Ritar på en 78 m2 stor tillbyggnad enligt nedan och som många andra läst riktpriser på 25-35tkr per m2. Efter ett par större husrenoveringar så tänker vi att skulle kunna våga oss på att göra en del själva och "bara" köpa en vädertätt tillbyggnad men helst med badrummet då vi ändå inte kommer kunna göra det själva

Jag tänker att vi står för rivning men sen behöver vi hjälp med
Schaktning / markarbete (tror egentligen att vi skulle klara detta själva alt med egen entreprenad). Ingen sten/berg i marken här.
Platta på mark med golvvärme (befintligt LVVP ska klara utökningen) + anslutning av vvs och dränering
Stomresning inkl fönstersättning så det blir vädertät fasad
Takläggning (papp) och anslutningar till befintlig fasad
Badrummet standard med kakel exkl vitvaror /inredning

Ska man ändå räkna 25tkr / m2 eller finns det riktpriser för detta omfånget? Risken är väl att det drar iväg och i så fall kommer vi nog att plocka bort matsalsdelen och då är vi nere på drygt 50m2.

Och primärt. Är vädertätt något definierat eller hur specar vi detta i kontakt med byggare?

Arkitektritning av en våningsplan; innehåller sovrum, kök, vardagsrum, WC och måttagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du hittar en riktigt bra snickare/byggare, så kan det bli betydligt billigare.

Som exempel: Vi byggde ut fritidshuset, lät en snickare vi anlitat förut bygga på löpande räkning. Vi byggde ut 30 kvm. Kostnad till snickaren blev ca 300 000. Då var det färdigt till nivån isolerat och gipsskivor på väggar och tak. Nu var detta ett fritidshus, så inte helt jämförbart. Du har dyrare grundläggning, och högre krav på isolering. Dessutom inget med VA i utyggnaden för oss.

Jag lät gräva för plintar med en lokal grävfirma, det plus ett lass mackadam kostade ca 10 000. Vi passade då också på och grävde för en del nya dagvattenledningar bort från huset. Jag gjöt själv plintarna. Utöver utbyggnaden bytte snickaren också tak på övriga byggnaden, totalt ca 100 kvm nytt tak, inom de 300 000. Jag köpte en del material själv, totalt kanske 25 - 30 000. Ex. två fönster från Bauhaus.

Sedan har vi spacklat, målat och lagt parkett plus diverse lister, monterat en innerdörr. Totalt ca 35 000.
 
Vi har byggt ut 115kvm förra året där vi anlitade hantverkare för gjutning av grund med golvvärme, stomme, tak och papp. Gick på strax under miljonen.
Med i det priser är också fönster, lertegel och panelbrädor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.