Hej.

Har ett överflöd av eluttag i mitt sovrum. Ett sitter högt hyfsat höft upp mitt på väggen där jag har sängen ståendes. Kan man ta bort det och proppa igen det? Vad behöver jag till det?
 
Enklaste är doslock och kopplingsklämmor (wago t.ex). Om inget är vidarekopplat från uttaget skulle du kunna dra ut trådarna därifrån dom kommer (ett annat uttag eller dosa) och sen bygga igen det.

Stäng av strömmen och öppna upp uttaget och ta en bild så är det lättare att ge råd.
 
Det går ju att proppa på lite olika sätt.

Enklast är att ta bort det och sätta ett doslock över. Dert behöver då vara ett doslock med skruvar om det sitter så lågt som det låter här (får inte gå att ta bort utan verktyg).

Om du monterar bort uttaget, (börja med att stänga av strrömmen till det, ex. bryt med säkringen i elcentralen som försöjer det uttaget, kontrollera att det verkligen blev avstängt). Å lossa trådarna som går till uttaget, och isolera dem, ex med en kopplingsklämma typ wago (finns på jula, clas oholson etc), det finns många varianter på klämmor.

Det är tänkbart att det finns vidarekoppling från uttaget till fler uttag. I så fall har du fler trådar i dosan. Ex. två bruna, stå blå, två gulgröna. Som är ihopkopplade i uttaget (parvis), dessa måste då fortfarande vara ihopkopplade efter borttagandet. Det görs lämpligen med samma typ av kopplingsklämma.

I det enkla fallet har du 3 trådar till uttaget, en fasledare (ström från elcentralen) som är brun, om huset är någorlunda nytt. En neutralledare (ström tillbaka till elcentralen) som är blå om huset inte är jättegammalt. Och en skyddsjord som skall vara gröngul, om inte huset är antikt. Skyddsjorden finns inte i lite äldre hus (blev obligatorisk först i början av 90 talet)

Det finns mer att tänka på. Väljer du den här metoden så fråga mer här.

Alternativt kan man ta bort dosan helt. Lokalisera var trådarna kommer ifrån (en annan eldosa i rummet). Dra ut trådarna, och fyll dosan med ex. gipsbruk eller husfix, spackla över och måla om väggen. Detta går inte om det finns en vidarekoppling i dosan. I så fall måste man riva upp väggen, och dra om elrören så att de är ihopkopplade utan dosa inne i väggen.
 
H hempularen skrev:
Enklast är att ta bort det och sätta ett doslock över. Dert behöver då vara ett doslock med skruvar om det sitter så lågt som det låter här (får inte gå att ta bort utan verktyg).
Vore det ett alternativ att bara ta bort den yttre delen av uttaget och skruva ett täcklock över den infällda delen? Då behöver man inte röra inkopplingen.
 
A alfista skrev:
Vore det ett alternativ att bara ta bort den yttre delen av uttaget och skruva ett täcklock över den infällda delen? Då behöver man inte röra inkopplingen.
Nej, det finns inga såna lock och det kommer in vara säkert
 
A alfista skrev:
Vore det ett alternativ att bara ta bort den yttre delen av uttaget och skruva ett täcklock över den infällda delen? Då behöver man inte röra inkopplingen.
Utan att veta vad reglerna säger så tycker jag det är ett sämre alternativ.

Skrivar jag loss ett vägguttag är det relativt petsäkert om man inte anstränger sig för att ta på spänningssatta delar.

Skruvar man bort ett täcklock är det mycket större exponering mot spänningssatta delar om man bara har den inre delen av uttaget kvar.

Rätt väg verkar vara att ta bort uttaget i sin helhet och ersätta med wago's + täcklock.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Rätt väg verkar vara att ta bort uttaget i sin helhet och ersätta med wago's + täcklock.
Så hade jag definitivt gjort själv, men det är också en operation jag personligen känner mig trygg med att utföra, oaktat behörighetskrav.
Känner sig TS också trygg med det är det tveklöst den lösning jag skulle rekommendera.
MathiasS MathiasS skrev:
Skrivar jag loss ett vägguttag är det relativt petsäkert om man inte anstränger sig för att ta på spänningssatta delar.

Skruvar man bort ett täcklock är det mycket större exponering mot spänningssatta delar om man bara har den inre delen av uttaget kvar.
Jag kanske missförstår dig, men jag ser inte skillnaden. Den infällda delen exponeras väl lika mycket oavsett om det jag tar bort är ett täcklock eller den yttre delen av ett uttag? Du kan väl inte plocka ut uttaget i sin helhet utan att ha bort den yttre delen först?
(OK, en skillnad är att man förväntar sig finna väl isolerade prylar när man skruvar bort ett täcklock)
 
A alfista skrev:
Jag kanske missförstår dig, men jag ser inte skillnaden
ja du har rätt, man måste ju dela på vägguttaget när man tar loss det så det kanske inte är så stor praktiskt skillnad. Men, bakom ett täcklock skulle inte jag vilja hitta strömförande delar exponerade. Tar man isär ett vägguttag är det kanske förväntat. Men jag håller med om att mitt resonemang inte var helt logiskt.
 
G Glastjejen skrev:
Hej.

Har ett överflöd av eluttag i mitt sovrum. Ett sitter högt hyfsat höft upp mitt på väggen där jag har sängen ståendes. Kan man ta bort det och proppa igen det? Vad behöver jag till det?
Beroende hur uttaget sitter, i förhållande till sängen, så skulle jag iaf fundera på att konvertera det till en strömbrytare för taklampa, fönsterlampa eller liknande.

Eller någon kontrollpanel för smart home utrustning.

Jättesmidigt att kunna hantera sånt efter man gått och lagt sig 😉
 
Tack alla för tips. Eluttaget sitter mitt bakom sängen i höjd med där sängen tar slut på höjden, vilket gör att jag inte kan få sängen ståendes platt mot väggen och därav har ingen som helst användning för det. Är ett äldre hus jag bor i så får stänga av strömmen och kolla vad som finns bakom uttaget
 
Om det ändå döljs av sängen, så finns det ingen anledning att spackla igen det. Kör med täcklock.

Finns det ingen vidarekoppling så är det oerhört lätt att bara isolera ändarna med en kopplingsklämma (en per tråd, de har plats för två eller fler trådar, men de är internt ihopkopplade, egentligen avsedda att skarva ihop trådar).
 
  • Gilla
Glastjejen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.