska slangen gå in i dosan du tar ut den från.
Slangen går obruten mellan apparatdosorna, dock antagligen 11 mm slang.

Absolut, slangen hamnar helt under gipsen i höjdled. Dock blir det ett vertikalt spår i gipsen över liggande spikregel, men detta är ju rakt nedanför eluttag så jag tänker att det är ok, dvs det är uppenbart att man inte ska spika rakt nedanför eluttag?
 
Den slangen är högst troligt inte godkänd för elinstallation. Flexslangen du ska använda är 16mm och passar då i dosorna.

Är dessutom tveksam till sådan förläggning, det skriker hempul lång väg.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den slangen är högst troligt inte godkänd för elinstallation. Flexslangen du ska använda är 16mm och passar då i dosorna.

Är dessutom tveksam till sådan förläggning, det skriker hempul lång väg.
Nu var det inte en 19 mm slang, utan platsen är 19 mm, sen det med hempul så det skriker om det, som du säger, hur skulle en elektriker eller du själv göra.
 
B bygges skrev:
dock antagligen 11 mm slang.
Som sägs, det ska vara 16 mm flex för det det och inte mindre
 
Ska man gipsa om väggen kan man ju lika gärna öppna upp den och lägga slangen inne i väggen, så blir det som "vanligt", det är ju alltid bättre att göra "som vanligt" än ha "speciallösningar".
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
B
Visst är det hempul men det är det nog varstans hemma hos elektriker också. Har just nu ingen lust att riva vägg bara för att borra hål i stående reglar.
J jonaserik skrev:
Som sägs, det ska vara 16 mm flex för det det och inte mindre
Ja det går att lägga 16 mm på spånskivan men för de 5 cm fräsning i gips över liggande spikregel blir det knepigt med 16 mm.
 
B bygges skrev:
Visst är det hempul men det är det nog varstans hemma hos elektriker också. Har just nu ingen lust att riva vägg bara för att borra hål i stående reglar.

Ja det går att lägga 16 mm på spånskivan men för de 5 cm fräsning i gips över liggande spikregel blir det knepigt med 16 mm.
Finns igen genväg, går det att hugga ut så slangen får plats, annars en utvändig ledning på sockeln.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
B bygges skrev:
Visst är det hempul men det är det nog varstans hemma hos elektriker också. Har just nu ingen lust att riva vägg bara för att borra hål i stående reglar.

Ja det går att lägga 16 mm på spånskivan men för de 5 cm fräsning i gips över liggande spikregel blir det knepigt med 16 mm.
Då låter det som utanpåliggande är det enda alternativet för dig. Så slipper du hamna i tråden ”Värsta elkopplingen”.

https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen-nya-traden.415198/
 
  • Haha
avh67f
  • Laddar…
B
mexitegel mexitegel skrev:
Då låter det som utanpåliggande är det enda alternativet för dig. Så slipper du hamna i tråden ”Värsta elkopplingen”.

[länk]
Schysst bemötande. Har du möjlighet att länka till de byggregler som specificerar minst 16 mm flexslang?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
B bygges skrev:
Visst är det hempul men det är det nog varstans hemma hos elektriker också. Har just nu ingen lust att riva vägg bara för att borra hål i stående reglar.

Ja det går att lägga 16 mm på spånskivan men för de 5 cm fräsning i gips över liggande spikregel blir det knepigt med 16 mm.
Man behöver ite riva hela väggen utan bara såga ur "luckor" så att man kommer åt att trä slangen. När det är gjort sätter man tillbaka dom ursågade "luckorna".
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B bygges skrev:
Schysst bemötande. Har du möjlighet att länka till de byggregler som specificerar minst 16 mm flexslang?
Det kanske saknades en smiley. Men min poäng är att om man ändå gör något så gör man det rätt från början och med rätt material. Vi har själva fått röja upp i vårt hus efter föregående ägares eldragningar som använde just 11mm-bilslang som inte är avsedd för elinstallation.

Du har själv frågat om det är OK att göra som du tänkt och det korta svaret är nej, eftersom den slangen inte är godkänd. Det är inte diametern som är problemet utan att slangen inte uppfyller de godkännanden som ställs på en dylik slang. Det handlar bland annat om isoleringsförmåga och brandkrav. Jag ser också problem att ansluta slangen på ett godkänt sätt till dosorna eftersom stosarna är 16 eller 20mm.

En bra startpunkt för vidare läsning är elinstallationsreglerna och tillhörande standarder.

Nu förutsätter jag dock att du tänker dig dra FQ-tråd i slangen och inte tex kabel som är godkänd för direktförläggning i vägg, men oavsett är det ändå som @elmont skriver.
 
B
mexitegel mexitegel skrev:
Det kanske saknades en smiley. Men min poäng är att om man ändå gör något så gör man det rätt från början och med rätt material. Vi har själva fått röja upp i vårt hus efter föregående ägares eldragningar som använde just 11mm-bilslang som inte är avsedd för elinstallation.

Du har själv frågat om det är OK att göra som du tänkt och det korta svaret är nej, eftersom den slangen inte är godkänd. Det är inte diametern som är problemet utan att slangen inte uppfyller de godkännanden som ställs på en dylik slang. Det handlar bland annat om isoleringsförmåga och brandkrav. Jag ser också problem att ansluta slangen på ett godkänt sätt till dosorna eftersom stosarna är 16 eller 20mm.

En bra startpunkt för vidare läsning är elinstallationsreglerna och tillhörande standarder.

Nu förutsätter jag dock att du tänker dig dra FQ-tråd i slangen och inte tex kabel som är godkänd för direktförläggning i vägg, men oavsett är det ändå som @elmont skriver.
Jag tvivlar inte på att det kan vara som du skriver utan eftersökte endast källa. Bör man istället använda mantlad kabel att spackla in dessa 5 cm i vägg? Ja självklart vill man göra mest rätt, men har också fått rätta till olika saker av elektriker i efterhand så det skarvas väl även där. Nu handlar det inte om dragning i ett helt hus utan endast ett uttag men jag skall fundera om jag ska ta ned väggen..
 
Nej, dra inte någon kabel utan använd slang och tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.