Jag har tyvärr krossat en lampa med lampolja på min oljade parkett :( nu är det en stoooor fläck där. Finns det någon som har tips på hur man kan gå bort den?
Testade bikarbonat över natten men det blev inte bättre…
 
  • Trägolv med skugga, möjlig vätskeutspillning, övergång mellan två rum, kabel synlig, del av vit matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Oj då. Trät ser ut att ha sugit åt sig lampoljan rätt rejält. Det där får du nog inte bort utan att slipa och behandla golvet på nytt.
 
  • Gilla
Rebudd och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Rebudd
  • Laddar…
H
Rebudd Rebudd skrev:
Jag har tyvärr krossat en lampa med lampolja på min oljade parkett :( nu är det en stoooor fläck där. Finns det någon som har tips på hur man kan gå bort den?
Testade bikarbonat över natten men det blev inte bättre…
Testa på en liten bit med oxalsyra. Du kan även testa med sugande trasa och ett varmt strykjärn.
Beror ju hur långt ner lampoljan har gått ner i trät. Värt en test iallafall.
När du har oljade golv, tvätta alltid med vitsåpa i vattnet och använd inte microfibertrasa.
Såpan blir en bra barriär för ytan, jag tappade ut 1-2 dl lackfärg, slevade upp färgen och torkade med våra trasor, ingen färg syntes, inte ens i springorna, golven är ca 10 år. Trodde ju att nu är det slipning av golvet men det behövdes ju inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rebudd
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Testa på en liten bit med oxalsyra. Du kan även testa med sugande trasa och ett varmt strykjärn.
Beror ju hur långt ner lampoljan har gått ner i trät. Värt en test iallafall.
När du har oljade golv, tvätta alltid med vitsåpa i vattnet och använd inte microfibertrasa.
Såpan blir en bra barriär för ytan, jag tappade ut 1-2 dl lackfärg, slevade upp färgen och torkade med våra trasor, ingen färg syntes, inte ens i springorna, golven är ca 10 år. Trodde ju att nu är det slipning av golvet men det behövdes ju inte.
Det låter värt att testa! Både oxalsyra och trasa/strykjärn. Ska trasan vara torr eller fuktig? 😬 men det kanske är på nya fläckar detta hände för 24 timmar sedan
 
H
Rebudd Rebudd skrev:
Det låter värt att testa! Både oxalsyra och trasa/strykjärn. Ska trasan vara torr eller fuktig? 😬 men det kanske är på nya fläckar detta hände för 24 timmar sedan
Prova på en liten bit först med oaxalsyra.
Tänker torr trasa och att värmen kan värma upp oljan så att den kan sugas upp, å andra sidan så gör fukten att att trät luckras upp och på så sett kan komma åt oljan bättre, lägg på lite vatten i några minuter och sen ta en torr trasa och strykjärn. Jag skulle prova mig fram med olika metoder, en liten bit i taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.