Hej!

Har ett hus från 1975. Funderar på vid renovering att regla upp och tilläggsisolera med 45 mm. Frågan är då om jag behöver tänka på daggpunkten eller om den mängden isolering inte påverkar. Isolering i yttervägg idag är nog inte mer än 95 mm. Ångspärr finns i befintlig vägg.

Planen är isf att regla upp, isolera, ångspärra sedan skivmaterial. Eller behövs inte ångspärr i tilläggsdelen?

Funderade även på om man kan ta upp hål i befintlig vägg ner till isolering genom ångspärr för att luft ska kunna flöda igenom till den nya konstruktionen för att slippa eventuell daggpunktsproblematik. Då sätter man då ny ångspärr i tilläggskonstruktionen.

Vad är era tankar?
 
S
Inte värt risken. Våra ytterväggar är också isolerade 90mm.

Ångspärren ska vara 1/3 in i väggenom jag inte minns fel vilket blir exakt isåfall. Men befintliga isoleringen har säkert massa defekter som ställer till det. T.ex är våra väggar jättedåligt isolera vid alla eldosor… istället för att göra rum för dosorna då la man en tunnare isolerakiva på 60x30cm så vid varje eldosa kanske vi har 45mm istället..
 
R
N Nilzons skrev:
Hej!

Har ett hus från 1975. Funderar på vid renovering att regla upp och tilläggsisolera med 45 mm. Frågan är då om jag behöver tänka på daggpunkten eller om den mängden isolering inte påverkar. Isolering i yttervägg idag är nog inte mer än 95 mm. Ångspärr finns i befintlig vägg.

Planen är isf att regla upp, isolera, ångspärra sedan skivmaterial. Eller behövs inte ångspärr i tilläggsdelen?

Funderade även på om man kan ta upp hål i befintlig vägg ner till isolering genom ångspärr för att luft ska kunna flöda igenom till den nya konstruktionen för att slippa eventuell daggpunktsproblematik. Då sätter man då ny ångspärr i tilläggskonstruktionen.

Vad är era tankar?
Jag hade tagit bort den gamla ångspärren helt innan man bygger på mer, när det är så lite isolering som 95mm så hade jag lagt den nya ångspärren innanför skrivningen som du skriver för att ha den så nära den varma sidan som möjligt..
Det så kallade 1/3 måttet är inget ska, utan änvänds som ett Max mått om hur långt in ångspärren bör monteras..men det bästa är att ha den så nära skivan som möjligt om man har bara 140mm isolering totalt…
 
Redigerat:
S SueCia skrev:
Ångspärren ska vara 1/3 in i väggenom jag inte minns fel vilket blir exakt isåfall.
Den kan vara upp till en tredjedel in i väggen.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Walle85
Vi hade samma förutsättningar, 70-talshus med ca 95 mm isolering. Rev alla ytterväggar invändigt och bytte ut den gamla plasten, sen på med ett lager 45 reglar och isolering som blev vårt installationsskikt där vi sedan drog om all el för att sedan sätta upp nya skivor (invändigt ytskikt). Passade även på att laga gamla isoleringen på vissa ställen och regla upp det nya omlott för att få så få köldbryggor som möjligt.

Hittade ett äldre inlägg där jag postat några bilder.
https://www.byggahus.se/forum/threa...asad-och-tillaeggsisolera.497898/post-5379924
 
Redigerat:
  • Gilla
Nilzons
  • Laddar…
Jag har gjort liknande som dig men använt Isovers Ångbroms istället för plast. Jag hade iofs ingen plast innan utan nån typ av tjärpapp. Är det inte för mycket jobb är det bättre att riva ner den gamla plasten och sen plasta på den nya 45an
 
När det gäller 1/3 in i väggen måste man tänka till, för det gäller dagens tjocklek på väggar. 1/3 del in i en 95+45 vägg kan bli katastrof, daggpunkten kan hamna på fel sida om plasten, extra kritiskt om huset har dålig ventilation.
Om man flyttar in plasten/ångbroms måste man även se till att få tätt med befintlig plast i taket, eller även byta den.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.