Så, jag vet att det normalt är 4,5 meter från tomtgräns som gäller om man inte har medgivande från grannen.

Men nu har jag ett medgivande enligt följande;
"Avstånd vägg till vägg ska vara minst 1 meter".
I praktiken kommer då taket, inklusive hängränna, att vara närmre grannhuset än 1 meter.

Nu är min fråga; måste man enligt lag hålla ett visst avstånd även om jag har grannens medgivande, och i så fall vilket?

Tack för er input!
 
BirgitS
oskar8889 oskar8889 skrev:
Nu är min fråga; måste man enligt lag hålla ett visst avstånd även om jag har grannens medgivande, och i så fall vilket?
Nej
Det är ju mer för din egen skull så att du och framtida ägare kan underhålla väggen, taket och hängrännan utan att gå på grannens tomt. Sen är det en brandskyddsfråga så man kan behöva bättre brandskydd om det är nära.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tackar! Finns det någon standard för avstånd eller åtgärder avseende det ev brandskyddet?
 
oskar8889 oskar8889 skrev:
Tackar! Finns det någon standard för avstånd eller åtgärder avseende det ev brandskyddet?
Ja det finns rätt stora "avhandlingar" om det.

Men ofta räcker det med att du har dubbelgips i den vägg som är mot grannhuset, och inga fönster eller andra öppningar. Det finns visserligen godkända fönster men de är dyra.

För en friggebod tror jag egentligen inte att det finns formella krav på brandskydd. Men det är väl vettigt att försöka uppfylla brandsäkerheten ändå.

När det gäller grannemedgivandet, så bör du nog se till att du har det lite tydligare än du skriver här ovan. Du bör ha en ritning av huset, åtminstonde en skiss där fasadlängd framgår och takhöjden. Med grannens medgivande skriftligt Och en situationsplan där man ser var byggnaden skall stå. Både avstånd till tomtgränsen, och placeringen utefter gränsen. annars finns en risk att någon (grannen, senare ägare, framtida arvingar...) kan hävda att det var inte sååå man trodde det skulle se ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi talar i mitt fall om en mindre villatomt. "Omedelbar närhet" tolkas så vitt jag förstår det som att du har det på den del av tomten som kan anses utgöra trädgård. Avstånd varierar, men under 30 meter är generellt ok!
 
S
Är de samma regler för position för friggebod såsom attefall?
 
Var noga att diskutera snöras/regnskvätt osv för att minimera framtida fejder.

Om väggen är 1 m ifrån varandra betyder det att takutsprången/hängrännor slår i varandra?

/ATW
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Var noga att diskutera snöras/regnskvätt osv för att minimera framtida fejder.

Om väggen är 1 m ifrån varandra betyder det att takutsprången/hängrännor slår i varandra?

/ATW
Nej, det kommer vara ca 80 cm emellan.
jag bor i Skåne så snöras är knappt en faktor, takten är också endast 10 kvm.

Har inte tänkt på regnskvätt, men samtidigt så känns det orimligt att grannen i efterhand ska kunna ställa några krav. De har ju godkänt placeringen.
 
Kan du inte placera boden 20 cm längre in på din tomt så slipper du fundera på om det blir rätt eller ej?
 
  • Gilla
Kjol och 5 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Kan du inte placera boden 20 cm längre in på din tomt så slipper du fundera på om det blir rätt eller ej?
Det kan jag. Jag undrar mest om det finns regler om minimum avstånd.
 
I princip kan du bygga den på tomtgränsen om grannen går med på det. Dock kan det bli problem i framtiden om du vill måla väggen som står i tomtgränsen. EN lösning är att ordna ett avtalsservitut i sambande med bygget som ger rätt att underhålla från granntomten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu ligger grannens boningshus hela vägen ut i tomtgräns, så därför det kommer vara 1 meter från, så vi kommer in mellan och kan måla och underhålla.
 

Bästa svaret

Låter ju lite då som att grannen kräver tillgång till 1 meter av din mark för att kunna underhålla sin egen fasad än att grannen vill ha din friggebod en meter in för lite generella avstånd men det är väl en annan frågeställning....

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/

En friggebod, det vill säga en komplementbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter som placeras i anslutning till ett småhus, behöver inte uppfylla reglerna som finns i BBR 5:61. Däremot gäller fortfarande övriga regler i BBR. En friggebod kräver varken bygglov eller anmälan. Däremot krävs tillstånd av grannen om friggeboden ska placeras närmre tomtgräns än 4,5 meter
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Låter ju lite då som att grannen kräver tillgång till 1 meter av din mark för att kunna underhålla sin egen fasad än att grannen vill ha din friggebod en meter in för lite generella avstånd men det är väl en annan frågeställning....

[länk]

En friggebod, det vill säga en komplementbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter som placeras i anslutning till ett småhus, behöver inte uppfylla reglerna som finns i BBR 5:61. Däremot gäller fortfarande övriga regler i BBR. En friggebod kräver varken bygglov eller anmälan. Däremot krävs tillstånd av grannen om friggeboden ska placeras närmre tomtgräns än 4,5 meter
Gott. Där har vi det definitiva svaret antar jag. Då ska jag bara dubbelkolla kartorna så grannen inte äger en bit mark runtom huset, men det verkar inte som det.

Spaden i jorden, tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.