Råkade höra på P1 där det togs upp att inom kort måste alla elnätbolag införa tidsberoende elnätsavgifter. Dvs på höglasttimmar (vardagar 07-09 och 16-18) måste elöverföringen vara dyrare. Jag reagerade väldigt mot ordvalet i sändningen som var ungefär så här ”Villaägare som vägrar att anpassa sig kommer att få c:a 20% högre elkostnader”

Jag har av mestadels politiska skäl avstått timpris och har t.o.m. fastpris för tillfället. Men på detta sätt kommer man ändå kunna klämma åt de som vägrar inse ”sitt eget bästa”. Ett par reflektioner:

1. Ett sådant tvingande beslut måste väl vara taget i riksdagen? Har verkligen Tidö-gänget hittat på detta? Eller är det någon form av C-Mp-aktivism i någon myndighet?

2. Jag är ensamstående pappa till två barn, bor i villa och jobbar 8-16 på vardagar. Om vi skall ”anpassa oss” så måste jag laga gröten före 07 och kvällsmaten efter 18. Är det rimligt att vanliga familjer skall krångla till sina liv in absurdum pga elnätets brister?
 
G Galten skrev:
Råkade höra på P1 där det togs upp att inom kort måste alla elnätbolag införa tidsberoende elnätsavgifter. Dvs på höglasttimmar (vardagar 07-09 och 16-18) måste elöverföringen vara dyrare. Jag reagerade väldigt mot ordvalet i sändningen som var ungefär så här ”Villaägare som vägrar att anpassa sig kommer att få c:a 20% högre elkostnader”

Jag har av mestadels politiska skäl avstått timpris och har t.o.m. fastpris för tillfället. Men på detta sätt kommer man ändå kunna klämma åt de som vägrar inse ”sitt eget bästa”. Ett par reflektioner:

1. Ett sådant tvingande beslut måste väl vara beslutat i riksdagen? Har verkligen Tidö-gänget hittat på detta? Eller är det någon form av C-Mp-aktivism i någon myndighet?

2. Jag är ensamstående pappa till två barn, bor i villa och jobbar 8-16 på vardagar. Om vi skall ”anpassa oss” så måste jag laga gröten före 07 och laga kvällsmaten efter 18. Är det rimligt att vanliga familjer skall krångla till sina liv in absurdum pga elnätets brister?
Finns flera trådar om detta, det är ett EU-beslut som måste vara infört 2027.
 
D Dilato skrev:
Finns flera trådar om detta, det är ett EU-beslut som måste vara infört 2027.
Tack, jag hade missat detta! Moderator kan stänga tråden 👍
 
Temat för denna tråd är väl skilt från diskussioner om effektavgifter? Överföringsavgiften är något annat och att den skulle bli tidsberoende är åtminstone nytt för mig. Att överföringsavgiften många gånger är rörlig några öre hit eller dit över säsongerna är ytterligare en aspekt men är inte kopplat till tid på dygnet såvitt jag vet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Temat för denna tråd är väl skilt från diskussioner om effektavgifter? Överföringsavgiften är något annat och att den skulle bli tidsberoende är åtminstone nytt för mig. Att överföringsavgiften många gånger är rörlig några öre hit eller dit över säsongerna är ytterligare en aspekt men är inte kopplat till tid på dygnet såvitt jag vet.
Det är säkert effekttariff som TS beskriver som "tidsberoende elnätsavgift".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag måste hitta inslaget på SR Play. Det handlade iaf om högre avgifter när det var ”trångt i nätet”
 
G Galten skrev:
Jag måste hitta inslaget på SR Play. Det handlade iaf om högre avgifter när det var ”trångt i nätet”
Precis, effekttariff.
 
D Dilato skrev:
Precis, effekttariff.
Vilket i praktiken är 7-9, 16-18
 
G Galten skrev:
Vilket i praktiken är 7-9, 16-18
Tiderna och beloppen är upp till varje nätbolag att fastställa.
 
G Galten skrev:
Råkade höra på P1 där det togs upp att inom kort måste alla elnätbolag införa tidsberoende elnätsavgifter. Dvs på höglasttimmar (vardagar 07-09 och 16-18) måste elöverföringen vara dyrare. Jag reagerade väldigt mot ordvalet i sändningen som var ungefär så här ”Villaägare som vägrar att anpassa sig kommer att få c:a 20% högre elkostnader”

Jag har av mestadels politiska skäl avstått timpris och har t.o.m. fastpris för tillfället. Men på detta sätt kommer man ändå kunna klämma åt de som vägrar inse ”sitt eget bästa”. Ett par reflektioner:

1. Ett sådant tvingande beslut måste väl vara taget i riksdagen? Har verkligen Tidö-gänget hittat på detta? Eller är det någon form av C-Mp-aktivism i någon myndighet?

2. Jag är ensamstående pappa till två barn, bor i villa och jobbar 8-16 på vardagar. Om vi skall ”anpassa oss” så måste jag laga gröten före 07 och kvällsmaten efter 18. Är det rimligt att vanliga familjer skall krångla till sina liv in absurdum pga elnätets brister
Nu är det effekttariff som flera nämner.
Men att svara på din fråga 2. Nej handlar att minska topp effekt (el under viss tid, i detta fallet timme).

Så så länge du inte har massa annat igång när man lagar mat så gör det inte större skillnad. Blir dyrare att laga mat, diska, tvätta och dammsuga samma timme men inte om man sprider ut det.

Samt är detta fullt rimligt då elnätet byggs efter effekttoppar och inte hur mycket el som används. Liknade trängsel skatt som vi har vid vissa vägar.
 
G Galten skrev:
2. Jag är ensamstående pappa till två barn, bor i villa och jobbar 8-16 på vardagar. Om vi skall ”anpassa oss” så måste jag laga gröten före 07 och kvällsmaten efter 18. Är det rimligt att vanliga familjer skall krångla till sina liv in absurdum pga elnätets brister?
Nej, du kan lugnt laga maten på dina vanliga tider. Om du räknar på det så är det nog fråga om väldigt små slantar du kan spara. Låt dig inte skrämmas av skrämselrubriker.

Själv har jag timpris och småbarn - inte fasen skulle jag få för mig att tvätta på natten som vissa tidningsartiklar tror vore en bra idé. En tvätt är en kilowattimme! En morgongröt är än mindre.

Busstrafiken där jag bor har billigare biljetter i lågtrafik. Jag som måste åka i högtrafik måste alltså betala ett högre pris. Borde jag vara upprörd över att dom försöker styra över mitt liv med olika priser?

Stan där jag ofta parkerar har gratis parkering efter kl 20. Men jag behöver nästan alltid parkera före klockan 20!
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.